چرا عزت نفس نداریم ؟

  • عزت نفس عبارت است از احساس شما در مورد خودتان به عنوان یک شخص نه به عنوان چیزهایی که دارید، در نتیجه عزت نفس یعنی حس ارزشمند بودن و باور داشتن خود.

    عزت نفس واقعی از شناخت درونی و از اینکه شما فرد شایسته و با اعتماد به نفس هستید و شایستگی زندگی خوب را دارید نشئت می گیرد و همچنین به معنای شناخت این واقیعت است که می توانید کارهایی را که دوست دارید ، انجام دهید و از آنچه هستید راضی باشید.

    میزان زیادی از احساس ارزشمندی شما تحت تاثیر افرادی و محیطی بوده که شما در ان قرار داشتید مثل : اعضای خانواده ، هم کلاسی ها ، دوستان و معلم ها و البته جامعه.

     

    چرا عزت نفس نداریم ؟

    احساس ارزشمندی پایین و تفکراتی از قبیل اینکه پایینتر از حد عادی هستید و به اندازه کافی خوب نیستید، پست و حقیر دانستن خود ،احساس اینکه کسی به شما و تلاشتان اهمیتی نمی دهد، مدام در مورد خودتان از  جملات منفی استفاده می کنید و احساس گناه و ترس و عواملی از این قبیل باعث می شوند عزت نفس پایینی داشته باشید؛ و اگر این روند ادامه یابد به نقطه ای خواهید رسید که حتی نتوانید صبح از خواب بیدار شوید و روز دیگری را شروع کنید.

    ارتباط عزت نفس و اعتماد به نفس

    عزت نفس و اعتماد به نفس با هم مرتبط هستند اما دقیقا یکسان نیستند .عزت نفس به معنی این است که شما در مورد خودتان چه احساسی دارید ولی اعتماد به نفس به معنی این است که شما چقدر نسبت به توانایی خود جهت انجام کارها باور دارید و اگر عزت نفس پایینی داشته باشید مسلما اعتماد به نفس پایینی هم خواهید داشت ؛ چون احساس ارزشمنی پایین باعث می شود نسبت به توانایی های خود هم باور ضعیفی داشته باشید.

     

     

    چرا عزت نفس نداریم ؟

    فقدان عزت نفس چیست ؟

    فقدان یا کمبود عزت نفس زمانی رخ می دهد که ما قدر خودمان را نمی دانیم ، ما ارزش خودمان را نمی دانیم، نمی توانیم خود واقعیمان را قبول کنیم ، به خودمان ایمان نداریم و … . خیلی چیز ها باعث می شود اینطور رفتار کنیم . کمی جلو تر به طور کامل با رفتاری که عزت نفس شما را کاهش داده اند آشنا خواهیم شد ولی ابتدا باید بدانیم عزت نفس پایین موجب چه اتفاقاتی می شود ؟

    فقدان عزت نفس می تواند ضربه های جبران ناپذیری بر پیکره ی زندگی شما وارد کند  و همین ضربه ها بعد از بیشتر شدن می توانند باعث رخ دادن اتفاقات بدی در زندگی تک تک انسان ها شوند .

    خانمی که عزت نفس بالایی دارد

    اگر هنوز نمی دانید عزت نفس چیست ؟ ویا می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به عزت نفس پیدا کنید می توانید به مقاله ی جامع همه چیز درباره ی عزت نفس و اعتماد به نفس مراجعه کنید .

     

    وضعیت فردی که عزت نفس پایینی دارد :

    • اگر عرت نفس شما هم مانند خیلی های دیگر پایین است پس احتملا شما وضعیت مالی خوبی ندارید
    • یا این که وضعیت مالیتان خوب است ولی از زندگیتان راضی نیستید .
    • احتمالا با اطرافیان و عزیزانتان ارتباط خوب و درستی ندارید
    • دائما از شما سوء استفاده می شود
    • شما سعی می کنید دل دیگران را بدست بیاورید و هر کاری که بتوانید را هم انجام می دهید ولی سر آخر آن فرد شما را دوست ندارد و به شما اهمیت نمی دهد
    • با خود همیشه می گویید که دستتان نمک ندارد
    • احتمالا در کسب و کارتان آنچنان که می خواهید موفق نیستید
    •  لحظه ی آخر جا می زنید .
    • شاید وقتی جلوی آیینه می ایستید از خودتان بدتان می آید و همیشه با خودتان می گویید ای کاش جور دیگری بودم
    • همیشه دوست دارید یک عمل زیبایی انجام بدهید و از دست خودتان راحت شوید ولی بعد از جراحی، باز هم از خودتان و چهره تان راضی نیستید .

     

    تمامی علائمی که در کمی بالاتر گفتیم دلیلش عزت نفس پایین شما است . اگر عزت نفستان را افزایش دهید یقینا خیلی از مشکلات شما حل خواهند شد و دیگر نگرانی خیلی چیز ها را نخواهید داشت ، اطرافیانتان به شما اهمیت خواهند داد ، از چهره خودتان راضی خواهید بود، وضعیت مالی تان ارتقا خواهد یافت، مهارت های بیشتری خواهید آموخت، به موفقیت های بیشتری دست پیدا خواهید کرد و… خب دیگر وقت آن رسیده است که به اصل مطلب برسیم .

     

    علل کمبود عزت نفس، چرا عزت نفس نداریم ؟

    پایین بودن عزت نفس دلایل زیادی دارد که در این قسمت می خواهیم تعدادی از این دلایل را بررسی کنیم . اساسا عزت نفس پایین زمانی اتفاق می افتد که ما خودمان با خودمان نمی توانمیم ارتباط درستی برقرار کنیم و همین یک مورد می تواند زندگی ما را متلاشی کند . هیچ یک از ما راه صحیح بالا بردن عزت نفس خودمان را یاد نگرفتیم و یا این که در مدرسه و خانواده به ما این چیز ها را آموزش نداده اند . پس بهتر است خودتان دست به کار شوید و زندگی خود را تغییر دهید .

     

    استفاده از کلمات نادرست در زمان صحبت کردن با خود 

    از ابتدای زندگیمان تا به الآن هیچ کس نبود که به ما بگوید شما نباید با خودتان هرجور که دلتان خواست صحبت کنید، به ما فقط گفته اند که فقط باید به دیگران احترام بگذارید و با آنها درست صحبت کنید، کسی به ما نگفته است که باید با خودتان خوب رفتار کنید  . به همین دلیل ما با دیگران ارتباط بهتری داریم ولی وقتی که زمان به ارتباط با خودمان می رسد نمی دانیم چرا نمی توانیم با خودمان ارتباط درستی برقرار کنیم . ما بعد از بیشتر شکست هایمان( اگر روی خودمان کار نکرده باشیم) خودمان را تحقیر می کنیم و یا حتی از الفاظ زشت در برقراری ارتباط با خودمان استفاده می کنیم . همین یک کار ما باعث می شود ما باور کنیم که نمی توانیم یک کار را به درستی انجام دهیم و در تمام کارهایی که انجام می دهیم شکست می خوریم . عزت نفس رابطه ی مستقیمی با کلام و سخنان ما دارد و اگر بتوانیم حرف های درستی را با خودمان بزنیم خواهیم توانست قدم بزرگی برای افزایش عزت نفسمان برداریم. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتر راجع به این که چطور باید با خودمان صحبت کنیم پیدا کنیم مقاله ی ” چطور باید با خودمان صحبت کنیم ” را حتما مطالعه کنید چون این مقاله می تواند نکات بسیار ارزشمندی را به شما آموزش دهد تا شما بتوانید عزت نفس خودتان را افزایش دهید .

    مطالعه کنید   چگونه عزت نفس را در کودکان تقویت کنیم ؟

    اگر شما بتوانید با خودتان درست و صحیح صحبت کنید تحولات چشم گیری را در زندگیتان مشاهده خواهید کرد و  از این همه تغییر شوکه خواهید شد . یکی از دلایل کاهش عزت نفس به قطع، ناتوانی در برقراری ارتباط با خود هست . اگر شما مانند دوست یا پدر یا مادری دلسوز با خودتان رفتار کنید مطمئن باشید که معادلات به طرز شگفت انگیزی در زندگیتان به نفع شما تغییر خواهند کرد .

     

    تفاوت بین خواسته ها و داشته ها 

    همه ی ما انسان ها خواسته ها و داشته هایی داریم که در تمام دقایق عمرمان تلاش می کنیم به آنها برسیم .مثلا زمانی که تشنه هستیم خواسته مان رفع تشنگی است، زمانی که دانشجو هستیم نیازمان یادگیری یا مدرک است ، وقتی به شخصی دستور می دهیم نیازمان قدرت داشتن است . زمانی که خواسته هایمان بالاتر و بیشتر از حد توانمان باشد، به گونه ای که نتوانیم به آن برسیم حالمان بد خواهد شد و اگر حواسمان به نحوه ی حرف زدن با خودمان نباشد به احتمال زیاد با دستان خودمان ، خودمان را با خاک یکسان خواهیم کرد . در این مواقع ما چند راه حل داریم که آنها را توضیح می دهم .

    مردی که عزت نفس پایینی دارد

     

    1. شما می توانید خواسته هایتان را کم تر کنید
    2. می توانید زمان و تلاش بیشتری را صرف رسیدن به همین خواسته تان بکنید
    3. جلو بروید و شکست بخورید و این را بدانید که باید از شکست ها درس گرفت نه این که آنها را گردن شخص دیگری انداخت
    4. می توانید از کارتان دست بکشید

     

    میل شماست که کدامیک از راه های بالا را انتخاب کنید ، شاید شما راهی را انتخاب کنید که اصلا در بین این 4 راه نیست ولی پیشنهاد ما به شما این است که با افراد خبره صحبت کنید و از آنها مشاوره بگیرید  تا بتوانید راه حل درستی را انتخاب کنید . ( تصمیمات شما خیلی به این بستگی دارد که هدفتان چیست؟ داشته هایتان چیست ؟ و … )

     

    آیا شما هم از خودتان متنفر هستید ؟

    دختری که از خودش متنفر است و نمی تواند خودش را در آیینه ببیند

    زمانی که از افراد با عزت نفس پایین می پرسیم که رابطه تان با خودتان چگونه است ؟ آنها می گویند که ما از خودمان خوشمان نمی آید و یا حتی از خودمان متنفریم . نمی توانیم حتی در آیینه به خودمان نگاه کنیم . این را بدانید که هرچقدر از خودتان متنفر باشید و یا خودتان را دوست نداشته باشید ، همانقدر عزت نفس شما پایین است و از این موضوع آسیب خواهید خورد . پس شما باید تلاش کنید که خودتان را واقعا و از ته دل دوست داشته باشید و یا حتی عاشق خودتان شوید .

     

    مسئولیت کارهایتان را بر عهده نمی گیرید ؟

    مسئولیت کارهایتان را بر عهده نمی گیرید ؟

    افرادی که عزت نفس بالایی دارند خیلی هوشمندانه رفتار می کنند و زمانی که اتفاقی پیش آمد سعی می کنند بدانند که آیا مسئولیت این کار بر عهده ی آنها بوده است یا خیر . اگر مسئولیت کار بر عهده ی آنها بود ، آنها سعی می کنند مسئولیت کار را به عهده بگیرند و کار را به دست بگیرند و از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی نکنند . ولی اگر مسئولیت بر عهده ی آنها نباشد سعی می کنند خیلی قاطعانه این موضوع را حل کنند و بی دلیل مسئولیت کاری که بر عهده ی آنها نبوده را گردن نمی گیرند .

    شما نیز باید برای افزایش عزت نفستان این کار را انجام دهید و به صورت هوشمندانه و درست با کار ها و مسئولیت هایشان برخورد کنید .

     

    داشتن دوستان اشتباه

    به خیلی از ما ها از کودکی گفته اند که با هر آدمی دوست نشو ! ولی متاسفانه ما از همان زمان این موضوعات را پشت گوش می انداختیم. حالا که بزرگتر شدیم هم به جرات می توانم بگویم هنوز هم حواسمان به دوستانمان نیست و همین به ظاهر دوستان به قدری به ما ضربه می زنند که باور کردنش حتی برای من نیز سخت است . یک دوست اشتباه می تواند شما را چنان به زمین بزند که شما هیچ وقت نتوانید بلند شوید . تاثیری که دوست ها بر روی ما می گذارند بسیار طولانی مدت است و به همین دلیل است که ما متوجه تاثیر آنها نمی شویم .

    زمانی که شما آدم درست را برای دوستی انتخاب می کنید ، این فرد به شما کمک می کند تعالی پیدا کنید و در همه ی قسمت های زندگیتان شما را بالا تر می برد . دوست خوب می تواند عزت نفس فرد را به شدت بالا ببرد . پس سعی کنید برای بالا بردن عزت نفستان هم که شده دوستان خوبی را برای خودتان انتخاب کنید .

    مطالعه کنید   رابطه ی عشق و عزت نفس چیست ؟

    خیلی از افراد از ما می پرسند که چرا عزت نفس نداریم ؟ ما به ایشان می گوییم که دوستتان را عوض کنید تا عزت نفستان را بالا ببرید . آنها می گویند ما حواسمان به دوستانمان هست و نمی گذاریم بر روی ما تاثیر بگذارند ، غافل از این که دوست چنان بر روی آنها تاثیر می گذارد که روح آنها نیز خبردار نمی شود . پس این را بدانید که یکی از مهم ترین دلایل نبود عزت نفس در شما دوستان شما هستند ، دوستانتان را عوض کنید( دوستان بهتری انتخاب کنید ) تا عزت نفستان افزایش یابد .

     

    باورهای غلط

    wrong beliefes

    یکی از مهم ترین دلایل نبود عزت نفس داشتن باور های غلط می باشد . افرادی که باور های غلط دارند کار هایی را به صورت خود آگاه و ناخودآگاه انجام می دهند که باعث پایین آمدن عزت نفسشان می شود . اگر شما  این باور ها را بشناسید و آنها را تغییر دهید می توانید از کم شدن عزت نفستان جلوگیری کنید و عزت نفستان را افزایش بدهید . برخی از این باور ها عبارتند از :

     

    • مقایسه ی خود با دیگران
    • ترس از شکست
    • انتقاد از خود و دیگران
    • در اولویت بودن نیاز های دیگران نسبت به نیاز های خود
    • دیگران راجع به من چه فکری می کنند
    • باور غلط نسبت به تعریف عزت نفس

     

    مقایسه ی خود با دیگران 

    یک فرهنگ غلط که در خانواده و مدارس ما  جا افتاده بود، این بود که افراد را با هم مقایسه می کردند تا به آنها انگیزه دهند . مثالا می گفتند که دختر فلانی را دیده ای ؟ او آنقدر درس می خواند که مادرش مجبور می شود با زور او را سر سفره ببرد، پسر فلانی را دیده ای ؟ کار و خونه و زندگی ای برای خودش دست و پا کرده است ماشالا ماشالا  و… . به احتمال زیاد شما هم می توانید خیلی بیشتر از من مثال هایی از این اتفاق ها بزنید . والدین و معلمان همین کار ها را می کردند و بعد از مدتی از روانشناس ها و مشاور ها می پرسیدند که چرا فرزندمان عزت نفس ندارد ؟

    شما دلیل عزت نفس پایینتان را فهمیدید ولی قرار نیست به سراغ والدینتان و معلمانتان بروید و به آنها بگویید که شما باعث پایین آمدن عزت نفس من شدید . نه، این راهش نیست . اگر همچین کاری را انجام دهید تا همیشه عزت نفستان پایین خواهد ماند . شما باید این باور را که قرار است در همه ی زندگی، خودتان را با دیگران مقایسه کنید را کنار بگذازید تا بتوانید تاثیرات شگفت انگیزی را در زندگیتان مشاهده کنید .

     

    ترس از شکست 

    از شکست می ترسید و هنوز می پرسید که چرا عزت نفس نداریم ؟ افرادی که عزت نفس بالایی دارند از شکست نمی ترسند و بیشتر از بقیه شکست می خورند ولی آنها یاد گرفته اند و می دانند که شکست ها می توانند باعث کسب تجربیات با ارزشی شوند که هیچ کس به غیر از روزگار نمی تواند آنها را به شما یاد بدهد .

    چرا عزت نفس نداریم ؟ ترس از شکست

    شما تا زمانی که از شکست خوردن می ترسید حرکت نمی کنید و یک شکست کافی است که نقش بر زمین بشوید و دیگر تلاشی برای ادامه ی راه نکنید . افرادی که از شکست خوردن می ترسند همیشه ساکن هستن و هیچ پیشرفت خاصی در زندگیشان دیده نمی شود . میل خودتان است که سر جایتان بمانید و هیچ کاری نکنید تا شکست نخورید یا این که شروع به سفر زندگی کنید و از شکست نترسید و زمانی که شکست خوردید هم دستتان را بر روی زانو هایتان بگذارید و بلند شوید و به راهتان ادامه دهید .

     

    انتقاد از خود و دیگران 

    انتقاد از خود و دیگران چرا عزت نفس نداریم ؟

    اکثر مردم فکر می کنند که انقتاد از خود و دیگران یک اتفاق معمولی است و هر انسان سالمی باید از خودش انتقاد کند و این انتقاد اصلا چیز مهمی نیست و هیچ تاثیری ندارد ! ولی اینطور نیست انتقاد از خود می تواند بی نهایت آسیب رسان باشد، اگر از هی ازخودتان انتقاد کنید و با الفاظ بد خودتان را تنبیه کنید ( بیش از اندازه ) خودتان باور خواهید کرد که لیاقت و توانایی انجام آن کار را ندارید و همین که این موضوع را باور کنید دیگر نمی توانید آن کار را به هیچ وجه انجام بدهید . اگر دوستدارید عزت نفس بالایی داشته باشید باید یاد بگیرید کمتر از خودتان و دیگران انتقاد کنید .

    انتقاد یک وسیله ی مرگ بار است که پدر و مادر ها از این وسیلهبه خوبی استفاده می کنند . همین که پدر مادر ما از این روش بسیار استفاده می کنند باعث می شود ما فکر کنیم روال طبیعی این دنیا این است که همیشه از خودمان و بقیه انتقاد کنیم . درست مثل وقتی که پدر و مادری از ابتدای تولد فرزندشان به خودکار بگویند فیل . تا وقتی که این بچه به مدرسه نرفته است فکر می کند نام واقعی خودکار فیل است . مردم هم همینطور فکر می کنند که انتقاد یک اتفاق عادی در زندگیشان است .

     

    در اولویت بودن نیاز های دیگران نسبت به نیاز های خود

    حتما شما هم مثل من افرادی را دیده اید که دست به هر کاری می زنند تا اعتماد و توجه بقیه را جلب کنند . این دسته از انسان ها اکثرا عزت نفس کمی دارند و همین عزت نفس پایین باعث می شود دست به هر کاری بزنند  تا بتوانند رضایت و توجه بقیه را جلب کنند تا حس خوبی پیدا کنند . این افراد مانند کوزت عمل می کنند، می شورند، وسیله جا به جا می کنند، هر چه که طرف مقابلشان بگوید بی چون و چرا انجام می دهند و… .

    مطالعه کنید   شفای کودک آزرده درون

    افرادی که عزت نفس بالایی دارند هیچ وقت به دنبال جلب رضایت مردم نیستند. آنهایی که عزت نفس بالایی دارند همین که خودشان خودشان را قبول دارند برایشان کافی است و حرف مردم برایشان مهم نیست . و البته که نیاز های دیگران برایشان در اولویت بالاتری نیست

    دیگران راجع به من چه فکری می کنند

    این قسمت را می خواهم با داستانی یرای شما توضیح بدهم . روزی مردی به همراه پسرش و خرشان در صحرا راه می رفتند ، پسر بر خر سوار بود و مرد پیاده راه می رفت . آنها با یک کاروان روبرو شدند؛ افراد کاروان پیش خود گفتند ببین چه پسر بی ادبی است که به پدرش اهمیت نمی دهد ! مرد متوجه قضیه شد ، پسرش را پیاده کرد و خودش سوار خر شد و پسرش با پای پیاده راه را ادامه داد . کمی بعد دو پیر زن این مرد و پسرش و خر را دیدند و پیش با یکدیگر صحبت کردند و گفتند عجب پدر بی مسئولیتی است ! پسرش را پیاده کرده و خودش سوار بر خر است ! عجب آدم هایی پیدا می شوند ! مرد حرف های آن دو را شنید و پسر را سوار خر کرد و هردو سوار بر خر به راهشان ادامه دادند . کمی بعد جوان هایی از پیششان گذشتند و با یکدیگر، با صدای بلند گفتند که عجب آدمهایی پیدا می شوند ! به خر بیچاره رحم نمی کنند ! مگر خر می تواند چقدر بار را تحمل کند ؟! مرد با شنیدن این حرف ها عصبانی شد و از خر پیاده شد . آنها راه را با پای پیاده ادامه دادند و هیچ یک سوار خر نشدند . پیری در صحرا این سه را دید و گفت : چقدر تو نادان هستی؟! حداقل یکی را سوار بر خر باید بکنی ! لابد عقل درست و حسابی نداری که خری را بدون بار به صجرا آورده ای ! تو که خر داری ، لا اقل خودت سوار خر شو !!!

     

    دیگران چه می گویند ؟

     

    همانطور که در داستان بالا خواندید ، هر چقدر هم که بخواهید به حرف دیگران فکر کنید زندگیتان خراب تر خواهد شد ! اگر بخواهید با حرف مردم زندگی کنید زندگیتان مانند بیدی خواهد شد که با هر حرفی به این ور و آن ور خواهد رفت ! زنگی شما خیلی کمتر از آن است که بخواهید وقت برای حرف دیگران صرف کنید و با نظرات آنها زندگی کنید !

    این موضوع  که دیگران راجع به من چه فکری می کنند را با درس گرفتن از ایشان اشتباه نگیرید . خیلی از افراد بدون گوش دادن به تجربیات دیگران دست به کار می شوند و در تمام ابعاد زندگیشان شکست می خورند ! شما باید حرف ها و تجربیات دیگران را بشنوید و با خود به این فکر کنید که چقدر این تجربیات درست هستند و به درد شما می خورند . بعد از انجام این کار است که شما دست به کار می شوید و از بقیه ی افرادی که به تجربیات دیگران اهمیت نمی دهند جلوتر می زنید . این گفته کاملا درست است که : هرکس تاریخ را نداند محکوم به تکرار آن می شود . اگر شما تجربیات دیگران را ندانید و از آنها درس نگیرید قطعا محکوم به تجربه کردن آن تجربیات ( شکست ها ) هستید و بعد از این اتفاق از خود می پرسید که چرا عزت نفس نداریم ؟ چرا حالمان بد است ؟ چرا همیشه شکست می خوریم ؟

     

    باور غلط نسبت به تعریف عزت نفس

    برخی از افراد عزت نفس را با خودشیفتگی و غرور اشتباهمی گیرند و پیش خود می گویند : چرا باید به این که چرا عزت نفس نداریم فکر کنیم، وقتی که اصلا عزت نفس به درد ما نمی خورد ! آنها فرق بین عزت نفس و غرور و خودشیفتگی را بلد نیتسند و تعریف غلطی راجع به عزت نفس در آنها رخنه کرده است . اگر می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به تفاوت عزت نفس با غرور و خودشیفتگی را بدانید مقالات آنها را مطالعه کنید .

    عزت نفس و اعتماد به نفس

    تا اینجای فقط کافیست بدانید که عزت نفس یکی از مولفه های بسیار قدرتمند در رسیدن به موفقیت و لذت بردن از آن است ، عزت نفس با خودشیفتگی و غرور فرق دارد و هرکس که این ویژگی یعنی عزت نفس را داشته باشد زندگی بینظیر و به شدت عالی ای را تجربه خواهند کرد .به دنبال این که چرا عزت نفس نداریم باشید و  عزت نفستان را افزایش بدهید تا زندگی زیبایی را تجربه کنید .

     

     

    دوره جامع عزت نفس( تولد دوباره )

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *