چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم ؟

چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم؟

  • عادت ها تمام زندگی انسان را فرا گرفته اند. بیشتر تصمیم گیری هایی که در طول روز داریم بر حسب عادتها انجام می شود. طبق تحقاتی که روانشناس ها انجام می دهند تقریبا 40 درصد از کارهایی که در طول روز انجام می دهیم تصمیم های واقعی نیستند بلکه جزء عادتها محسوب می شوند. در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم که چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم؟ و چگونه عادت هایمان را تغییر دهیم؟ پس با ما همراه باشید تا این تکنیک های بینظیر را بیاموزید

     

    علت بوجود آمدن عادت ها

    همه افراد در ابتدا بصورت هوشیارانه انتخاب و تصمیم گیری می کنند، ولی بعد از مدتی دیگر انتخابی در کار نیست و بصورت خودکار رفتار می کنند و این روند طبیعی مغز است . حال ممکن است از خود بپرسید که چطور این اتفاق ممکن است ؟ ما که به تمام زندگیمان مسلط هستیم!

    عادتها بواسطه پاداش هایی که از رفتارمان دریافت میکنیم به وجود می آیند و معمولا این اتفاق بدون این است که ما متوجهش بشویم ! از نظر دانشمندان دلیل پیدایش عادت ها این است که مغز تلاش می کند هر عملی را به یک عادت و به روندی خودکار تبدیل کند تا به این طریق بیشتر استراحت کند زیرا در صورت تبدیل یک رفتار به عادت  ، مغز نیازی به تمرکز و فکر کردن برای انجام آن رفتار نخواهد داشت.

    برای مثال وقتی برای اولین بار می خواستید رانندگی کنید مسلما با تمرکز بسیار زیاد این کار را انجام دادید؛ بطور مثال آینه ها را چک می کردید ، صندلی را مدام عقب و جلو می بردید ، تنظیم کردن فرمان و فشار دادن پدال ترمز و گاز ماشین و عوض کردن دنده ها . این روال اگر همیشگی بود تبدیل می شد به کاری طاقت فرسا ! ولی زمانی که رانندگی کردن برای شما تبدیل به یک عادت شد مغز شما بدون نیاز به تمرکز بر تمامی این مراحل و بصورت خودکار آن را انجام میدهد و در نتیجه مغز استراحت می کند و انرژی ذهنی صرفا انجام کارهای مهمتری خواهد شد.

    مطالعه کنید   شفای کودک آزرده درون

    عادتها در سیستم مغزی انسان رمزگذاری می شود و این یک امتیاز محسوب می شود چون در غیر این صورت باید هر بار زمان زیادی را اختصاص میدادیم به فکر کردن درباره نحوه انجام کارهای روزمره.

     

    40 درصد از کار های ما از روی عادت است

     

    قوانین تغییر عادت

    این که فقط بدانیم چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم کافی نیست؛ دنیای عادت ها قوانینی دارد که باید آنها را بلد باشیم تا بتوانیم آنها را تغییر بدهیم یا از بدین ببریم :

    •  شما نمی توانید یک عادت را از بین ببرید اما می توانید آن را تغییر دهید.برای مثال فرد سیگاری قادر به ترک سیگار نخواهد بود مگر اینکه زمانی که تمایل به مصرف نیکوتین دارد، چیزی یا کاری را جایگزین آن کند.
    • فرد باید یک تمایل جدید را ابتدا در خود ایجاد و به دنبال آن یک عادت جدید را ایجاد کند. یعنی باید همان پاداش و احساس خوب را دریافت کنید ولی از انجام کار دیگر.
    • افراد برای تغییر دائمی عادتها باید معتقد باشند یعنی اعتقاد داشتهباشند که تغییر ممکن است به عبارتی به یک باور در این زمینه برسند.
    مطالعه کنید   چگونه ما رفتار خود را انتخاب می­کنیم ?

     

    چگونه عادت هایمان را تغییر دهیم ؟

    شاید تغییر عادات کار دشواری طلقی شود ولی امکان پذیر است. زمانی که به یک رفتار عادت می کنید الگوی آن رفتار برای همیشه در مغز باقی می ماند اما با یادگیری الگوهای جدید و تبدیل این الگوها به عادت ، ناخودآگاه بعد از مدتی این عادت جدید در مغز جایگزین عادت قبلی می شود.

    مغز تفاوت بین عادت خوب یا بد را نمی داند و هر رفتاری اعم از خوب یا بد را بصورت تکراری انجام دهیم  و از طریق انجام آن عادت رضایت داشته باشیم به عبارتی محرکها و پاداش هایی که به واسطه یک رفتار دریافت می کنید آن را تبدیل به عادت در مغز خواهد شد و برای از بین بردن این عادتهای بد باید یکسری رفتار ها را بصورت هوشیارانه انتخاب وبه عمد تکرار کنیم تا جایگزین آن تمایلات و عادتهای منفی در ما شود در این صورت می توانیم چرخه عادتهای منفی را کنترل کنیم. زمانی که عادت جدید را جایگزین عادت قبلی می کنید به این ترتیب رفتار ما با عادت جدید هماهنگ و همسو خواهد شد.

    اگر می خواهید صبح زود از خواب بیدار شوید ، ورزش منظم داشته باشید ، غذای سالم بخورید کافیست این برنامه ها را به یک عادت تبدیل کنید.اگر بتوانید بصورت درست عادتها را یاد بگیرید و به یک برنامه درست روزانه تبدیل کنید قطعا از عهده هر کاری بر خواهید آمد.

     

    چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم؟

    چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم؟

    ترک سیگار :اگر تمایل به ترک سیگار دارید ابتدا باید کار جدیدی پیدا کنید که جایگزین تمایل شما به مصرف سیگار شود . یعنی همان احساس و پاداشی که از مصرف سیگار حاصل می شد را باید از آن کار جدید دریافت کنید و همچنین می توانید از تجربه افرادی استفاده کنید که در زمینه ترک سیگار موفق بودند به عبارتی همراهی با این افراد می تواند در زمینه ترک سیگار کمک قابل توجهی داشته باشد.

    مطالعه کنید   خلاصه کتاب اثر مرکب از دارن هاردی | تداوم و پیوستگی؛ رمز موفقیت

    کاهش وزن : جهت کاهش وزن ابتدا باید عادتهای خود را بررسی کنید اینکه چه چیزی باعث پرخوری در شما می شود و بعد باید کاری را جایگزین آن کنید که از انجامش همان اندازه احساس خوشایند نسیبتان می شود.و بعد باید از همراهی افرادی که در این زمینه موفق هستند استفاده کنند. یعنی به گروهی بپیوندید که هدفشان کاهش وزن و تغذیه سالم است.

     

    حالت آلفای ذهنی؛ بهترین راه برای تغییر عادات

    یکی از بهترین روش ها برای تغییر عادات و از بین بردن آنها، آلفای ذهنی است. آلفای ذهنی، نوعی از امواج ذهنی است که با ورود به این حالت شما فرمانروای ذهن خود می شوید و می توانید در قصر ذهنتان هر عادتی را بسازید، خراب کنید و تغییر دهید. جامع ترین مقاله درباره حالت آلفای ذهنی را می توانید از اینجا مطالعه بفرمایید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    3 دیدگاه برای “چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *