ضمیر ناخودآگاه چیست ؟

ضمیر ناخودآگاه چیست ؟

  • دلیل بیشتر اتفاقاتی که برای ما رخ می دهد در ضمیر ناخودآگاهمان نهفته است. پس هر فرد باید نسبت به خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه خود آشنایی داشته باشد تا بتواند زندگی خویش را به بهترین شکل ممکن تغییر دهد . می خواهیم در این مقاله اندکی درباره چیستی ضمیر ناخودآگاه صحبت کنیم ؛ با ما همراه باشید .

     

    ضمیر ناخودآگاه چیست ؟

    ناخودآگاه چیست ؟

    ضمیر ناخودآگاه را می توان همچون مزرعه ای تصور کرد که انسان در تمام روز در این زمین بذر می کارد و در طول زندگی نتیجه کشت خود را برداشت می کند. در این زمین بارور هر بذری چه خوب و چه بد به ثمر می نشیند ؛ افکار  همان بذرهایی هستند که شما در این مزرعه می کارید. دقت کنید این کشتزار یا همان ضمیر باطن شما قدرت انتخاب و استدلال ندارد و صرفا هر چیزی را که شما به آن تحمیل می کنید در خود ذخیره و روزی انجام می دهد.

    به همین دلیل فکری ( اعم از مثبت یا منفی ، دروغ یا راست ) که تحویل ناخودآگاه بدهید همان را در زندگی شما به ثمر خواهد نشاند.

     

    آشنایی با ضمیر ناخودآگاه

    تا زمانی که در مورد  ذهن ناخودآگاه هیچ شناختی نداشته باشیم  و  با آن مخزن شگفت انگیز ذهنی آگاهانه همکاری نکنیم ، دقیقا مانند فردی هستیم که در امواج دریا گیر افتاده و تقلا می کند فقط خود را  روی سطح آب نگه دارد  . آشنا نبودن با قوانین ذهنی دلیل اصلی تمام مشکلات و بیماری های جسمی و روحی است .

    این که ذهن ما می تواند تخیلات ، تصورات  و تلقینات بی انتهایی داشته باشد نشانگر این است که ذهن ما قدرت بیکرانی در خود دارد  ( ولی متاسفانه اکثرا با آن آشنا نیستیم ) . کافیست به جای این که با افکار خود ترس و اختلالات عصبی ایجاد کنیم و انرژی خودمان را به یک باره تخلیه کنیم، با هدایت نیرو های بینهایت ذهنی مان به سلامتی، ثروت، شادی و در کل خوشبختی مطلق برسیم .

     

    دو بُعد روح انسان

    روح انسان از دو قسمت مجزا تشکیل شده است ؛ قسمت آگاه یا وجدان آگاه که وظیفه اش استدلال و تعقل است که قدرت انتخاب هم دارد . به طور مثال هر فردی بر حسب همین خودآگاه خود می تواند محل سکونت ، دوست و همسر خود را انتخاب کند ، یعنی همه این نوع تصمیمات در خودآگاه شخص گرفته می شود.

    در مقابل ضمیر باطن هر چیزی را که توسط ضمیر اگاه دریافت کرده در خود ذخیره می کند و در طول زندگی به اجرا در میاورد. به این ترتیب اگر شما خودآگاه خود را سرشار از امید و خوش بینی کنید در نتیجه ضمیر باطن یا ناخودآگاه شما هم پاسخ مثبت به افکارتان خواهد داد.

     

    ضمیر ناخودآگاه گم شده

    تقریبا تمام مسائل و مشکلاتی که برای انسان  پیش می آید  در نتیجه این است که به قدرت های ذهنی خود اجازه بروز نمی دهد . به عبارتی ما همه این قدرت ها را در ضمیر ناخودآگاهمان مدفون کرده ایم .

    زمانی که بتوانید منشا درونی  قدرت خود را پیدا کنید همه چیز در زندگیتان به طور شگفت انگیزی تغییر خواهد کرد . ( از جمله مشکلات جسمی و روحی )
    به گفته روانشناسها  انسان تنها  از 5 درصد ظرفیت ذهنش استفاده می کند ؛ همین گفته به ما انگیزه می دهد  تا بخواهیم  دانش بیشتری راجع به این موضوع کسب کنیم .

    مطالعه کنید   خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر | کتابی به ارزش یک گنج بی‌پایان

    آلبرت انیشتین نیز توضیح داده است که بسیاری از تئوری های شگفت آور او نتیجه تعمق و تفکر وسواس گونه. او ابتدا توجهش را به مسئله مطرح شده معطوف کرده ، سپس کل آن را به فراموش کرده و حل آن مسئله را به ناخودآگاه خود محول می کرده است . سپس بعد از گذشت روز ها، هفته ها و یا حتی سال ها ، ایده ها و افکار جدیدی برای حل آن مسئله به طور ناگهانی به ذهن او خطور می کردند . این الهامات حاصل بینش موجود در ذهن ناخودآگاه وی بودند .

    هر انسانی این توانایی را دارد که پا فرا تر از مغز خود بگذارد به شرط اینکه  افسار هدایت خود را  به عقل و خرد نسپارد . زیرا مغز برای تبدیل ما به انسانی نمونه هر آنچه که با حواس 5 گانه ما قابل درک نباشد را نمی پذیرد و به سرعت با آن مبارزه می کند و از این رو که تمام این قبیل اتفاقات برای مغز قابل درک نیستند ، آنها را حادثه، تصادف یا شعبده بازی می نامد .

     

     تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر زندگی

    در زندگی به دو نمونه متفاوت از ادمها برخود می کنیم :

    • گروه اول ؛ افراد شاد و سرزنده ، امیدوار و موفق هستند و همیشه با خوش بینی به پیش می تازند
    • گروه دوم ؛ افراد مایوس و بد بین و ناتوان هستندافرادی که مدام در جا می زنند و توان پیشرفت ندارند طوری که حتی اگر شرایط یا موقعیت مناسبی هم برایشان پیش بیاید با بدبینی و ترس آن موقعیت را کنار می گذارند .

    تمامی این اتفاقات مربوط به ضمیر باطن یا ناخودآگاه است . شما در صورتی می توانید به موفقیت ، آرامش و تندرستی برسید که بتوانید از نیروی باطن یا ضمیر ناخودآگاه خود به بهترین نحو استفاده کنید.

     

    تاثیر ضمیر ناخودآگاه بر زندگی

     

    شما همانی هستید که می اندیشید !

    تصور کنید تنها آرزوی شما شاد و سلامت زیستن است . شما می خواهید با خود و محیط پیرامونتان زندگی هماهنگ و آرامش درونی داشته باشید . ذهن ناهشیار شما این افکار و خواسته را به عنوان ماموریت، دستور و آرزو تلقی کرده و می خواهد به آن تحقق ببخشد . ( هرچیزی که در اطراف  و محیط پیرامون خود تجربه می کنید یا این که می بینید  از افکار خودتان بوجود آمده اند ( بهتر است بگوییم ساطع شده اند )) افکار شما تلاش می کنند به واقعیت تبدیل بشوند .

    اگر در زندگیتان چیزی وجود دارد که از آن خوشتان نمی آید ، کافیست طرز فکرتان را تغییر دهید . خوشبختی به همین سادگی اتفاق می افتد.

     

    تفاوت خودآگاه و ناخودآگاه

    خودآگاه؛ با جهان عینی در ارتباط است و مشاهده و تجربه کردن و یادگیری دانش از طریق خودآگاه انجام می شود و از مهمترین وظایف خودآگاه استدلال و تعقل است و همچنین مسئول حفظ ناخودآگاه در مقابل داده های مخرب و نادرست است. به طور مثال : وقتی برای اولین بار به شهری سفر می کنید با مشاهده اماکن تفریحی و آب و هوای آن شهر به این نتیجه می رسید که آن شهر زیباست و این کار را با کمک خودآگاه خود انجام می دهید.

    مطالعه کنید   فواید تصویرسازی ذهنی چیست؟

    ولی ناخودآگاه یا ضمیر باطن قادر نیست  محیط خود را با حواس پنجگانه ارزیابی کند یا قدرت قضاوت یا استدلال ندارد ، در مقابل داده هایی که از ضمیر آگاه دریافت می کند هیچ واکنشی نشان نمی دهد و صرفا همه داده ها را ذخیره و به عمل در می آورد؛ همچنین محل بایگانی خاطرات شخص محسوب می شود.

     

     

    تاثیر افکار منفی بر ناخودآگاه

    از آنجایی که ناخودآگاه هر فرد تحت تاثیر ضمیر آگاه یا خودآگاه او شکل می گیرد و در اصل تابع خودآگاه شخص است باید مراقب داده هایی که به ناخودآگاه خود می دهید باشید . از این جهت اهمیت داده هایی که به ضمیر باطن می دهید مشخص می شود. چرا که این پیامها باید مثبت و امیدوار کننده باشند تا در زندگی همان را به بار بنشانند.

    به طور مثال زمانی که با خود می گویید من توانایی انجام فلان کار را ندارم یا امکان خرید این ماشین را ندارم مطمئن باشید همین پیام را ناخودآگاه شما دریافت و ذخیره می کند و بر همان اساس شما را از داشتن هر نوع امکانات بی بهره می سازد.

    هر بلا و مشکلی که در طول زندگی برایتان پیش می آید به دلیل افکاری بوده که به ناخودآگاه خود سپرده اید و برای از بین بردن تمامی این مشکلات فقط باید افکار مثبت و مفید را در ناخودآگاه ذخیره کنید تا به این ترتیب با داده های مخرب ذهنی جایگزین شود.

     

    تاثیر افکار منفی بر ناخودآگاه

     

    تاثیر تلقین بر ضمیر ناخودآگاه

    تلقین ؛ یعنی مطالبی را به خود یا شخص القا کردن . با تلقین به خود می توانید عادات بد یا ترس هایی که دارید رو از بین ببرید. تاثیر تلیقین بر ناخودآگاه بسیار بالاست ؛ البته هیچ تلقینی بدون  اجازه ضمیر آگاه نمی تواند وارد نا خودآگاه شود یعنی خودآگاه قادر است هر نوع تلقینی را از خود دفع کند . و حتی تلقینهای دیگران زمانی بر ما تاثیر می گذارد که از سمت خود شخص پذیرش شود .

    مسلما افراد مختلف بر حسب شرایط محیط زندگی و اعتقادات خود عکس العملهای متفاوتی از خود بروز می دهند. به طور مثال اگر شخصی نسبت به شرایط بحرانی تجربه و توانایی کنترل بالایی داشته باشد  تلقین منفی نسبت به ان شرایط نمی تواند در او تاثیری داشته باشد.مثلا وقتی به  یک خلبان با تجربه القائاتی مبنی بر ترس از پرواز داشته باشیم بی شک هیچ تاثیری بر وی نخواهد داشت چون این خلبان در مورد ترس از پرواز یا ارتفاع مصونیت دارد اما اگر همین تلقین را به یک مسافر معمولی انجام دهیم مسلما دچار تنش خواهد شد چون هیچ آگاهی یا تجربه ای در این زمینه ندارد.

     

    انواع تلقین

    • تلقینهای مثبت؛ که این نوع از تلقین سازنده و عالی است و می تواند شخص را برای هر نوع موفقیتی آماده سازد .
    • تلقینهای منفی؛ که از خطرناکترین پدیده های ذهنی است و امکان دارد فرد را دچار فلاکت و نا امیدی کند .

    ضمیر ناخودآگاه هر چیزی را که به آن داده شود در فرصت مناسب انجام می دهد و هر تلقینی را که بپذیرید حتما انجام خواهد داد و هر آرزویی که دارید رو برآورده خواهد ساخت .

    همچنین ایمان و اعتقاد قلبی باعث می شود شخص حتما نتیجه را دریافت کند. هر هدفی که در ذهن داشته باشید اگر ایمان قوی نسبت به توانایی خود در آن زمینه داشته باشید مسلما آن هدف تحقق خواهد یافت. امید و ایمان با کمک ضمیر ناخودآگاه می تواند به هر آرزویی که دارید تحقق بخشد. پس باید افکار یاس آور و ناامید کننده را از خود دور کنید تا بتوانید سرنوشت خود را تغییر دهید.

    مطالعه کنید   باید با خودمون چطور صحبت کنیم ؟ + ویدیو

     

    ناخودآگاه قابل تغییر است

    همه ما برده تصورات ذهنی غلطی هستیم که از کودکی تا به حال در ما کاشته شده است ( توسط دیگران یا خودمان ) . هیچ یک از ما ارزش ذهن ناخودآگاهمان را نمی دانیم و به آن اهمیت نمی دهیم . به همین دلیل ذهن خودمان و دیگران را  از افکار و تلقینات منفی پر می کنیم .

    اگر شما هم  مانند اکثر افراد دوست دارید ذهن ناخودآگاهتان را تغییر بدهید نگران نباشید؛ این کار با تکنیک های مختلفی قابل تغییر است . که در ادامه این تکنیک ها را برای شما بازگو می کنیم .

     

     آلفای ذهنی

    آلفای ذهنی یکی از فرکانس های مغز است . زمانی که ما در این فرکانس قرار می گیریم دریچه ای به سمت ناخودآگاهمان باز می شود و می توانیم با گفتن یک جمله آن را در ناخودآگاهمان بکاریم تا در عمل مان آن را برداشت کنیم .

     

    مزیت های آلفای ذهنی

    آلفای ذهنی بسیار قدرتمند است  چون با تکنیک های مختلف روانشناسی ترکیب شده است .  این تکنیک قدرتمند نوعی خود هیپنوتیزمی است  که با قرار گرفتن در آن ذهن خودمان را به طور کامل در اختیار داریم و می توانیم هر دستوری که خواستیم به ذهنمان بدهیم تا اجرا شود .

    نکته جالب این است که شما می توانید تکنیک های دیگر را ( البته تحت آموزش ) در آلفای ذهنی استفاده نمایید . آلفای ذهنی را باید آموزش دید ؛ به همین جهت دوره های آموزشی قدرتمندی برای آن طراحی کرده ایم تا بتوانید در حداقل 8 ساعت این آموزش بینظیر را تهیه بفرمایید .

    برای آشنایی بیشتر با آلفای ذهنی می توانید روی عکس زیر کلیک کنید و یا مقالات را از قسمت آلفای ذهنی مطالعه بفرمایید .

     

    دعوت به دوره آلفای ذهنی

    جملات تاکیدی

    به تعدادی جمله که برای تغییر در ضمیر ناخودآگاهمان آنها را تکرار می کنیم جملات تاکیدی می گویند . شما باید جملاتی مانند : من خودم را تایید می کنم، من خودم را دوست دارم و… را در هر روز و به دفعات زیاد تکرار کنید .

    مزیت جملات تاکیدی  

    این تکنیک بسیار ساده است و هر شخصی می تواند به راحتی و با کمی استمرار آن را انجا بدهد .

    مشکل جملات تاکیدی 

    این تکنیک بسیار قدیمی است

    برای استفاده از جملات تاکیدی باید چندین روز ( 30 یا 40 روز) این فرآیند را ادامه بدهیم و همین پروسه چهل روزه بسیار طولانی است !

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    1 دیدگاه برای “ضمیر ناخودآگاه چیست ؟

    1. محمد مهدی نوری گفته:

      بله تغییر موضوعی سخت است ولی با استفاده از آلفا می توانید آن را به راحتی انجام بدید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *