چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟

چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟

  • چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟

    خیلی از افراد تلاش می کنند عزت نفس فرزندشان را افزایش بدهند و در گوگل این سوال را جستجو می کنند که : چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟ اگر شما هم جزو این دسته هستید و یا سوالتان شبیه به این پرسش است ،ممکن است هیچ وقت جواب درست را پیدا نکنید .

    این مقاله به شما می گوید که سوال درست چیست؟ و چگونه می توانید جواب این سوال را پیدا کنید . پس با ما همراه باشید تا به جستجو های بی پایانتان خاتمه دهید

     

    کودکی با عزت نفس بالا

     

     

    چگونه می توانیم عزت نفس کودکمان را تغییر بدهیم ؟

    می خواهم شما را با تحقیقی آشنا کنم که می تواند این پرسش غلط را که “چگونه می توانیم  عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم؟” در شما از بین ببرد.

    تحقیقی بر روی پنجاه نفر انسان بالغ و پنجاه نفر کودک انجام شد و از این افراد  پرسیدند که دوست دارید کدام عضو بدنتان را تغییر دهید ؟ جواب ها بسیار تامل برانگیز بود :

    • جواب بزرگسالان : یکی می گفت من می خواهم دماغم را کوچک تر کنم، یکی می گفت می خواهم قدم را بلند تر کنم، یکی می گفت می خواهم قدم را کوتاه تر کنم، یکی می گفت می خواهم لاغر بشوم ، یک نفر می گفت می خواهم چاق بشوم و از این طور پاسخ ها .
    • جواب کودکان : کودکان گفتند که من دوست ندارم چیزی را تغییر بدهم ولی اگر می شد بال، آب شش و از این چیز ها داشته باشم خیلی خوب می شد. چون می توانستم پرواز کنم، زیر دریا بروم و خلاصه کار های بیشتری انجام بدهم .

     

    کودکی که عزت نفسش بیشتر از پدرش است

     

    نتیجه ای که می توان از این آزمایش گرفت این است که کودکان خودشان به صورت پیش فرض عزت نفس دارند ، بصورت پیش فرض عزت نفسشان بالا است ،خودشان را همانطور که هستند پذیرفته اند  و معمولا تا سن 6،7 سالگی عاشق خوشنا هستند ؛حتی بیشتر از والدینشان . این والدین هستند که باعث می شوند عزت نفس کودک کاهش پیدا کند .حتی مورد هایی داشتیم که در آن فرزند مدفوع خودش را در یخچال گذاشته است تا به مادرش نشان بدهد .

    مطالعه کنید   لایو جزیره اسرار

    این کار کودک این را به ما نشان می دهد که عاشق خودش و تولیدات خودش است و عزت نفس به مراتب بالا تری از پدر و مادرش دارد . ممکن است از خود بپرسید چطور این کار را انجام می دهید ؟ چی باعث می شود کودکان بعد از گذشت مدت زمانی عزت نفسشان کاهش پیدا می کند ؟در ادامه بیشتر راجع به این فرآیند توضیح خواهیم داد .

     

    کودکی با عزت نفس بالا که در حال فوت کردن قاصدک می باشد

     

    تاثیر رفتار والدین بر فرزندان 

    این اشتباهات ذهنی پدر و مادر است که باعث کاهش عزت نفس در کودک می شود . ما بزرگتر ها با امر و نهی کردن، دستور های بی جا دادن و با مراقب کردن های بیش از اندازه باعث می شویم که کودک نسبت به خودش حس بدی پیدا کند . مدام به او می گوییم این کار را نکن، این کار را بکن، چرا این کار را کردی؟چرا این کار را نکردی ؟ و این کار ما باعث می شود که کودک پیش خود به این فکر کند که خوب نیست !دوست داشتنی نیست !

    علاوه بر کار هایی که در پاراگراف قبل گفته شد که انجام می دهیم، به بچه حس گناه می دهیم. حس گناه یعنی چه ؟ یعنی زمانی که بچه شیطنت می کند و ما حوصله نداریم، سرش فریاد می زنیم و می گوییم تو چقدر بچه ی بی تربیتی شده ای ؟ چرا انقدر سر و صدا می کنی ؟ مگر نمی بینی مادر خوابیده است ؟ مگر نمی بینی پدرت خوابیده است ؟ مگر نمی بینی مادرت کار دارد ؟ این پروسه باعث می شود بچه حس بدی پیدا کند، حس این که من خوب نیستم ، من باعث رنجش دیگران شده ام .

    مطالعه کنید   نیاز های اصلی انسان چیست؟

    یک مثال برای شما از این اتفاقات می زنم : می روید مهمانی و کودک فقط چند تا میوه بیشتر غذا بر می دارد ، زمانی که دوباره به خانه باز می گردیم : تو عابروی ما را بردی ،این چه رفتاری بود انجام دادی؟ فردا به ما می گویند گدا است ، میوه ندیده ؟ در خانه شان میوه ندارند بیچاره ها !

    پسری که عزت نفس پایینی دارد

    تربیت کودک یا تخریب کودک ؟

    متاسفانه ما تربیت کردن را با تخریب کردن اشتباه گرفته ایم کودک را تخریب می کنیم، شخصیتش را پودر می کنیم و زمانی که این بچه مودب جایی می نشیند، سرش را پایین می اندازد، صحبت نمی کند ما به خودمان افتخار می کنیم و با خودمان می گوییم ببین چه فرزندی تربیت کرده ام ؟ با ادب شده است . ولی نه اینطور نیست ، بچه مودب نشده است ، بچه افسرده شده است .

    پس ما کودکانمان را افسرده می کنیم، نامش را هم ادب می گذاریم و زمانی که کودک قشنگ احساس افسردگی کرد به دنبال دکتر روانشناس می گردیم که ازاو بپرسیم : کودکم افسرده شده است ، عزت نفس پایینی دارد، خجول است، اصلا صحبت نمی کند ، منزوی شده است ، در اتاق خودش را حبس می کند، هیچ کاری نمی کند. آقای دکتر چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟

    ما به این سوال که چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟ اینگونه پاسخ می دهیم که آن چیزی که نامش را گذاشته اید تربیت، در واقع تخریب است ! این شما هستید که با تخریبتان شخصیت بچه را با خاک یکسان کرده اید !این را همیشه به یاد داشته باشید : آن چیزی که شما نامش را تربیت گذاشته اید ، تخریب است چون کودک دوست دارد ورجه وورجه کند، بالا و پایین بپرد ، شلوغ کند و از این دست کار ها … . ما و بقیه اصلا حوصله نداریم و هی سر کودک داد می زنیم که نکن، نشین ، نرو ، بیا ، بشین و…

    مطالعه کنید   عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

    به شما پیشنهاد می کنیم اگر نمی توانید شلوغ کردن های فرزندتان را تحمل کنید یا به رستوران و مهمانی و… نروید و یا اگر می روید کودکتان را با خود به آنجا نبرید . چون کودک باید بازی و شلوغ کاری کند و اگر این کار را انجام ندهد عزت نفس و شخصیت خورد شده ای دارد . شما کودکتان را تخریب نکنید، دیگر لازم نیست به دنبال عبارت چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟ در جاهای مختلف بگردید .

     

    کودکی که عزت نفس پایینی دارد و منزوی است

    خلاصه، چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟

    همانطور که در مقاله گفته شد ، اگر فرق بین تشویق و تنبیه را بدانید و کودکانتان را درست تربیت کنید قطعا غزت نفس ایشان بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و دیگر نیازی نیست به دنبال این که چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم  بگردید .

     

    اطلاعات بیشتر از عزت نفس 

    اگر دوست دارید عزت نفس خودتان را اندازه گیری کنید می توانید به آزمون عزت نفس بروید و آن را اندازه گیری کنید و اگر دوست دارید درباره ی عزت نفس اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید به مقاله ی جامع عزت نفس سری بزنید .

     

    دوره جامع عزت نفس

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *