مقاله تفاوت تصویرسازی ذهنی درست و نادرست

تفاوت تصویرسازی ذهنی درست و نادرست

  • در این مقاله می خواهیم در ارتباط با تفاوت تصویرسازی ذهنی درست و نادرست صحبت کنیم . همچنین در مورد نحوه تصویرسازی درست ذهنی توضیحاتی ارائه شده. با ما همراه باشید .

     

    تصویرسازی ذهنی چیست ؟

    تصویرسازی ذهنی یک تکنیک بسیار قدرتمند است که اگر اصول درست استفاده از ان را یاد بگیرید شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان قرار می دهد. ولی اگر نتوانید از این تکنیک به درستی استفاده کنید صدمات جبران ناپذیری برای شما خواهد داشت. بارها این جملات را شنیده ایم که :« برای رسیدن به اهدافتان تصویرسازی کنید ، مدام خودتان را در آن موقعیت تجسم کنید ، حستان را خوب کنید و… . این ها باعث می شوند شما زودتر به اهدافتان  برسید.»

    حال آیا این جملات  درست هست  یا خیر ؟

    به نظر من این مسائل درست نیستند چون ناقص مطرح شده اند ؛ هرچند کتابها و باقی منابع تاکید می کنند تصویر سازی کنید ، ولی هیچ توضیحی دال بر اینکه  چه زمانی باید این کار را انجام دهیم . چه زمانی بهتر است بیشتر تصویرسازی کنیم و چه زمانی مجاز به تصویرسازی نیستیم ارائه نداده اند.

    در ادامه بیشتر در باره این موضوع توضیح خواهیم داد .

     

    تصویرسازی ذهنی چیست ؟

     

     

    تفاوت خیال بافی و تصویرسازی چیست؟ 

    ذهن ما تفاوت خیال و واقعیت را نمی داند . به طور مثال زمانی که صحبت از گوجه سبز می شود دهان ما شروع به ترشح بزاق می کند و این اتفاق باعث می شود آنزیم های معده نیز کار خود را شروع می کنند و… . این اتفاق نشان می دهد بدن و ذهن ما با تمام وجود قبول کرده است که این گوجه سبز وجود دارد و آماده ی هضم آن شده است ؛ درحالی که اصلا وجود خارجی ندارد .

    زمانی که ما تصویرسازی می کنیم ذهنمان احساس می کند که واقعا به آن هدف رسیده ایم و دیگر اقدامی برای رسیدن به آن انجام نمی دهد .افرادی که بیش از اندازه تصویرسازی می کنند تبدیل به خیال پردازانی می شوند که هیچ توانایی در راستای رسیدن به اهداف نخواهند داشت. لذا صرف داشتن  تصویرسازی منجر به موفقیت ما نمی شود ، چون در کنار آن اقدام هم مطرح است . این اقدام در کنار تصویرسازی است که باعث می شود ما موفق بشیوم در غیر این صورت فرقی با خیال بافی ندارد .

    مطالعه کنید   همه چیز درباره کودک درون

    تحقیقات مربوط به این موضوع را می توانید در مقاله « اهدافتو به دیگران نگو » مطالعه نمایید .

     

    نظر مدرسان راجع به تصویرسازی چیست ؟

    طبق نظر مدرسانی مثل: آنتونی رابینز ، برایان تریسی و… که گفته اند : تصویرسازی انجام دهید تا مسیر نورونی بین نقطه a و b  تشکیل شود و بتوانید راحت تر کارهایتان را انجام دهید . این نکته درست است ولی نکته اصلی اینجاست که چه زمانی ما باید و نباید این کار را انجام دهیم ؟

    از طرفی دیگر بعضی از مدرسان برای ایجاد حال خوب در شرکت کنندگان ، تصویرسازی ذهنی انجام می دهند . در این شرایط افراد باور می کنند که به اهدافشان رسیده اند چون ذهنشان این موضوع را باور کرده است . ولی در واقعیت به خواسته شان نرسیده اند .

     

     

    تصویرسازی برای رسیدن به سلامتی بدن

    تصویرسازی برای بدن ، بسیار قدرتمند عمل می کند . یعنی زمانی که ما در حالت الفا قرار بگیریم و در مورد بیماریها یا مشکلات جسمی تصویر سازی کنیم  به این ترتیب بدن را در مسیر بهبودی قرار خواهیم داد. مغز ما این موضوع را می پذیرد ، در نتیجه دستور های درستی به بدن می دهد و بدن شروع به ترمیمو بازسازی خود می کند . حتی جو دیسپنزا هم این موضوع را می گفت :« که من مشکلی داشتم و با اصولی که یاد گرفتم توانستم این مشکل را حل کنم .» خود من هم همین وضعیت را تجربه کردم . همانطور که اکثر شما می دانید تار های صوتی من فلج شد . من با رفتن به حالت آلفا و تصویرسازی توانستم این مشکل را حل کنم و سلامت تار های صوتی ام را بازگردانم .

    مطالعه کنید   نیاز های اصلی انسان چیست؟

    تا به این قسمت همه چیز درست است ولی بعد از این تفاوت اصلی تصویرسازی درست و غلط آشکار می شود . پس با دقت ادامه ماجرا را مطالعه کنید .

     

    تصویرسازی برای رسیدن به سلامتی بدن

     

     

    تصویرسازی برای رسیدن به پول و ثروت 

    زمانی که من برای رسیدن به پول، خانه، موفقیت کاری و کنکور و… یعنی چیز هایی که خارج از من قرار دارد تصویرسازی می کنم ، طبق مثالی که قبلا برایتان آورده شد ، مغز من فکر می کند من آن را هم اکنون دارم . یعنی مغز ما فکر می کند که من الآن بنز دارم، ویلا دارم، در کنکور قبول شده ام و… .  زمانی که این موضوع را باور کرد و از تصویرسازی خارج شد انگیزه زیادی برای حرکت دارد . کمی بعد از شروع کار فرد با خودش می گوید چقدر تلاش کردن سخت است . ذهنش می گوید من که آن مال و اموال را داشتم . پس چه شد ؟ و به راحتی فرد تسلیم شده و انگیزه اش را از دست می دهد .

    فیلم جالبی را به یاد می آورم ولی نام دقیق آن در خاطرم نیست . فیلم راجع به پادشاهی بود که همزاد فقیری داشت . زمانی که پادشاه از این فرد مطلع می شود تصمیم می گیرد فرد فقیر را بازی دهد . تصمیم می گیرد شبانه این فرد  را به قصر بیاورد و با پوشاندن لباس شاهانه او را جای خود قرار دهد . فرد فقیر زمانی که از خواب بیدار شد کاملا حیرت زده بود چون خود را در لباس و مقام پادشاه می دید . روز بعد وقتی از خواب بیدار شد باز همان گدا بود و این پروسه واقعا او را اذیت می کرد .

    مطالعه کنید   چگونه با واقعیت های تلخ زندگی کنار بیاییم ؟

    همین اتفاق بلایی ست که سر ما می آید . من تصویرسازی می کنم و خودم را پادشاه می بینم ؛ بعد که از تصویرسازی خارج می شوم باز همان آدم همیشگی هستم و این پروسه واقعا ما را اذیت می کند و حال ما بد می شود .

     

    تصویرسازی برای رسیدن به پول و ثروت 

     

     

    تفاوت تصویرسازی ذهنی درست و نادرست 

    نکته اصلی این است :« ما مجاز هستیم که برای خودمان، سلامتی و چیزهایی که درون خودمان هستند تصویرسازی انجام دهیم . ولی برای موفقیت ، کنکور ، ثروت و در کل چیزهایی که خارج از ما هستند نباید بیش از اندازه تصویرسازی کنیم .» ما باید به گونه ای تصویرسازی کنیم که زیاد لذت نبریم . چون این ذوق کردن است که کار را خراب می کند و به ما اجازه موفقیت نمی دهد .

    یعنی در واقع تفاوت اصلی فرد خیال باف با یک فرد رویا پرداز همین تصویرسازی است . فرد خیال باف از تصویر سازی ذهنی اش لذت می برد و در نهایت از تلاش کردن دست بر می دارد ولی فرد رویا پرداز سعی می کند لذت اصلی را بعد از رسیدن به هدف دریافت کند و همین موضوع باعث پیشرفت و در نهایت موفقیت وی می شود .

    پس سعی کنید از تصویرسازی به اندازه معمول استفاده کنید و لذت بردن را به بعد از رسیدن به هدفتان موکول کنید .

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    1 دیدگاه برای “تفاوت تصویرسازی ذهنی درست و نادرست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *