مقاله شفا و درمان کودک درون آزرده

شفای کودک آزرده درون

  • احیا و شفای کودک درون آزرده، مستلزم بازگشتی دوباره به مراحل رشد و اتمام کارهای ناتمام آن مراحل است . فرض کنید با نوزادی رو برو خواهید شد که می توانید به عنوان فردی بزرگسال و عاقل و دلسوز به او کمک کنید تا به دنیا بیاید . شما می توانید در هر مرحله از کودکی خود حضور داشته باشید مثل زمانی که ، متولد شدید ، چهار دست و پا راه رفتید ، راه رفتن را یاد گرفتید یا حرف زدن را آموختید. تا به این ترتیب نیازهای خود را در هر مرحله از دوران کودکی خود پیدا کنید و امکان رفع یا پرورش آن نیازها را فراهم کنید.

    اولین و مهمترین قدم برای درمان کودک آزرده درون ، التیام عقده های ناگشوده دوران رشد می باشد ، چون بیشترین تباهی هایی که برای افراد اتفاق می افتد به علت عدم التیام این عقده های ناگشوده است یعنی احساساتی که باید ابراز می شدند ولی هرگز نشدند.

    چرا کودک درون آزرده می شود؟

    برآوردن نیازهای کودک در زمان مناسب خود یک امر طبیعی است و اگر این نیازها برآورده نشوند، فرد در حالی وارد دوران بزرگسالی می شود که کودک آزرده درون برای دستیابی به آنها فریاد می زند ؛ زیرا کودک سعی دارد به شیوه کودکانه ، یعنی تنها راهی که می شناسد، نیازهای خود را برآورده سازد؛ در نتیجه شما به کودک درون نابالغ و تشنه احساساتتان اجازه می دهید که زندگی شما را نابود کند.

    مطالعه کنید   عادات ویرانگر زندگی های زناشویی چیست ؟

    اجزای لازم برای کودک درونِ سالم

    اریکسون چهار قدرت را به عنوان اجزای لازم برای یک کودک سالم ، نام برد: امید ، قدرت اراده ، هدف و صلاحیت.
    امید زمانی ایجاد می شود که کودک نسبت به والدینش در خود احساس «اعتماد » می کند؛ نه « بی اعتمادی». قدرت اراده هنگامی در کودک شکل می گیرد که در تلاش برای استقلال خود ، احساس خودمختاری کند نه شرم و تردید. هدف نیز در صورتی در کودک شکل می گیرد که کودک در سالهای قبل از مدرسه، بیشتر در خود احساس ابتکار کند تا احساس گناه. و در آخر صلاحیت ناشی از این است که کودک محصل در خود احساس کوشایی کند نه احساس حقارت.

    اجزای لازم برای کودک درون سالم

    این چهار نوع قدرت باعث بوجود آمدن چهار توان اصلی در کودک می شود : توان « بودن» ، توان انجام دادن ، توان دارا بودن مهارتهای اصلی برای زندگی و توان هویت. این چهار قدرت که برای رشد دوران کودکی به آنها نیاز است ، باید در مراحل بعدی حیات نیز تقویت گردد زیرا بعدا این نیازها در زندگیان پیش خواهد آمد.
    بنیان هر مرحله از رشد ، بر مرحله پیش از آن استوار است . اما پایه و اساس تمامی این مراحل ، دوران کودکی است. یک اشتباه کوچک در آغاز کار ، به اشتباهی بزرگ در پایان کار تبدیل خواهد شد.

    اریکسون: کودک سالم به چهار قدرتِ امید، اراده، هدف و صلاحیت نیاز دارد.

    ارتباط والدین و کودک درون

    والدین در هر یک از مراحل رشد خواسته های خود را به کودک تحمیل می کنند. در هر یک از مراحل رشد کودک ، عقده های ناگشوده و نیازهای برآورده نشده کودکی والدین، نمایان می شود که نتیجه آن چیزی جز تربیت نادرست نیست.

    مطالعه کنید   بهترین راه افزایش عزت نفس در بزرگسالان

    به همین دلیل است که کودکان بزرگسالی که در خانواده های ناسالم بار آمده و به درستی تربیت نشده اند در بزرگسالی نمی توانند والدین مناسبی برای فرزندانشان باشند. درگیری بین والدین و فرزندان اغلب در طی دوران بلوغ که حساس ترین مرحله در چرخه زندگی است ، به اوج خود می رسد.

    نیازهای دوران کودکی ممکن است با هرگونه شرایط جدیدی مانند شغل جدید ، منزل جدید ، ازدواج یا تولد یک کودک دوباره آشکار شود.
    (چگونگی برخورد ما با آغازی جدید بستگی به این دارد که در اولین آغاز چگونه با ما برخورد شده باشد.)

    اهمیت درمان کودک درون

    مراحل اولیه دوران کودکی اساس زندگی دوران بزرگسالی است . کمبودهای دوران رشد ، اثرات مخربی بر زندگی ما می گذارند . و در صورتی که بخواهید این اثرات مخرب را رفع کنید باید دوران کودکی تان را بازسازی و احیا کنید.
    شفای کودک درون دردناک است چون باید غم آزردگیهای گذشته را بخوریم . آزردگی روحی قابل درمان است اما از طریق تاسف خوردن برای گذشته. و همین مسئله است که آن را دردناک می کند.
    فراگیری نحوه صحبت با کودک درون به شما کمک می کند ابتدا به وجود کودک بشاش درون خود پی ببرید و پس از آن می توانید خشم و ناراحتی او را درک کنید و زندگی را به گونه ای لذت بخش تر ، فعال تر و خلاق تر ادامه دهید.

    برای شفای کودک درون باید نحوه گفتگو با او را آموزش دیده باشیم.

    آموزش نحوه آشتی با کودک درون

    آموزش روش آشتی با کودک درون به رشد و تکامل کودک درون شما کمک می کند تا بالغ وجود شما را قادر کند با روشهای صحیح برخی از نیازهای کودک درونتان را تامین کنید.و همچنین به شما نشان می دهد که چگونه می توانید شخصا نقش والد نوازشگر را که در دوران کودکی از ان محروم بودید را ایفا کنید و زمانی که یاد گرفتید چگونه والد خود باشید ، دیگر برای یافتن شخصی دیگر جهت جبران کمبودهای گذشته تلاش نخواهید کرد.

    مطالعه کنید   چرا نباید به هر آهنگی گوش داد ؟

    در نهایت متوجه می شوید که چطور با التیام یافتن کودک آزرده ، کودک بشاش و شگفت زده درونتان آشکار می شود.
    [WpProQuiz 3]

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *