خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

8 درس تأثیرگذار از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

  • آیا می‌دانستید تاکنون بیش از ۷۰ میلیون نسخه از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید (Think and Grow Rich) اثر ناپلئون هیل در سراسر جهان فروخته شده است؟ این کتاب، الهام‌بخش بسیاری از ثروتمندان ایران و جهان برای رسیدن به موفقیت و ثروت بوده است. این کتاب در سال ۱۹۳۷ وارد بازار شد و تا به امروز، علاقه‌مندان و شیفتگان فراوانی دارد. تعداد فراوانی از ثروتمندان، زمانی که در مسیر موفقیت، خسته و درمانده می‌شوند یک بار دیگر این اثر را مطالعه می‌کنند تا بتوانند دوباره از جای برخیزند و با تمام قوا به حرکت خود ادامه دهند.

    در این مقاله تصمیم داریم ۱۰ مورد از مهم‌ترین و جذاب‌ترین آموزه‌های کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را در کنار یکدیگر بررسی کنیم و یاد بگیریم. مطالعه نکات و آموزه‌های این مقاله، می‌تواند شروعی جذاب برای حرکت در مسیر تحقق اهداف و ثروتمند شدن باشد. در صورتی که شما هم تمایل دارید با آگاهی بیشتری به سمت اهداف خود حرکت کنید، پیشنهاد می‌شود که مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

    آشنایی اجمالی و مختصر با ناپلئون هیل، نویسنده کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

    ناپلئون هیل، نویسنده نام‌آور و جاودانه کتاب‌های رشد فردی، در سال ۱۸۸۳ در آمریکا به دنیا آمد. به‌جرئت می‌توان او را بنیان‌گذار ادبیات موفقیت شخصی دانست. او با عرضه کتاب‌های مختلفی از جمله کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، غوغایی در جهان به پا کرد که با وجود مخالفت‌های فراوان، هنوز وجود دارد و به رشد خود ادامه می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که افراد بسیاری در سراسر جهان، کتاب‌های این نویسنده فقید را مطالعه می‌کنند و تحت تأثیر همین کتاب‌ها، با انرژی و کوشش بسیار به اهداف و آرزوهای خود می‌رسند.

    او در سال ۱۹۷۰ از دنیا رفت و در طول ۸۷ سال زندگی، کتاب‌های متنوع و پرفروشی روانه بازار کرد. جملات معروف او، برای بسیاری از افراد، خصوصاً ثروتمندان خودساخته، ماندگار و همواره تأثیرگذار است. در ادامه یکی از مهم‌ترین جملات او را با هم می‌خوانیم:

    «منتظر نمانید، زمانی مناسب‌تر از اکنون وجود ندارد. از همین نقطه‌ای که ایستاده‌اید و با همین ابزار و امکاناتی که در اختیار دارید، کار را ادامه دهید. همین‌طور که پیش می‌روید، ابزارها و امکانات بهتر و مناسب‌تر را پیدا می‌کنید.»

    بهترین ترجمه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید در بازار کتاب ایران

    در حال حاضر ترجمه‌های متعددی از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، وارد بازار کتاب ایران شده است. پس از بررسی این ترجمه‌ها و نظرسنجی از متخصصان حوزه کتاب و ترجمه، به این نتیجه رسیدیم که ترجمه مهدی قراچه داغی، بهترین ترجمه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید محسوب می‌شوید. این ترجمه خوش‌خوان و روان را انتشارات شباهنگ در اختیار علاقه‌مندان به کتاب‌های توسعه فردی و پول‌سازی قرار داده است.

    ۱. همه چیز به فکر آدمی برمی‌گردد؛ هر چیز واقعی، ابتدا در ذهن فرد بوده است

    ناپلئون هیل در جای‌جای کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، تلاش می‌کند به مخاطب خود اعلام کند ذهن، نقطه آغاز موفقیت‌ها و شکست‌های انسان است. کسانی که به موفقیت می‌رسند در ذهن خود، موفقیت را دیده بودند. نقطه مقابل این موضوع نیز صحیح است؛ یعنی شکست در دنیای مادی، حاصل اندیشیدن مداوم به شکست است.

    هر چیز که دنیای فیزیکی می‌بینیم، روزی در اندیشه کسی به وجود آمده است. ناپلئون هیل در کتابش به طور مداوم به تأثیر افکار روی سطح زندگی ما تأکید می‌کند. او بر این باور است که بسیاری از انسان‌ها به دلیل افکارشان  به جایی نمی رسند. انسان‌هایی که روزبه‌روز به دستاوردهای تازه و نویی دارند، اندیشه‌های مثبت و جذاب در ذهن پرورش داده اند. او در این زمینه می‌گوید:

    هیچ محدودیتی برای ذهن وجود ندارد، به جز محدودیت‌هایی که خودمان به آن اذعان داریم. هم فقر و هم ثروت زاییده اندیشه است.

    ۲. اشتیاق سوزان، عامل تحقق اهداف؛ مهم‌ترین درس کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

    کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، ما را با اشتیاق سوزان، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دارایی‌مان آشنا می‌کند. ناپلئون هیل بر این باور است که اگر انسان، برای تحقق هر هدف و رسیدن به هر دستاورد، اشتیاق سوزان داشته باشد، از هر راهی که بتواند، هدفش را محقق می‌کند.

    اگر نسبت به اهداف خود، چندان میل و اشتیاق سوزانی نداشته باشید، دلیلی ندارد که تمام تلاش و کوشش خود را برای تحقق آن اهداف به کار ببندید. با میل و اشتیاق سوزان، ایده‌های گوناگون و جذابی به ذهن آدمی می‌رسد و همین ایده‌ها می‌تواند راه را برای تحقق اهداف و به چنگ آوردن دستاوردها هموار کند. او در کتابش درباره اشتیاق سوزان می‌نویسد:

    «اگر هر انسانی روی کره زمین، برای هر هدفش، به مرحله اشتیاق سوزان، رسیده باشد محال است که آن هدف خلق نشود. اشتیاق سوزان هر مانعی را در مسیر می‌سوزاند و از بین می‌برد و راه را، برای پیشروی شما، باز می‌کند.»

    در ویدیو اشتیاق سوزان که در ادامه برای شما قرار داده شده است این اصل از اصول ناپلئون هیل توضیح داده شده است.

    ۳. اهداف شفاف و نوشته‌شده؛ نخستین گام برای به چنگ آوردن دستاوردها

    برخی از افراد تصور می‌کنند که کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، ما را به سمت رؤیاهای نانوشته و نامعلوم سوق می‌دهد. این در حالی است که ناپلئون هیل، در یکی از بخش‌های کتاب خود به صورت کامل به اهمیت نوشتن و مشخص کردن اهداف اشاره می‌کند. او در این زمینه داستان ادوین بارنز را روایت می‌کند که بسیار فقیر بود و همواره آرزوی همکاری با ادیسون را داشت.

    بارنز، با یک قطار باری ارزان به محل زندگی ادیسون رفت و گفت که می‌خواهد با او کار کند. ادیسون می‌گوید که بارنز در نخستین دیدار مثل بی‌خانمان‌های معمولی بود؛ ولی بارقه‌ای از عزم راسخ در دیدگانش موج می‌زد. به همین دلیل بود که ادیسون حاضر شد با او همکاری کند. بارنز سال‌های سال در کنار ادیسون، کارهای دشوار مختلفی انجام داد. او آمده بود که با ادیسون همکاری کند و نمی‌خواست زیردست او باشد. وی با زیر نظر گرفتن فرصت‌ها، به کار خود ادامه می‌داد تا در نهایت، فرصت از راه رسید و بارنز هدف خود را محقق کرد.

    دلیل اصلی موفقیت بارنز، مشخص و معین بودن هدفش بود. اگر شما هم می‌خواهید آرزوها و اهداف خود را یکی پس از دیگری محقق کنید، باید ابتدا این اهداف را از طریق نوشتن، مشخص کنید. نوشتن اهداف باعث می‌شود که از حالت کلی و حباب‌گونه جدا شوند و به مسئله‌ای عینی و کاملاً مشخص، تبدیل شوند؛ مسئله‌ای که برای حل آن، باید دنبال راه حل‌های مناسب باشید.

    ۴. جاده موفقیت، با دل‌شکستگی، درد، ناکامی و شکست آسفالت شده است

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر افکار و اندیشه‌های مثبت داشته باشند و برای رسیدن به آرزوها و اهداف خود تلاش و کوشش کنند، به‌راحتی به خواسته‌ها و آرزوهای خودشان می‌رسند و با هیچ مانعی برخورد نمی‌کنند. ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، می‌کوشد که این باور اشتباه را از صحنه ذهن ما پاک کند و باوری واقع‌بینانه را به جای آن بنشاند.

    او بر این باور است که جاده تحقق رؤیاها با درد، ناکامی، شکست و دل‌شکستگی، آسفالت و هموار شده است و کسی که دنبال موفقیت است، نباید در برابر شکست‌ها تسلیم شود و میدان را خالی کند. آقای هیل در کتابش می‌نویسد که شکست، درسی است که به ما نشان می‌دهد که چه کارهایی را انجام ندهیم، دنبال چه چیزهایی نرویم و بعضی کارها را با رویکرد و روشی متفاوت انجام دهیم. رسیدن به موفقیت، بدون پشتکار و فداکاری، غیرممکن است. اگر در هنگام شکست خوردن، از خودمان پشتکار نشان ندهیم و دوباره تلاش و کوشش نکنیم، رسیدن به موفقیت، خواب و خیالی بیش نخواهد بود.

    ۵. با وجود همه ترس‌ها و تردیدها، ایمان خود را حفظ کنید

    مسیر موفقیت، مسیر هموار و صافی نیست. پس از برداشتن چند قدم در این مسیر، با موانع زیادی روبرو می‌شوید و خیلی از این موانع، ترسناک و تردیدآور هستند و باعث می‌شوند که شخص از خواسته‌ها و رؤیاهای خودش عقب‌نشینی کند. اگر می‌خواهید پس از مشاهده موانع، عقب‌نشینی نکنید، باید سعی کنید که ایمانتان به خداوند و قدرت درونی خود را حفظ کنید.

    گاهی مواقع تردیدها و ترس‌ها، از سوی اعضای خانواده و دوستان است. در چنین شرایطی بسیاری از افراد، به‌شدت می‌ترسند و از مسیر خود عقب‌نشینی می‌کنند. این در حالی است که دوستان و اعضای خانواده، غالباً تجربه و دانش کافی در مورد مسیر شما را ندارند و به همین دلیل نکات اشتباهی را به شما گوشزد می‌کنند.

    ۶. پشتکار و تمرکز؛ دو نکته اساسی برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه

    همه افرادی که پا در مسیر موفقیت و تحقق اهداف می‌گذارند، با شکست و دشواری روبرو می‌شوند. بعضی افراد پس از شکست خوردن، فوراً از صحنه خارج می‌شوند و رؤیاهای خود را به بهانه شکست و دشوار بودن کار، کنار می‌گذارند. بعضی دیگر از افراد هم پس از شکست خوردن، متوجه می‌شوند که باید به تلاش خود ادامه دهند و مطالب بیشتری را بیاموزند.

    یکی دیگر از رموز مهم و اساسی موفقیت، تمرکز است. تمرکز روی هدف و تلاش کردن برای رسیدن به آن، از هدر رفتن انرژی جسمانی و روانی انسان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که شخص خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به هدف خود دست پیدا کند.

    ۷. ترس از انتقاد دیگران؛ قتلگاه آرزوها و اهداف بسیاری از انسان‌ها

    یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید به ما می‌دهد، این است که اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، نباید از انتقادهای دیگران، ترس و واهمه داشته باشید. افراد بسیاری خواهان رشد و موفقیت بودند؛ ولی به دلیل ترس از انتقاد دیگران، آرزوها و اهداف خود را رها کردند و به یک زندگی کارمندی معمولی رضایت دادند.

    اگر شما هم می‌خواهید پا در مسیر موفقیت بگذارید، باید پیش از هر چیز بدانید که دیر یا زود، با انتقاد دوستان، آشنایان و اعضای خانواده روبرو می‌شوید. باید آمادگی لازم برای روبرو شدن با انتقادات را داشته باشید تا در صورت انتقاد، از اهداف و رؤیاهای خود دلسرد نشوید. همچنین اگر با افرادی معاشرت می‌کنید که شما را دلسرد و ناامید می‌کنند، باید یک تصمیم جدی و اساسی در مورد ادامه ارتباطتان با آن‌ها بگیرید. بهترین کار این است که با آن‌ها صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که واژه‌ها و جملات دلسردکننده و منفی خود را کنار بگذارند. اگر با وجود خواهش شما، باز هم به کارشان ادامه دادند، چاره‌ای جز حذف یا محدود کردن حداکثری رابطه نخواهید داشت.

    ۸. تعهد و انجام به‌موقع کارها؛ عامل افزایش اعتماد به نفس و دستیابی به اهداف

    اگر می‌خواهید زندگی و کسب و کار رضایت‌بخشی داشته باشید، باید نسبت به کارها و وظایف خود، تعهد به خرج دهید و بکوشید که کارها را در زمان خود انجام دهید. انجام دادن به موقع کارها باعث می‌شود که بتوانید به کارهای مختلف خود برسید و بیشترین بازدهی روزانه را داشته باشید.

    بسیاری از افراد جامعه خواهان موفقیت و کامیابی هستند؛ ولی زمانی که صحبت از تعهد، نظم و انجام به‌موقع کارها به میان می‌آید، کارایی و توان کافی را ندارند. اگر می‌بینید عده کمی از افراد جامعه موفق هستند، به این دلیل است که درصد کمی از افراد نسبت به اهداف و رؤیاهای خود، تعهد دارند.

    با کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، شیوه استفاده درست از قدرت ذهن خود را بیاموزید

    کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، می‌خواهد یک درس اصلی و اساسی به مخاطبان خودش بدهد: «موفقیت، از طریق تصویرسازی ذهنی و تخیل، به دست می‌آید. به بیان ساده، انسان به همان چیزی تبدیل می‌شود که در ذهنش تصور می‌کند. ذهن انسان، ابزاری است که انسان را به سوی تبدیل شدن به بهترین نسخه‌اش سوق می‌دهد. همچنین این ابزار می‌تواند رشد و پیشرفت آدمی را متوقف کند و او را در مسیر پسرفت قرار دهد.»

    در این مقاله تلاش کردیم به آموزه‌های کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید بپردازیم. کلیه بخش‌های این کتاب، می‌خواهد اهمیت و ارزش ذهن و افکار را به ما یادآور شود. یکی دیگر از کتاب‌هایی که به قدرت فکر و تأثیر کلام انسان روی زندگی او می‌پردازد، کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین است. در صورت تمایل به آشنایی با آموزه‌های این کتاب، پیشنهاد می‌شود مقاله خلاصه کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین را مطالعه کنید.

    آیا تاکنون کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را مطالعه کرده‌اید؟ بهترین و مهم‌ترین درسی که از این کتاب آموخته‌اید، چیست؟ به نظر شما چه کتابی می‌تواند آموزه‌های این کتاب را به شکلی بهتر و عملی‌تر آموزش دهد؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را در مورد این کتاب، با ما و سایر همراهان مجموعه شاهکار ذهن، در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) در میان بگذارید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۳ رای

    3 دیدگاه برای “8 درس تأثیرگذار از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

    1. اشتراک‌ها: خلاصه کتاب اثر مرکب از دارن هاردی | تداوم و پیوستگی؛ رمز موفقیت - شاهکار ذهن

    2. اشتراک‌ها: خلاصه کتاب تله شادمانی | کتابی برای مشتاقان زندگی خردمندانه - شاهکار ذهن

    3. شایان گفته:

      مقالتون عالی بود ، ۲ بار کتاب رو خوندم ، درسی که ازش گرفته بودم این بود که انسان اگر هدف یا خواسته ای داره ، باید خواستش واضح و مشخص باشه اما با خوندن مقالتون کلی مطلب جدید یاد گرفتم دمتون گرم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *