تصویر مقاله عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

  • عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

    مرز بین عزت نفس و غرور، خودشیفتگی و منیت بسیار باریک است. به همین دلیل است که افراد زیادی تفاوت میان این دو را نمی دانند. خیلی از افراد برای این که مبادا دچار غرور شوند، قید عزت نفس را می زنند. عزت نفس از کمال ریشه می گیرد و به حال خوب منجر می شود. درحالی که تکبر و منیت ریشه در ترس دارند و حال فرد و اطرافیانش را بدتر می کنند. در ادامه، ویدیویی قرار داده ایم که تفاوت بین این دو مفهوم را  به طور کامل توضیح می دهد.( در کمتر از 10 دقیقه )

    عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

     

     

    عزت نفس یا اعتماد به نفس؛ کدام مهم تر است ؟

    متاسفانه بیشتر مردم فرق بین عزت نفس و اعتماد به نفس را نمی دانند و همین باعث می شود که درک دقیق و درستی از این دو ویژگی انسان نداشته باشند تا بتوانند آنها را تقویت کنند .اعتماد به نفس یعنی اعتماد به کاری که انجام می دهم . مثلا من دکتر هستم و به تشخیص خودم اعتماد دارم ، من پلیس هستم و به حس پلیسی ام اعتماد دارم، من روانشناس هستم و به تشخیص و درمانم اعتماد دارم و… . همین اعتماد است که باعث می شود من بتوانم کار خودم را به درستی انجام بدهم، هر روز در کارم پیشرفت کنم،تخصص بالاتری پیدا کنم، در دوره های بیشتری شرکت کنم، یاد بگیرم و در نهایت حرفه ای تر بشوم .اعتماد به نفس با این همه تاثیراتی که دارد بخش کوچکی از عزت نفس است، یعنی در واقع زیر مجموعه عزت نفس است .

    عزت نفس بر خلاف اسم غلط انداز و کوچکش بسیار مهم و تاثیرگذار می باشد و به مراتب اهمیت بالا تری نسب به اعتماد به نفس دارد . عزت نفس یعنی به خود ارزش بخشیدن، عاشق خود بودن، خودمان را دوست داشتن، تایید کردن و حمایت کردن.عزت نفس می تواند تاثیر بسیار بیشتری نسبت به اعتماد به نفس بر روی زندگی ما داشته باشد . عزت نفس می تواند درآمد ما را چند برابر کند، ارتباطاتمان را موثر تر کند، رفتارمان را با دیگران بهتر کند و… پیشنهاد می کنیم برای مطالعه بیشتر درباره عزت نفس و اعتماد به نفس به مقاله همه چیز درباره عزت نفس و اعتماد به نفس ما مراجعه کنید و این مقاله را مطالعه کنید .

     

    خودشیفتگی چیست؟ و رابطه آن با عزت نفس چگونه است ؟

    احتمالا همه ما با افراد خودشیفته برخورد داشته ایم و طعم ارتباط با آنها را چشیدده ایم . افراد خودشیفته افرادی هستند که مدام از توانایی هایشان دم می زنند و می گویند من این کار را کردم، من آن کار را کردم، من می توانم این کار را بکنم، من، من، من . همیشه منم منم می کنند و توانایی هایشان را جار می زنند .این افراد احساس ارزشمندی پایینی دارند و در نتیجه عزت نفسشان هم پایین است . اجازه بدهید با یک مثال، این مفهوم را برایتان به صورت ساده تری توضیح بدهیم .

    مطالعه کنید   خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید |کتاب رهایی از تله های زندگی

    عزت نفس و خودشیفتگی

     

    مثالی برای خودشیفتگی 

    حتما تا به حال به بازار میوه فروش ها رفته اید . در این بازار چه اتفاقی می افتد ؟ میوه فروش ها میوه های خود را بر روی گاری یا در ویترین مغازه شان چیده اند، داد می زنند و می گویند : میوه دارم، میوه تازه دارم و… . شما بازار طلا فروش ها را نیز مشاهده کرده اید، در این بازار هیچ فروشنده ای فریاد نمی زند که من طلا می فروشم !دلیل این موضوع چیست؟ هرکس محصول با ارزش تری داشته باشد کم تر فریاد می زند . مردم می دانند طلا چیست، جواهر چیست و چه ارزشی دارد، نیازی نیست کسی فریاد بزند . خود آن محصول فریاد می زند که من با ارزشم و نیازی به فریاد فروشنده نیست.اما آن میوه فروش مجبور است که بگوید میوه من بهتر و تازه تر است .

    از همین مثال ساده می توانیم بفهمیم افرادی که فریاد می زنند من می توانم فلان کار را انجام بدهم، من بهترینم من رزومه زیادی دارم و… هیچ چیز بلد نیستند .چون اگر در کار خود حرفه ای بودند نیازی به از خودشان گفتن نداشتند .این افراد اگر توانایی واقعی می داشتند ، دست به اقدام می زدند، کار می کردند و اجازه می دادند که خود کارشان فریاد بزند ، نه این خودشان فریاد بزنند که من فلان کار را می کنم و توانایی من فلان است . اصلا نیازی به این کار نداشت .پس یکی از تفاوت های اصلی بین فردی که عزت نفس بالایی دارد و آنی که خودشیفته است تعریف کردن بیش از حد از خود است .

     

    فرق عزت نفس و غرور

    چرا مردم مغرور می شوند، چرا مردم دست به دامن غرور می شوند؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد ! برای روانشناسان غرور یعنی ترس! ترس از چه چیز؟
    فردی که مغرور است از این می ترسد که مبادا تایید نشود، مبادا از او انتقاد شود، نکند دیگران نقطه ضعفش را پیدا کنند و او را با خاک یکسان کنند !؟ به همین دلیل فاصله می گیرند و یک سپر روبروی بقیه نگه می دارند. سپری از جنس اخم کردن، فاصله گرفتن، کوتاه پاسخ دادن و… . این فرد فاصله می گیرد که خودش اذیت و با خاک یکسان نشود ولی ما فکر می کنیم این فرد خودش را از ما بالا تر می داند و به هیچ کس اهمیت نمی دهد .

     

     

    اگر این فرد قدرتمند باشد و عزت نفس بالایی داشته باشد از چیزی نخواهد ترسید و شما را با آغوش باز خواهد پذیرفت .نیازی به فاصله گرفتن، اخم کردن، کم اهمیتی و… نیست ! یک جواهرو الماس نیازی ندارد که به بقیه بگوید کیست و خودش را نشان بدهد ، کافیست سکوت کند تا واقعیت  درونی اش درباره الماس بودنش فریاد بزند . مانند شب روز که اصلا نیازی ندارند به ما با منطق و استدلال ثابت کنند که ما شبیم یا روز !
    آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است !؟

    مطالعه کنید   عادات ویرانگر زندگی های زناشویی چیست ؟

     

    7 تفاوت اساسی عزت نفس و خود بزرگ بینی

    1. از دید افرادی که عزت نفس دارند، مردم ارزشمندند ولی فردی که غرور منیت را در خود پرورانده است ارزشی برای دیگران قائل نیست؛ فقط خودشان اهمیت دارند.
    2. فردی که عزت نفس دارد توانایی برقراری ارتباط با دیگران را دارد. درحالی که فرد مغرور نمی تواند با دیگران رابطه ای داشته باشد، چون همه از او فراری هستند.
    3. برعکس تصویری که اکثراٌ در ذهن داریم، افراد مغرور جذاب نیستند. افراد با عزت نفس بالا هستند که از جذابیت بالایی برخوردارند. دلیلش هم اهمیت دادن بیشتر به مردم است. (البته به اندازه ای که نیاز است.)
    4. افراد دارای حرمت نفس به دنبال یادگیری هستند ولی افراد خودشیفته یا مغرور اهمیتی به آموزش نمی دهند، زیرا به این که همه چیز را می دانند معتقد اند.
    5. افراد عزتمند، به تعریف و تمجید از دیگران حس خوبی دارند. درحالی که افراد مغرور حس حسادت و نفرت را در خود گسترش می دهند.
    6. افراد مغرور در صورتی که مورد توجه قرار نگیرند حس بدی دارند. در مقابل، افرادی که عزت نفس را در خود افزایش داده اند در صورت مورد توجه قرار نگرفتن هیچ حس بدی ندارند زیرا این خود آنها هستند که به خودشان توجه می کنند.
    7. انتقاد برای افراد با عزت نفس بالا حکم سازندگی را دارد درحالی که حکم این اتفاق برای افراد متکبر تخریب است.(حس می کنند دیگران قصد تخریب آنها را دارند. )

     

    فرق بین غرور و عزت نفس در محل کار 

    دانستن تفاوت غرور و عزت نفس در محل کار می تواند به پیشرفت افراد کمک کند و باعث شود حال خوبی را تجربه کنند . احتمالا افراد زیادی را مشاهده کرده اید که با ایده های بقیه همکارانشان مخالف هستند . این افراد یاد گرفته اند با مخالفت کردن ابراز وجود کنند ولی هیچ وقت نخواهند فهمید راه پیشرفت برایشان بسته است . این افراد  نمی دانند که اگر چه در چشم بقیه بزرگ تر دیده می شوند ، ولی بد تر هم هستند .

    همچین اتفاقاتی ( مخالفت با همکاران ) در تمامی سطوح شرکت ممکن است رخ دهد . از معمولی ترین کارمند گرفته تا بزرگترین مدیر شرکت . همه این افراد ممکن است با خود بگویند من با رد کردن حرف دیگران عزت نفس و اعتماد به نفسم را افزایش می دهم ولی در واقعیت به هیچ وجه اینطور نیست . این افراد غرور ، حسادت و ترس خود را به نمایش عموم گذاشته اند . این افراد ترس از دوست داشته نشدن و دیده نشدن دارند به همین جهت همیشه مخالف دیگرانند و از این می ترسند که مبادا بقیه زود تر از آن ها ترفیع بگیرند و بهتر از آنها باشند . کجای این موارد نشان دهنده عزت نفس است ؟

    مطالعه کنید   7 رفتار آسیب رسان در ازدواج

    عزت نفس یعنی خودم را قبول دارم و نیازی به مقایسه خودم با دیگری نمی بینم . من روی توانایی های خودم کار می کنم ، نه توانایی های دیگران . یک جمله ی معروف است که می گوید : پایین کشیدن دیگران هرگز باعث بالا رفتن شما نمی شود . 

    پس بهترین راه برای نشان دادن و افزایش عزت نفس در محل کار عدم مقایسه خود با دیگری و با آغوش باز به استقبال ایده های دیگران رفتن است .

     

     

    چطور غرور را کنار بگذاریم و به عزت نفس واقعی برسیم ؟

    وقتی ما یاد بگیریم عاشق خودمان باشیم، یاد بگیریم قدرتمند عمل کنیم ، نگران تایید دیگران نباشیم و ترس از تمسخرشان نداشته باشیم؛ غرور و خود خواهی از بین خواهد رفت و متواضع خواهیم شد. پس دومین ویژگی کسانی که عزت نفس بالایی دارند تواضعشان است . این افراد متکبر و مغرور نیستند زیرا می دانند آنقدر قدرتمندند که نیازی به فاصله گرفتن و ترس داشتن نیست !

     

    عزت نفس واقعی

     

    تواضع بی جا بهتر است یا غرور ؟

    افرادی که عزت نفس بالایی دارند متواضع اند ولی این تواضع در آنها بی جا و الکی نیست ! این افراد متواضع واقعی هستند . متواضع الکی خیلی بد تر از متکبر واقعی است . به گونه ای که اگر لازم شد بین این دو یکی را انتخاب کنیم بهتر است انسان مغرور واقعی باشیم تا انسان متواضع قلابی .چون ضرر یک فرد متکبر کم تر است ! ما وقتی یک انسان مغرور را می بینیم به احتمال زیاد از ابتدا از او بدمان می آید و به او اجازه ی ورود و ضربه زدن به خودمان را نمی دهیم . ولی انسانی که به دروغ و در ظاهر نشان می دهد تواضع دارد می تواند بعد ها ضربات سنگینی بر ما وارد کند .

    پس عزت نفس واقعی داشتن بهتر است از مغرور بودن ؛ متکبر بودن نیز بهتر است از متواضع دروغین بودن . این است فرق بین عزت نفس، غرور و تواضع ظاهری . بدترین کاری که یک انسان می تواند انجام دهد این است که در ظاهر ( فقط در ظاهر ) نشان دهد که من یک انسان متواضع هستم .

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *