چرا نباید اهدافمان را به دیگران بگوییم ؟

چرا نباید اهدافتان را به دیگران بگویید ؟

  • خیلی از افراد عادت دارند اهدافشان را با اطرافیانشان در میان بگذارند و تشویق بشوند تا انگیزه پیدا کنند . اگر شما هم جزو افرادی هستید که اهدافتان را به دیگران می گویید به شما پیشنهاد می کنم اهدافتان را به کسی نگویید .شاید از خودت بپرسی که چرا نباید اهدافمان را به دیگران بگوییم ؟ جوابش را در این مقاله خواهی یافت . با خواندن این مقاله و یا دیدن کلیپ مربوط به مقاله مضرات گفتن اهداف به دیگران را خواهیم دانست و دیگر اهداف و اسرارمان را به هیچ کس نخواهیم گفت .

     

    چرا نباید اهدافمان را به دیگران بگوییم | حسین ملت خواه

     

    اگر همین یک موضوع را به خوبی بیاموزیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم قطعا از خیلی های دیگر جلو تر هستیم . کسانی که اهدافشان را با دیگران در میان می گذارند در همان قدم اول شکست می خورند دلیلش را هم بعد از مطالعه ی این مقاله خواهی دانست . پس بیشتر از این وقت ارزشمندتان را نمی گیرم و شما را دعوت به مطالعه ی مقاله ی “چرا نباید اهدافمان را به دیگران بگوییم “میکنم .

     

    چرا نباید اهدافتان را به دیگران بگویید ؟

    نسل های قبل از ما معتقد بودند که نباید اهداف را به دیگران گفت، چون چشممان می زنند . و زمانی که کمی علمی به این موضوع نگاه می کنیم می بینیم که حرف آنها درست بوده است . علم ثابت کرده است که گفتن اهداف به دیگران می تواند باعث شود به اهدافمان نرسیم! بیایید کمی دقیق تر، ریز تر و علمی تر به این ماجرا نگاه کنیم ، نه خرافی !

    زمانی که فردی هدفش را به دیگران می گوید با دو نوع واکنش روبرو می شود :

     

    واکنش اول : اگر اهدافمان را به دیگران بگوییم  تحقیر می شویم !

    بهترین نوع واکنش تحقیر شدن است . زمانی که ما هدفمان را با شخصی در میان می گذاریم آن فرد ممکن است ما را تحقیر کند و باعث شود ما احساس سر خوردگی نسبت به خودمان پیدا کنیم و هدفمان را رها کنیم . دلیلش هم این است که خیلی از افراد دستاورد ها را برای تایید شدن توسط دیگران می خواهند و زمانی که ببینند این دستاورد نظر آنها را جلب نمی کند دست به آن کار نخواهند زد . همانطور که گفتم این احساس حقارت قسمت خوب ماجراست ، قسمت بد ماجرا زمانی رخ می دهد که آن فرد ما را تشویق کند .

     

    اگر اهدافمان را به دیگران بگوییم چه می شود ؟

     

    واکنش دوم : اگر هدفمان را به شخصی بگوییم تشویق خواهیم شد 

    مغز ما اساسا فرق بین واقعیت و تصویر ذهنی را نمی داند . بگذارید برایتان مثالی بزنم : « بعد از خواندن این مثال چشمانتان را ببندید و در ذهن خود گوجه سبزی را تصور کنید ، این گوجه سبز بسیار ترش است و شما به آن نمک می زنید و یک گاز از این میوه ترش می زنید . » آب دهنتان راه افتاد ؟ بله . جالب است که بدانید اسید معده شما هم فعال شده است و آنزیم هایی نیز در روده تان آماده هضم این میوه شده اند ؛ اما خبری از گوجه سبز نیست ، تمامش یک تصویر ذهنی بود . حالا بهتر متوجه این موضوع شدید که ذهن ما فرق بین واقعیت و تصویر ذهنی را نمی داند !

    زمانی که ما به اهدافی مثل خانه ، ماشین ، بیزینس و در کل موفقیت واقعی می رسیم خوشحال خواهیم شد و یک حس شادمانی رسیدن به هدف در ما بوجود خواهد آمد . این حالت حاصل فعل و انفعالات درون بدن ما می باشند و باعث حس خوش در ما می شوند .

     

    اگر هدفمان را به شخصی بگوییم تشویق خواهیم شد 

     

    وقت آن است که برگردیم به اصل مطلب . زمانی که ما به اطرافیانمان می گوییم من هدفم این است که فلان ماشین را بخرم و یا فلان کار را بکنم آنها خواهند گفت آفرین و ما را تشویق خواهند کرد . این تشویق احساس خوبی را در ما بوجود خواهد آورد . دقیقا به اندازه آن حس خوبی که بعد از رسیدن به آن هدف در واقعیت برای ما رخ خواهد داد . مثلا اگر من بعد از  خرید یک ماشین در واقعیت 100 واحد احساس خوشی به خاطر تشویق دیگران کنم ، با تشویق دیگران قبل از خرید آن ماشین هم 100 واحد احساس خوشی خواهم کرد، چون مغز من فرق بین واقعیت و تصویر ذهنی را نمی داند و فکر می کند به آن هدف رسیده است . همین یک کار کرد ذهن باعث خواهد شد که بیخیال تلاش کردن بشیم و قید هدفمان را بزنیم . در این حالت مغزمان می گوید : من که تشویقم را گرفتم و انگار به آن هدف رسیده ام ، چه اصراری است که من تلاش کنم و خودم را عذاب بدهم تا به چیزی که داشته ام برسم . و همین می شود که به قول قدیمی ها چشم می خوریم ، البته که چشم زخم نوعی خرافه است ! اگر ما هدفمان را به دیگران بگوییم در هر دوحالت ضرر کرده ایم و فرصت را از دست داده ایم

     

    سخنرانی درک سایورس (derek sivers) با موضوع :اهدافتان را به هیچ وجه به دیگران نگویید ؟

    درک در این سخنرانی ابتدا به حضار می گوید که بزرگترین هدف زندگیشان را به یاد بیاورند و سپس می پرسد که بهتر نیست این هدف را به دیگران بگوییم تا به ما انگیزه بدهند؟ و خودش پاسخ می دهد نه، خبر بد این است که نباید این کار را انجام دهید ( نباید اهدافتان را به دیگران بگویید ) !

    دانشمندان تحقیقاتی انجام داده اند تا بدانند : آیا بهتر است  اهدافمان را به دیگران بگوییم یا نه؟

    • 1926: kurt lewin
    • 1933:wera mahler
    • 1982:peter gollwitzer
    • 2009: تست های جدید

    در سال 2009 پتر گل ویتزر تست های جدیدی انجام که یکی از آنها به این شکل بود : 163 نفر در 4 تست متفاوت اهدافشان را نوشتند. نیمی از افراد تست شونده اهدافشان را بازگو کردند و نیمی دیگر اهدافشان را نگفتند ( درباره اهدافشان صحبت نکردند ). هر 163 نفر 45دقیقه وقت داشتند که روی اهدافشان کار کنند و کارهایی انجام بدهند که آنها را به هدفشان نزدیک تر کند . اما به آنها گفته شد هر زمان که مایل بودید می توانید دست از کار بکشید .

     

    نتیجه به این شکل بود که :

    • افرادی که درباره ی اهدافشان صحبت نکرده بودند، میانگین 45 دقیقه را صرف انجام کارهایی کردند که آنها را به اهدافشان می رساند . و زمانی که بعد از کار  از آنها سوال پرسیدند که اوضاع از چه قرار است ، آنها گفتند کارهای زیادی باید انجام بدهیم تا به اهدافمان برسیم .
    • اما آنهایی که اهدافشان را اعلام کرده بودند، کار را بعد از میانگین 33 دقیقه کنار گذاشتند و وقتی از آنها پرسیدیم علت کمتر تلاش کردن شما چیست؟ گفتند به آن کار خیلی نزدیک شده اند .

     

     

    اگر نباید هدفمان را بگوییم پس چه کار باید بکنیم ؟

    اگر فرض کنیم این آزمایش درست باشد باید چه کنیم؟ شما باید در برابر وسوسه ای که به شما می گوید اهدافمتان را به دیگران بگویید مقاومت کنیم و اصلا اهدافتان را به دیگران نگویید ،قید لذت تشویق های دیگران را بزنید ، قبول کنید که ذهن شما تفاوت واقعیت و تصویر ذهنی را نمی داند ، در سکوت به طرف اهدافتان بروید و برای رسیدن به آن تلاش کنید . اگر لازم بود اهدافتان را به دیگران بگویید باید جوری این اهداف را بگویید که برایش ما لذت بخش نباشد .

     

    اگر نباید هدفمان را بگوییم پس چه کار باید بکنیم ؟

     

    بهترین پیشنهاد در همچین مواقعی این است که سکوت کنیم، هدف و مقصدمان را به دیگران نگوییم و در سکوت به تلاش کردن ادامه دهیم . با این کار ممکن است  امروز تشویق نشویم ولی رسیدن به هدفمان فردا روز چنان خواهد کرد که اطرافیانمان خودشان خبر دار بشوند و ما را تشویق کنند و بگویند من می دانستم که یک روز خواهی رسید  .

     

     

     

     

     

    آیا هیچ وقت نباید هدفمان را به کسی بگوییم ؟

    گفتن مقصد به دیگران شرایطی دارد که آن را در پایین می بینید :

    1. فردی که به او هدفمان را می گوییم مثبت باشد و بتواند به ما انگیزه واقعی دهد ( نه انگیزه کاذب)
    2. یا اینکه آن فرد تجربه رسیدن به آن هدف را داشته باشد و راه و چاه را به ما نشان دهد .

    وقتی فردی را پیدا کردید که دو خصوصیت بالا را داشت هدفتان را به او بگویید و از او راهنمایی بگیرید چون آن فرد کمک خوبی برای رساندن شما به آن هدف خواهد کرد .ولی توجه داشته باشید که طوری هدفتان را به او بگویید که احساس لذت به شما دست ندهد.

    سیبلی که شبیه هدف است

     

    هیسس! اهدافتان را به دیگران نگویید

    استاد حسین ملت خواه در این مقاله به صورت کامل و واضح این موضوع را بیان کرده اند . حتما این ویدیو را ببینید و نظر و تجربیات خود را از گفتن اهداف به دیگران برای ما بنویسید .

     

    اهدافت را نگو 

    امیدوارم این مقاله توانسته باشد شما را قانع کند که اهدافت را به دیگران نگویی ، اگر این چنین است مسابقه را با قدرت شروع کرده اید.از این به بعد باید به خودمان بگوییم:«به هیچکس نگو چه برنامه ای تو ذهنته!!»

     

    چگونه برای رسیدن به هدفمان تلاش کنیم ؟

    یکی از بزرگترین مشکلات نسل جوان این است که آنها نمی دانند چگونه باید برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند . این افراد پیش خود فکر می کنند که اصلا نیازی به تلاش کردن نیست و اهداف خودشان به سمت ما حرکت می کنند! این دسته از مردم به شدت خیال پرداز هستند و خیلی کم دست به عمل می زنند . اگر می خواهید از این دست انسان ها نباشید، باید بلند شوید و شروع به حرکت کنید . بدون حرکت و عمل به هیچ هدفی نخواهید رسید .

    این مسئله را به این دلیل مطرح کردم که مشکل خیلی از افراد جامعه است . متاسفانه خیلی از جوان های جامعه ی ما حاضر به حرکت نیستند! این نوع مردم دوست دارند خوشبختی خودش در خانه را بزند، در خانه را باز کند، وارد خانه بشود، آنها را پیدا کند و در آغوش بکشد . در حالی که اصلا اینطور نیست . خوشبختی دم در است، فقط کافیست شما خود را به جلوی در برسانید !

     

    دوست داشتن خود؛ قدم اول برای رسیدن به هدف

    چگونه برای رسیدن به هدفمان تلاش کنیم ؟ مطمئنا اولین قدم که شما را به اهدافتان نزدیک می کند ، دوست داشتن خودتان است . فرض کنید می خواهید به سفر طولانی مدتی بروید. اگر به شما بگویند شما مجبورید با کسی که اصلا دوستش ندارید به این سفر بروید چه حالی خواهید داشت ؟ آیا از سفر خود لذت خواهید برد؟ آیا سفر شما طولانی تر نمی شود ؟ بله ، جواب معلوم است . در طول سفر حالتان بد خواهد بود و هیچ لذتی از این سفر نخواهید برد .

    سفر موفقیت هم دقیقا مثل همین مثال است .اگر شما خودتان را دوست نداشته باشید و مسیر موفقیت را شروع کنید ، قطعا وسط راه خسته خواهید شد و دست از ادامه راه بر خواهید داشت . به همین دلیل است که می گوییم عزت نفس یکی از بزرگترین و مهم ترین مولفه های برای رسیدن به اهداف است . شما باید خودتان را دوست داشته باشید تا بتوانید هم از زندگیتان لذت ببرید و هم به اهدافتان ( با حال خوش ) برسید .

    افرادی که به اهدافشان می رسند ولی خودشان را دوست ندارند احساس خوشحالی نمی کنند و در نتیجه هدفشان دیگر برایشان جذاب و حال خوب کن نخواهد بود . اگر دوست دارید عزت نفستان را تقویت کنید حتما مقاله ی جامع عزت نفس را مطالعه کنید .

    ضمنا همانطور که خودتان می دانید ، اهدافتان را هرگز به دیگران نگویید .

     

    اسرار و اهداف را به دیگران نباید گفت

    علاوه بر پلن هایی که برای آینده خود طراحی کرده ایم، اسرارمان را نیز نباید به دیگران بگوییم. حضرت علی (ع) درباره این موضوع می فرمایند:«كسى كه راز خود را بپوشاند همواره اختيار آن به دست اوست (و كسى كه نپوشاند از اختيارش بيرون مى رود.» این موضوع که با گفتن اسرارمان بار سنگینی از روی دوش ما برداشته می شود درست است، ولی اتفاق بد زمانی رخ می دهد که از اسرارمان بر علیه خودمان استفاده می کنند.

    برای سبک تر شدن و رهایی از سنگینی اسرار می توانید اسرارتان را روی کاغذ بنویسید و آن را از بین ببرید، با این روش هم خودتان سبک می شوید و هم از رازتان بر علیه شما استفاده نمی شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را تماشا کنید.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۷ رای

    8 دیدگاه برای “چرا نباید اهدافتان را به دیگران بگویید ؟

    1. دانیال گفته:

      سلام خسته نباشید ممنون بابت مقاله زیبایی که زحمت نوشتنش رو کشیدید
      من متاهل هستم،نباید هدفم رو به خانمم بگم؟خوب نمیشه بالفرض من میخوام یک کار دومی در منزل داشته باشم!؟
      با توجه به این که خانم من بسیار منفی گرا هم هست و هرکاری میخوام بکنم همش میگه نمیشه،همیشه هم هرکاری میکنم نمیشه حالا نمیدونم بخاطر انرژی منفی که میده یا بیگدار به آب میزنم

      • محمد مهدی نوری گفته:

        درود بر شما وقتتون بخیر؛
        کلیت موضوع این مقاله در رابطه با افراد نزدیک و در میون گذاشتن اهداف باهاشون نیست . اصل ماجرا اینه که ما نباید اهدافمون رو همه جا بگیم و به عبارتی جار بزنیم . مشکلی نداره که همسر رو در جریان کلیت ماجرا قرار بدیم …

    2. امیر گفته:

      واقعا خیلی خیلی عالییییییییییییییییییییییییییییی بود صبحت های تو فیلمتان و متن هاتون خیلی ممنون از شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *