عزت نفس چیست ؟

عزت نفس چیست ؟ مقاله جامع و کاربردی

  • به جرات می توانم بگویم عزت نفس یکی از قدرتمند ترین مولفه های موفقیت است .هرکس چیستی عزت نفس را بداند و روی افزایش عزت نفس خود کار کند، به موفقیت خواهد رسید و رشد خواهد کرد . در این مقاله به سوال عزت نفس چیست ؟ پاسخ کاملی می دهیم و اطلاعات جامعی راجع به این مولفه قدرتمند به شما ارائه خواهیم داد؛ با ما همراه باشید …

     

    عزت نفس چیست ؟ مقاله جامع و کاربردی

     

    عزت نفس چیست ؟

    هر فردی در ذهنش یک نگرش نسبت به خود دارد . این نگرش درکی است که در مورد خودتان در ذهنتان دارید و همچنین احساس و باوری است که نسبت به خود و توانایی های خود دارید. عزت نفس ذهنیت یا حس درونی است درباره اینکه واقعا کیستید .عزت نفس بر همه بخشهای زندگی شما اثر می گذارد و برای اینکه در زندگیتان موفق شوید باید عزت نفس قوی داشته باشید تا بواسطه آن همان کسی باشید که تمایل دارید باشید .

     

    داستانی برای درک بهتر چیستی عزت نفس

    برای فهم راحت تر چیستی عزت نفس مثالی برایتان ذکر می کنم . تصور کنید در جشنواره ای برنده مسافرت یک ماهه دور دنیا  با تمام امکانات شده اید  این سفر شرایطی هم دارد ؛ باید با دشمن دیرینه ی خود به این سفر بروید ( فردی که از کودکی با او دشمن بوده اید .) قبول می کنید که به این سفر بروید ؟ممکن است قبول کنید که به این سفر بروید وسایل خودتان را جمع می کنید و با خود می گویید سفر به دور دنیا انهم با تمام امکانات به  کنایه ها ، غر زدن ها، دعوا ها و فحش دادن های او می ارزد.(شاید هم به خود بگویید نمیروم چون دور دنیا کنار این ادم هیچ لذتی ندارد)ناگهان اتفاق عجیبی رخ می دهد !!! چند ساعت قبل از سفر به شما می گویند می توانید به جای دشمنتان ، بهترین دوستتان را با خود ببرید . حالا انتخاب شما کدامیک است ؟

    حالا این دوست و دشمن چه شخصی است؟ان دوست و دشمن خود تو هستی بله خود تو.تو اگر با خودت در اشتی و صلح باشی و عاشق خودت باشی یعنی دوست خود هستی و اگر با خود قهری و مدام در جنگی ان هم درونی پس تو با خودت دشمنی  این هدیه ای که به تو داده شده اسمش زتدگیست و تو قرار است در این مسافرت لذت بخش کنار بهترین دوستت یعنی خودت به این مسیر ادامه دهی و از کل مسیر لذت ببری و رشد کنی

     

     

     

    چرا داشتن عزت نفس مهم است ؟

    خودکاری را در نظر بگیرید ، این خودکار تا زمانی مورد استفاده است که بتواند بنویسد . اگر جوهر خودکاری تمام شود ، دیگر خودکار محسوب نمی شود  و باید دور انداخته شود . انسان هم مثل خودکار است . انسانی که جوهره داشته باشد موفق است، انسانی که جوهره دارد قدرتمند است ، انسانی که جوهره دارد تاثیر گذار است ، انسانی که جوهره دارد روابط عاطفی خوبی دارد ، سالم و… است . ما در روانشناسی به این جوهره عزت نفس می گوییم .

     

    ویژگی-افرادی-که-عزت-نفس-دارند
    ویژگی افرادی که عزت نفس بالایی دارند

     

    عکس بالا به شما بخشی از تاثیرات عزت نفس بالا را نشان می دهد . این موارد به شما کمک می کند بدانید عزت نفس چیست و چرا عزت نفس مهم است. برای آشنایی بیشتر با تاثیرات عزت نفس پیشنهاد می کنم حتما کلیپ زیر را تماشا کنید .

     

     

    عزت نفس سالم در مقابل عزت نفس ضعیف

    افرادی که عزت نفس بالایی دارند احترام زیادی برای خود قائل هستند، از خودشان مراقبت می کنند و بهترین ها را برای خود می خواهند. عزت نفس قوی و عزت نفس ضعیف هر دو اصول معینی را در زندگی شما  بوجود می آورند که این قوانین یا به شما کمک می کنند یا به شما آسیب می زنند. در ادامه به پیامد های هرکدام می پردازیم :

     

    پیامدهای داشتن عزت نفس 

    فردی که عزت نفس دارد اصول زیر را در زندگی خود بوجود خواهد آورد :

    • از نظر جسمی و روحی مراقب خودتان هستید
    • برای خودتان هدف تعیین می کنید و برای رسیدن به آنها تلاش می کنید
    • ویزگی های مثبتی که دارید را درک می کنید و مسئولیت رفتار واحساساتتان را می پذیرید
    • به توانایی خودتان برای انجام کارها اعتماد دارید
    • شاد هستید و به خودتان اطمینان دارید

     

    پیامدهای عزت نفس ضعیف

    افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند ویژگی های زیر را در زندگی خواهند داشت:

    • مدام در حال مقایسه خود با دیگران هستند.
    • همیشه نگران هستند.
    • اکثر اوقات دچار استرس و اضطراب هستند.
    • از حضور در جمع وصحبت با غریبه ها می ترسند.
    • مدام در گذشته زندگی می کنند.
    • احساس ارزشمندی و لیاقت نمی کنند.

     

    گفتگوی درونی منفی

     

    گفت گوی درونی منفی و آسیب به عزت نفس

    گفت گوی درونی منفی  باعث می شود احساس حقارت ، بی لیاقتی و نا امیدی کنید به عبارتی گفت و گوی درونی منفی، شما را به سمت اینکه به اندازه کافی خوب نیستید و همچنین عزت نفس پایین سوق می دهد.

    تعاریفی که در مورد خودتان بیان می کنید نشان می دهد که چقدر برای خود ارزش قائل هستید . گفت و گوهی درونی منفی از جمله : من توانایی ندارم ، من بی عرضه هستم ، هرگز موفق نخواهم شد و … ذهن شما را به گونه ای فریب می دهد که خودتان هم این را باور کنید که لایق موفقیت نیستید.

    حس عزت نفس شما از افکار و گفت گوهای درونی شما ناشی می شود و عباراتی که در مورد خودتان استفاده می کنید تعیین کننده میزان عزت نفس شما و همچنین میزان خود ارزشمندی و خود باوری شما است. و این گفت گوهای درونی بر تمامی چیزهایی که تجربه می کنید تاثیر می گذارد.

     

    نتایجی که به دلیل تفکرات و گفت و گوهای منفی شکل می گیرد

    گفتگو های منفی موارد زیر را در زندگی ما بوجود می آورند:

    • نا امیدی
    • احساس قربانی بودن
    • افسردگی
    • استرس
    • دشواری در تمرکز
    • مشکلات خواب
    • عملکرد ضعیف

     

    عزت نفس ضعیف از کجا ناشی می شود؟

    هیچکس با عزت نفس پایین متولد نمی شود ،تجربیاتی که از گذشته دارید و احساساتی که داشتید باعث شده اکنون عزت نفس ضعیف یا سالمی داشته باشید. از زمان کودکی شما مواردی رواز طریق محیط ، خانواده ، دوستان و جامعه  تجربه کردید که هیچ کنترلی بر روی آنها نداشتید و هم اکنون این تجارب موجب کاهش و یا افزایش عزت نفس در شما شده است.اگر تجارب مثبتی از گذشته دارید مسلما عزت نفس سالمی دارید و بالعس اگر از گذشته تجارب منفی دارید عزت نفس شما ضعیف است .

    مطالعه کنید   رابطه ی عشق و عزت نفس چیست ؟

    از جمله تجارب خانوادگی که موجب عزت نفس سالم در فرد می شود می توان به تحسین شدن ، در آغوش گرفته شدن و توجه از سمت خانواده اشاره کرد و در مقابل تنبیه شدید ، بی احترامی از سوی والدین ، تحقیر و نادیده گرفتن از سمت خانواده موجب عزت نفس ضعیف در بزرگسالی خواهد شد. احساساتی که از دوران کودکی با خود دارید به مراحل بعدی زندگی هم انتقال می یابد و به یک باور در مورد خودتان تبدیل می شود که شما طبق همان باور خود را ادم موفق یا شکست خورده می بینید .بارها اتفاق افتاده که به خود بگویید 🙁 من آدم ناتوانی هستم ، من هرگز در شغلی که دارم موفق نخواهم شد ، من هرگز نمی توانم زندگی مشترک خوبی داشته باشم  ) این قبیل باورها هرگز بر اساس واقعیت نیست و صرفا بر اساس آنچه که شما فکر می کنید واقعی تلقی می شود و همچنین شما بر اساس همین باورها خودتان را از تلاش برای داشتن زندگی سالم و موفق محروم می کنید .اگر شما دنیا را منفی و ناعادلانه ببینید همان دنیا را تجربه خواعید کرد و در مقابل اگر دنیا را دوستانه و مثبت بینید ، همان را در زندگی تجربه خواهید کرد. دقت کنید باورهایی که از گذشته  در شما شکل گرفته اند صرفا یک عقیده اند و قابل تغییر.

     

    نقش جامعه در عزت نفس

    افراد پیامهای زیادی را از جامعه دریافت می کنند که این پیام ها اکثر اوقات بر کمبودهای افراد تاکید می کند و احساس فقدان خوباوری و خود ارزشمندی را در فرد تقویت می کند . البته این روند در ناخودآگاه شخص اتفاق می افتد و شما نسبت به وقوع آم آگاهی ندارید.

    اگر به تبلیغات رسانه ها و مجلات دقت  کنید متوجه خواهید شد که این تبلیغ ها یک پیام را به شما  انتقال می دهند مبنی بر اینکه شما سرشار از ایراد هستید و تنها در صورت تهیه محصولات ما میتوانید این مشکل را رفع کنید و حس خوشایند را در خود تقویت کنید . به عبارتی تبلیغات احساس بد در مورد خودتان را در شما ایجاد می کنند و شما بدنبال راهکاری جهت تغییر این احساس هستید. این احساس و با همین روند براحتی می توانند محصولات خود را به فروش برسانند چون مخاطبین با تهیه آن محصول احساس رضایت دارند.  شما در هر مرحله از زندگی با این پیامها مواجه می شوید از طریق رادیو ، تلویزیون، مجلات و سایر رسانه های اجتماعی و فقط یک پیام را انتقال می دهند  که شما آنطور که باید خوب نیستید و برای رفع این نقص فقط باید از محصولات ما استفاده کنید.

     

    نیاز به تایید دیگران

    زمانی  که احساس کنید عزت نفس شما از طریق تایید دیگران افزایش پیدا می کند در این صورت تلاش می کنید دنبال جلب توجه و محبت دیگران باشید و کارهایی رو انجام بدید که صرفا دیگران را راضی نگه داریت حتی به قیمت عذاب دادن خودتان. و هر زمان که  اطرافیان کوچکترین بی توجهی به شما داشته باشند احساس نا امنی خواهید کرد. در نتیجه برای مقابله با این حس به ناچار در حال خدمت گذاری برای دیگران خواهید بود و این یعنی برای خودتان زندگی نخواهید کرد و صرفا برای دیگران و برای خوشحالی اطرافیان باید تلاش کنید.

     

    کمال گرایی و کاهش عزت نفس

    گاهی ممکن است سعی کنید در هر زمینه ای به موفقیت دست پیدا کنید بطور مثال : مدارک دانشگاهی متعدد ، مدارج شغلی بالاتر ، کسب مقام های متعدد ورزشی و… تا به این وسیله در تمامی جنبه ها کامل باشید و در نتیجه احساس خود ارزشمندی داشته باشید . در این صورت شما فردی کمال گرا محسوب می شوید . احساس می کنید تا زمانی که در همه جوانب کامل نباشید ایراد دارید . در این صورت اگر احساس کامل بودن را نداشته باشید به شدت از خود انتقاد می کنید و مدام از گفت گوهای درونی منفی استفاده می کنید و به خود می گویید باید در هر زمینه  ای بی نقص باشم ودر این صورت اگر کاری را که انجام می دهید با مشکلی هر چند کوچک مواجه شود در نتیجه احساس بی ارزشی خواهید کرد.

     

    آیا عزت نفس مخرب وجود دارد ؟

    عزت نفس به هیچ عنوان مخرب نمی باشد و شخص هر اندازه عزت نفس بالایی داشته باشد ارتباطش با خود و دیگران بهتر می شود اما مشکلی که گاها پیش می آیداین است که ما با افرادی برخورد می کنیم که مغرور ، خودشیفته و خودخوده هستند و احساس می کنیم که این افراد چون خودشان را قبول دارند و احساس ارزشمندی بالایی دارند در نتیجه مغرور شده اند اما دقیقا این مسئله 180 درجه با واقعیت متفاوت است کسانی که ارزش خود را نمی شناسند و خود را ناتوان و ضعیف می پندارند با زدن نقاب غرور و خودخواهی و تعریف از خود احساس حقارت خود را پنهان می کنند.

     

    چرا داشتن عزت نفس مهم است ؟

    برای انسان هیچ چیزی مهمتر از داوری او در مورد خودش نیست و ارزشیابی شخص از خودش قطعیترین عامل در روند رشد او به شمار می رود.عزت نفس عبارت از آبرویی است که شخص برای خود قائل است.

    این ارزشیابی صرفا به شیوه برشمردن صفات مثبت یا توصیف داشته ها نیست بلکه به صورت احساس می باشد . بنابراین هر تصویری که فرد از خودش دارد در همه واکنشهای او تجلی می کند.

    احساس ارزشمندی در جریان احساسات ، افکار ، تمایلات و هدفهای افراد تاثیر بسزایی دارد و برای پی بردن به روحیات افراد کافیست به میزان حرمت نفس و معیارهای قضاوت وی در باره خویش آگاهی داشت .

    داشتن حرمت نفس برای انسان امری ضروری است و انسان آنچنان مشتاق و نیازمند به داشتن نظر مثبت درباره خود است که امکان دارد در این راه گاهی حقیقت را انکار کند و از رو در رویی با حقایقی که احساس ارزشمندی وی را خدشه دار می کند پرهیز نماید. در این راستا فردی که معیارهای نا معقولی را انتخاب کرده تا خود را بر اساس آنها ارزشیابی و قضاوت کند ممکن است به سوی اهداف نامعقولی سوق داده شود تا خود را مطمئن کند که دارای فضایل و حرمت نفس است هرچند در واقع فاقد آن باشد. فردی که دارای حرمت نفس نیست ، به میزان کمبود آن خود را مجبور به کسب نوع کاذب آن می کند تا با توسل به تصویر دروغین چهره خود را بیاراید و خود را به بی راهه سوق دهد.

    مطالعه کنید   عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

     

    ناکامی و تاثیر آن بر کاهش عزت نفس

     

    تاثیر ناکامی بر عزت نفس

     

    احساس رکود و سکون یکی از بزرگترین رنجهای انسان به شمار می رود و هیچ چیز به اندازه ناکامی به عزت نفس آسیب نمی زند. خود پنداره فرد همان قدر که به کارهای مثبت و موفقیتها وابسته است ، به نظر شخص در مورد خودش نیز بستگی دارد.

    زمانی که فرد در برابر رسیدن به اهداف و آرزوها احساس درماندگی می کند ممکن است نه تنها خود را نپذیرد بلکه دچار افسردگی نیز شود.

    عزت نفس بالا به دو چیز بستگی دارد . اول اینکه یاد بگیرید به شکلی سالم درباره خود فکر کنید و دوم اینکه توانایی تحقق بخشیدن به اهدافتان را داشته باشید ، اینکه بدانید چه می خواهید ودر راستای آن حرکت کنید . به عبارتی رشته زندگی خود را در دست بگیرید.

    احساس درماندگی و عجز انسان را از زندگی ناراضی می کند و گاهی شخص را دچار افسردگی می کند.در مقابل ایجاد تغییرات مثبت در زندگی و تلاش برای رسیدن به اهداف احساس بسیار مثبتی در شخص ایجاد می کند.

     

    عزت نفس و تاثیر آن در برخورد با مشکلات

    برخورداری از عزت نفس خود به خود انسان را از خطا و اشتباه محافظت نمی کند. حال این اشتباه در مورد امور زندگی باشد یا در ارتباط با دیگران .

    ولی یک شخص برخوردار از عزت نفس سالم در برخورد با اشتباهات به سلاح نیرومندی مجهز است چون از ارزشمندی خود مطمئن است در نتیجه واقعیت را دشمن خود نمی داند و آن را تحریف نمی کند و از نیروی عقل و خرد خود استفاده می کند تا شیوه برخورد با مشکلات را بیابد.

    بالعکس یکی از مصیبت بارترین پیامدهای عزت نفس آسیب دیده یا نداشتن آن ، این است که جریان فکری شخص را مختل می کند و و فرد را از کاربرد کامل نیروهای عقلانی و آگاهی خود محروم می کند.اگر کسی احساس کند که تفکر او محکوم به شکست است ، یا هرگز فکر نمی کند یا فکر او پیگیر و مستمر نخواهد بود زیرا ذهن انسان هرگز برای آن چیزی که آن را غیر ممکن میداند تلاش نمی کند.

     

     

    عزت نفس ضعیف و نفوذ ترس

    هر چه عزت نفس فرد ضعیف تر باشد به همان اندازه عقل و خرد او تحت تسلط و نفوذ ترس قرار می گیرد؛ ترس از واقعیت و حقایقی که شخص خود را در مقابل آنها بی سلاح و بی کفایت می داند ،ترس از واقعیت هایی که یا آنها را سرکوب کرده یا از آنها فرار کرده است .

    اگر کسی معتقد باشد که حقایقی که باید با آنها روبرو شود از عهده او خارج است و یا در حل مشکلات زندگی خود احساس درماندگی کند یا از ترس اینکه روبرو شدن با واقعیت موجب آشکار شدن بی لیاقتی و عدم کفایت وی خواهد شد ، در این صورت این ترسها توانایی شخص را در شناخت ارزشهایش تخریب خواهد کرد.

    تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

    به دلیل شباهتی که دو کلمه   عزت نفس و اعتماد به نفس به یکدیگر دارند، خیلی از افراد آنها را با یکدیگر یکسان می دانند ، تفاوتی برایشان قائل نیستند و از طرفی گاهی اوقات آنها را با هم اشتباه می گیرند . در ادامه با تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس آشنا می شویم و تعریف هر یک را دقیق تر یاد می گیریم.

    اعتماد به نفس مانند سیبی است که درخت آن عزت نفس است . یعنی عزت نفس چیزی بزرگ تر از اعتماد به نفس است و  اعتماد به نفس  از عزت نفس نشئت می گیرد . در واقع اعتماد به نفس بخش کوچکی از درخت تنومند عزت نفس است

     

    اعتماد به نفس چیست ؟

    اعتماد به نفس یعنی اعتماد داشتن به کاری که انجام می دهیم . مثلا من یک روانشناس، دانشجو، کارمند، مدیر و… هستم که به کاری که انجام می دهم اعتماد دارم و زمانی که شروع به انجام کاری که بلد هستم می کنم می دانم که می توانم آن کار را به بهترین شکل انجام دهم .

    همانطور که گفتیم اعتماد به نفس بخش کوچکی از عزت نفس است . این یعنی داشتن اعتماد به نفس شرط لازم است ولی کافی نیست .

     

    عزت نفس یا اعتماد به نفس، کدامیک مهم تر است ؟

    این پرسش که عزت نفس مهم تر است یا اعتماد به نفس یکی از سوال هایی است که خیلی پرسیده می شود . ولی فکر می کنم با مثال هایی که راجع به عزت نفس و اعتماد به نفس زدیم شما کاملا می دانید کدامیک اهمیت بیشتری دارد .

    عزت نفس مانند دریایی بزرگ است که اعتماد به نفس از آن بوجود می آید و یکی از رودخانه های آن است . فردی که اعتماد به نفس دارد ولی عزت نفسی  ندارد، نمی تواند از زندگی اش لذت ببرد ، همیشه تلاش بیهوده می کند و به هیچ نتیجه ی خاصی در زندگی اش نمی رسد . دلیلش هم این است که دشمن خود را برای سفر برگزیده است ( طبق گفته های قبلی )

     

    عزت نفس یعنی چه ؟

     

    آیا عزت نفس بیش از اندازه داریم ؟

    تا به اینجا راجع به این که عزت نفس چیست و چرا اهمیت دارد صحبت کردیم و در کنار آن دلایل اهمیت عزت نفس را نیز بیان کردیم . حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا عزت نفس بالا می تواند موجب بوجود آمدن مشکلات در ما بشود ؟

    می خواهم این پرسش را با پرسشی دیگر جواب بدهم ، آیا سلامتی بیش از اندازه وجود دارد ؟ آیا تابحل شده است که بگوییم فلانی بیش از اندازه سالم است ؟

    همانطور که می دانید ما هیچ وقت نمی گوییم فلانی بیش از حد سالم است . چون سلامتی هرچقدر بیشتر باشد بهتر است به خاطر این که سلامتی صفتی پسندیده است .

    مطالعه کنید   10 گام برای انجام تکنیک (EFT)

    عزت نفس نیز همانند سلامتی یک صفت خوب و پسندیده است ، پس ما هیچ وقت نمی توانیم بگوییم عزت نفس بالا می تواند بد باشد . اگر بخواهم به شکل دیگری این مسئله را بیان کنم می گویم هرچقدر که عزت نفسمان را افزایش دهیم باز هم کم است .

    پس چرا برخی اوقات افرادی را می بینیم که عزت نفس بالایی دارند ولی خیلی بد رفتار می کنند و باعث می شوند حس کنیم عزت نفس زیاد از حد وجود دارد ؟

    متاسفانه خیلی از افرادی که آشنایی کاملی با عزت نفس ندارند عزت نفس را با غرور و تکبر اشتباه می گیرند .  در ادامه بهم وضوع  تفاوت عزت نفس با غرور و خودشیفتگی خواهیم پرداخت .

     

    تفاوت عزت نفس با غرور و خودشیفتگی چیست ؟

    حتما تا به حال به بازار میوه فروش ها رفته اید . در این بازار چه اتفاقی می افتد ؟ میوه فروش ها میوه های خود را بر روی گاری یا در ویترین مغازه شان چیده اند، داد می زنند و می گویند : میوه دارم، میوه تازه دارم. حتما بازار طلا فروش ها را نیز مشاهده کرده اید، در این بازار هیچ فروشنده ای فریاد نمی زند که من طلا می فروشم !دلیل این موضوع چیست؟

    هرکس محصول با ارزش تری داشته باشد کم تر فریاد می زند . مردم می دانند طلا چیست، جواهر چیست و چه ارزشی دارد، نیازی نیست کسی فریاد بزند . خود آن محصول فریاد می زند که من با ارزشم و نیازی به فریاد فروشنده نیست.اما آن میوه فروش مجبور است که بگوید میوه من بهتر و تازه تر است .

    از همین مثال ساده می توانیم بفهمیم افرادی که فریاد می زنند من می توانم فلان کار را انجام بدهم، من بهترینم من رزومه زیادی دارم و… هیچ چیز بلد نیستند .چون اگر در کار خود حرفه ای بودند نیازی به از خودشان گفتن نداشتند .این افراد اگر توانایی واقعی می داشتند ، دست به اقدام می زدند، کار می کردند و اجازه می دادند که خود کارشان فریاد بزند ، نه این خودشان فریاد بزنند که من فلان کار را می کنم و توانایی من فلان است . اصلا نیازی به این کار نداشت .پس یکی از تفاوت های اصلی بین فردی که عزت نفس بالایی دارد و آنی که خودشیفته است تعریف کردن بیش از حد از خود است .

    برای این که بیشتر با این تفاوت آشنا شوید می توانید مقاله تفاوت عزت نفس و غرور و خودشیفتگی را مطالعه کنید …

     

    چرا مردم مغرور می شوند؟

    شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد ! برای روانشناسان غرور یعنی ترس! ترس از چه چیز؟

    فردی که مغرور است از این می ترسد که مبادا تایید نشود، مبادا از او انتقاد شود، نکند دیگران نقطه ضعفش را پیدا کنند و او را با خاک یکسان کنند !؟ به همین دلیل فاصله می گیرند و یک سپر روبروی بقیه نگه می دارند. سپری از جنس اخم کردن، فاصله گرفتن، کوتاه پاسخ دادن و… . این فرد فاصله می گیرد که خودش اذیت و با خاک یکسان نشود ولی ما فکر می کنیم این فرد خودش را از ما بالا تر می داند و به هیچ کس اهمیت نمی دهد .

    اگر این فرد قدرتمند باشد و عزت نفس بالایی داشته باشد از چیزی نخواهد ترسید و شما را با آغوش باز خواهد پذیرفت .نیازی به فاصله گرفتن، اخم کردن، کم اهمیتی و… نیست ! یک جواهرو الماس نیازی ندارد که به بقیه بگوید کیست و خودش را نشان بدهد ، کافیست سکوت کند تا واقعیت  درونی اش درباره الماس بودنش فریاد بزند . مانند شب روز که اصلا نیازی ندارند به ما با منطق و استدلال ثابت کنند که ما شبیم یا روز !

    آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است !؟

     

    آیا عزت نفس بر روی رفتار ما تاثیر دارد ؟

    ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا می توان تاثیر عزت نفس بر روی رفتار را مشاهده کرد یا خیر .

    همانطور که می دانید عزت نفس عاملی است درونی به گونه ای که در اعماق وجود ما ریشه دوانده است ، به همین دلیل عزت نفس بالا یا پایین به سرعت خودش را در رفتار افراد نشان می دهد .مثلا فردی که عزت نفس بالایی دارد به سختی ناراحت می شود و در زمان ناراحتی نیز می تواند خشم خود را کنترل کند ولی شخصی که عزت نفس پایینی دارد کاملا برعکس رفتار می کند

    عزت نفس فقط بر روی رفتار ما تاثیر ندارد ، بلکه بر روی صحبت کردن ، گوش دادن ، لباس پوشیدن ،درآمد، ارتباطات ما و… تاثیر می گذارد . عزت نفس تا این حد عمیق است . پس اگر بتوانید عزت نفستان را افزایش دهید مطمئنا ویژگی های بالا و حتی موارد دیگر را بهتر خواهید کرد .

    متاسفانه ما با تاثیرات شگفت انگیز عزت نفس آشنا نیستیم و به شدت از همین موضوع نیز ضربه می خوریم !

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    2 دیدگاه برای “عزت نفس چیست ؟ مقاله جامع و کاربردی

    1. ذیهاب صحبت زاده گفته:

      سلام جناب دکتر ملت خواه عزیز. مقاله ارزشمند و پر محتوایی بود. استفاده کردیم. سپاس

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *