5 تمرین ساده برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس

  • 5 تمرین ساده برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس

    برای بالا بردن عزت نفس راه های مختلفی وجود دارد که با انجام آنها عزت نفس خود را افزایش خواهید داد  . در این مقاله 5 تمرین ساده برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس را به شما آموزش می دهیم تا  با انجام آنها زندگی بهتری داشته باشید و به اهدافتان برسید .

     

    3 تمرین برای افزایش عزت نفس

    عزت نفس و اعتماد به نفس چیست و چرا باید آنها را افزایش دهیم  ؟

    ابتدا باید مفهوم عزت نفس و اعتماد به نفس را به خوبی بشناسیم  تا بتوانیم کارایی بهتری داشته باشیم . عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی خود، یعنی من ارزشمندم و به خودم احترام می گذارم . اعتماد به نفس یعنی من مهارتی دارم و می توانم آن را به خوبی انجام بدهم، مثلا من روانشناسم و در حرفه ام بسیار ماهر هستم .این دو تعریف ساده برای آشنایی ابتدایی شما کافی است ولی اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع کسب کنید می توانید مقاله جامع عزت نفس و اعتماد به نفس را  مطالعه کنید .

    چرا عزت نفس مهم است ؟

    عزت نفس به شما کمک خواهد کرد تا به نتایج فوق العاده ای برسید و زندگی زیبایی داشته باشید ، چون کسی که برای خودش ارزش قائل است برای رسیدن به رفاه و خوشبختی تلاش می کند و موفق هم می شود .

    چرا اعتماد به نفس مهم است ؟

    شما با داشتن اعتماد به نفس می توانید مهارت های جدید کسب کنید و چیز های جدید بیاموزید ولی این مسئله مهم را به شما می گویم که اعتماد به نفس  بدون عزت نفس به هیچ دردی نمی خورد ! مانند اسلحه ای است که گلوله ندارد .

    عزت نفس را چگونه افزایش دهیم ؟

    برای این که بتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم و بتوانیم دستاورد های جدیدی  کسب کنیم باید این دو مولفه قدرتمند یعنی عزت نفس و اعتماد به نفس  را داشته باشیم . با داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس به نتایج زیر خواهید رسید :

    • ثروت
    • زندگی خوب
    • آرامش واقعی
    • سلامت
    • ارتباط موثر
    • موفقیت های کاری
    • موفقیت های تحصیلی
    • و…

     

    راه های افزایش عزت نفس در خود

    حالا وقت آن رسیده است که تمرین هایی که قولش را به شما داده بودیم بگوییم. دقت داشته باشید که این تمرینات کاملا عملی می باشند و بهتر است آنها را یادداشت کنید و به صورت چک لیست در بیاورید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این مقاله بگیرید .

    راه اول : ورزش کنید

    نتیجه ی جالبی که تجربه ما نشان می دهد این است که افرادی که ورزش می کنند حال  بهتری دارند و می توانند در مواجهه با مشکلات آرامش خود را بهتر حفظ کنند. از طرفی دیرتر جوش می آورند و در کل عزت نفس بالایی دارند و می توانند بهتر و راحت تر به یادگیری مهارت های جدید بپردازند .

    مغز انسان در زمان ورزش و استرس هورمون اندروفین ترشح می کند که باعث سرخوشی است و استرس و درد را کاهش می دهد . این هورمون جنبه اعتیاد آور نیز دارد ، به شکلی که اگر ورزش را کنار بگذارید تا چند مدت احساس بدی در شما ایجاد خواهد شد . اگر بتوانید بسته به شرایط بدنیتان هر روز  و یا هر چند روز یک بار ورزش کنید بسیار مفید خواهد بود و نتایجش را سریعا مشاهده خواهید کرد.با انجام ورزش در طول روز سرحال تر خواهید بود و کمتر احساس خستگی خواهید کرد و عملکردتان در طول روز عالی خواهد شد ، فقط کافیست چند روز آن را امتحان کنید .

    مطالعه کنید   خلاصه کتاب کار عمیق | کلکسیونی از آموزه‌ها برای افزایش تمرکز

     

     مردی که در حال دویدن است تا عزت نفس و اعتماد به نفسبالایی پیدا کند

    سرم شلوغ است و نمی توانم ورزش کنم، چه کنم ؟

    اگر احساس می کنید که وقت ورزش کردن را ندارید و یا این که سرتان آنقدر شلوغ است که نمی توانید ورزش کنید به شما پیشنهاد می کنم هر روز در مسیر رفتن به محل کارتان پیاده روی کنید .

     

    راه دوم : به ساعت خواب خود اهمیت بدهید

    • برای این که نشان بدهید برای خودتان ارزش قائلید پیشنهاد می کنیم شب را زود تر بخوابید و سحرخیز باشید . سموم بدن در ساعات اولیه شب یعنی از ساعت 9 ،10 شب به بعد جمع آوری می شوند، تا  صبح از بدن دفع بشوند و اگر در آن زمان ها نخوابیده باشید این اتفاق نخواهد افتاد  و  این سموم خطرناک در بدنتان باقی خواهند ماند . با گذشت زمان این فرایند تاثیر مخربی بر زندگی روزانه شما خواهد گذاشت !
    • سعی کنید 8 ساعت کامل بخوابید تا ذهن شما برای یادگیری و شروع روز جدید آماده شود . خوابیدن به اندازه بسیار بر روی کارکرد ذهن شما تاثیر می گذارد و می تواند باعث شود خیلی بهتر و شادتر زندگی کنید .

    سر وقت خوابیدن برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس بسیار مفید است

    راه سوم : تغذیه مناسب 

    داشتن یک برنامه برای تغذیه مناسب خیلی مهم است . سعی کنید ویتامین های لازم برای بدن و مغزتان را به آن ها بدهید تا آنها روز زیبایی را برای شما رقم بزنند . این را بدانید کسی که عزت نفس بالایی دارد ،حتما به خود و بدن خود اهمیت می دهد .

     

    برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس تغذیه مناسب داشته باشید

    زیاد آب بنوشید 

    نوشیدن آب زیاد نه تنها جلوی مریضی ها را می گیرد ، بلکه باعث می شود احساس شادابی را در طول روز با خود داشته باشید . همانطور که می دانید آب در مولکول هایش اکسیژن نیز دارد ،همین اتم های اکسیژنی  که در آب وجود دارد باعث بیشتر شدن انرژی سلول های ما شده و غذای مورد نیاز سلول ها را به آنها می رساند . زمانی که انرژی سلول های ما تامین شد، ما احساس سر حال بودن می کنیم . امتحانش مجانی است : وقتی که احساس کردید خسته اید یک لیوان آب بنوشید ! نتیجه اش را خواهید دید

     

    تاثیر نوشیدن آب بر روی عزت نفس

    از قند های طبیعی استفاده کنید

    یکی از راه های تامین انرژی سلول های مغزی قند موجود در شیرینی جات است ولی متاسفانه این شیرینی جات بعد ها موجب بیماری هایی خواهند شد . پس راه حل چیست؟ راه حل این است که از قند های طبیعی استفاده کنیم ، مانند : خرما، کشمش، عسل (طبیعی ) و… . استفاده از شیرینی جات طبیعی ای که گفته شد به شما  کمک می کند که کمتر دچار بیماری های قندی شوید و یا حتی اصلا دچار آنها نشوید . ولی بهتر است به این مقاله اکتفا نکنید و از دکتر خود در این مورد سوال کنید .

    ناثیر تغذیه بر روی عزت نفس

    استفاده از تغذیه مناسب باعث می شود حس خوبی در طول روز داشته باشید و از زندگی و خود راضی باشید ، چون سلامت جسمی بخشی از رضایت از خود را تضمین می کند ! موضوعات گفته شده گرچه ممکن است کمی سطحی به نظر بیایند ولی مطمئنا در تجربه کردن روزی خوب تاثیر زیادی دارد .

    تاثیر مصرف دارو بر روی عزت نفس

    از مصرف دارو ها اجتناب کنید

    برخی از افراد، از دارو های شیمیایی برای بالا بردن انرژِیشان استفاده می کنند . این دارو ها اگر بدون تجویز دکتر مربوطه باشند حتما تاثیرات مخربی را بعد ها بر روی حس و حال شما می گذارند و شما را عصبی، بد اخلاق و بی حوصله می کنند و بر روی عزت نفس شما تاثیر مخربی خواهند داشت . پیشنهاد می شود به راحتی شروع به مصرف دارو ها نکنید و از دکتر متخصص آن حوضه در این مورد کمک بگیرید .

    مطالعه کنید   لایو جبر و اختیار

     

    راه چهارم : همنشین درستی انتخاب کنید تا عزت نفستان افزایش یابد 

    در کودکی به خیلی از ما کفته اند که : دوست خوب برای خود انتخاب کن و یا دوستی که انتخاب می کنی درست باشد . ولی اکثر ما دوست های خوبی را برای خود انتخاب نکرده ایم . دوست بد می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر بدنه عزت نفس و اعتماد به نفس ما وارد کند  . بگذارید مثالی دراین مورد برای شما بزنم : «فرض کنید شما کاری را شروع می کنید و در آن با تمام تلاشی که کرده اید شکست می خورید .»

    • اگر دوست شما خوب باشد به شما خواهد گفت  : عیب نداره دوباره تلاش کن ، تو می تونی . تو باید ادامه بدی و…
    • ولی اگر دوست شما خوب نباشد، به شما خواهد گفت : خاک تو سرت یه کار کوچیکو نتوننستی انجام بدی ،یعنی تو عرضه انجام دادن یه کار کوچیک رو هم نداری !( البته در ادامه خواهیم گفت این خود ما هستیم که به خودمان ضربه می زنیم ولی تاثیری که دوست بد بر روی ما می گذارد قابل چشم پوشی نیست .)

     

    تاثیر دوست خوب بر روی عزت نفس

    همانطور که مشاهده کردید دوست خوب می تواند ما را برای  رسیدن به  عزت نفس بالا  هدایت کند ولی یک دوست بد عزت نفسمان را خرد خواهد کرد . پس مواظب دوستی که برای خود انتخاب می کنید باشید . در اینجا می خواهیم ویژگی های یک دوست خوب را تا حدودی بیان کنیم :

    ویژگی های دوست خوب

    ویژگی های دوست خوب :

    1. ما را به ادامه دادن مسیرمان تشویق کند
    2. اگر دید راهمان اشتباه است در خلوت به ما هشدار دهد .
    3. نظرخود را بر ما تحمیل نکند
    4. بد دهن نباشد
    5. قدردان باشد
    6. در آمد بیشتری از ما داشته باشد ( چون جمله ای هست که  می گوید : درآمد شما میانگین درآمد 5 نفر از اطرافیان و دوستانتان است )
    7. دروغ گو نباشد
    8. و… ( برای پیدا کردن دوست خوب باید ویژگی های یک دوست خوب را بدانید . به شما پیشنهاد می کنم بیشتر راجب ویژگی های دوست خوب تحقیق کنید و به این 7 عامل کلی ای که بیان کردیم بسنده نکنید )

    پیدا کردن یک دوست خوب و همراهی برای همیشه،  بسیار سخت است و البته  ارزشش را دارد . ممکن است به خود بگویید من اجازه نمی دهم او من را تغییر دهد ! من به شما قول می دهم که کمال همنشین بر همه اثر خواهد کرد ولی خیلی آرام و آهسته ، به طوری که هیچ کس متوجه آن نخواهد شد . دوست خوب به شما احساس ارزش خواهد داد ولی دوست بد احساس بی ارزشی را در شما افزایش خواهد داد و عزت نفس شما را تخریب خواهد کرد .

    راه پنجم : خوب سخن بگویید و شنونده خوبی باشید .

     

    تاثیر درست صحبت کردن بر روی عزت نفس

    سخن درست ؛ مهم ترین راز افزایش عزت نفس 

    باید بیاموزید که چگونه درست سخن بگویید ، چه با خودتان ، چه با اطرافیانتان . این که شما با خود و دیگران چطور صحبت می کنید نشان دهنده این است که چقدر خودتان را دوست دارید ، کلام شما معجزه می کند . اگر شما خودتان را دوست داشته باشید و عزت نفس بالایی داشته باشید با همه ( حتی خودتان ) خوب صحبت خواهید کرد، احترام خواهید گذاشت، با صدای بلند صحبت نخواهید کرد ، سپاس گذار خواهید بود و… ولی اگر خودتان را دوست نداشته باشید با همه دعوا خواهید کرد، بلندصحبت خواهید کرد ، احترام نخواهید گذاشت و… . مثالی می زنم که این مطلب بهتر جا بیافتد .

    مطالعه کنید   عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

    فکر کنید در خیابان راه می روید و به اشتباه با یک فرد  برخورد می کنید ، آن فرد  فحاشی میکند و آماده دعوا است . اگر شما خود را دوست داشته باشید، به خودتان اهمیت بدهید، عزت نفس بالایی داشته باشید و… به آن فرد لبخند می زنید و از او معذرت خواهی می کنید ( هرچند او مقصر باشد ) . ولی اگر خودتان را دوست نداشته باشید مطمئن باشید که اولین مشت را شما خواهید زد و دعوا خواهید کرد .

    عزت نفس با سخن ، رفتار و افکار ما  رابطه دوطرفه دارد . یعنی اگر عزت نفستان بالا باشد رفتار، افکار و سخنان شما خوب خواهد بود و اگر رفتار ، افکار و سخنانتان را خوب کنید ، عزت نفستان هم بالا خواهد رفت .

     

    تاثیر خوب گوش دادن بر روی عزت نفس

    درست گوش دادن ؛راز افزایش عزت نفس

    همانطور که سخن گفتن قواعدی دارد، گوش دادن نیز قاعده و قانونی دارد . شما باید قاعده و قانون درست شنیدن را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید تا بتوانید درست صحبت کنید . البته درست شنیدن فقط برای درست حرف زدن خوب نیست! درست شنیدن باعث خواهد شد از تجربیات دیگران به خوبی استفاده کنید و دیگر اشتباه آنان را تکرار نکنید . همین که تجربیات دیگران را بدانید شما را بسیار قدرتمند خواهد کرد . متاسفانه اکثر جوان های امروزی به تجربیات دیگران اهمیت نمی دهند و همین کار باعث می شود شکست های زیادی بخورند و چون باز هم از دیگران نیاموخته اند که بعد از شکست چه باید بکنند، خود را می بازند و دیگر دست به اقدامی نمی زنند .

    توجه : اگر دوست دارید اطلاعات کامل و جامعی درباره عزت نفس و اعتماد به نفس کسب کنید به مقاله صفر تا صد عزت نفس و اعتماد به نفس مراجعه کنید و آن را مطالعه کنید .

    توجه :اگربرایتان جالب است که بدانید عزت نفس شما چه مقدار است . حتما به صفحه آزمون عزت نفس مراجعه کنید و عزت نفس خود را بسنجید .

     

     

    دوره جامع عزت نفس

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *