تاثیر عزت نفس برروی رفتار در محل کار

تاثیر عزت نفس بر روی عملکرد در محل کار

  • همانطور که می دانید عزت نفس یکی از مولفه های قدرتمند در پیشرفت می باشد تا جایی که حتی بر روی محل کار ما نیز تاثیر می گذارد . در این مقاله می خواهیم تاثیر عزت نفس بر روی محیط کار را با هم بررسی کنیم .

     

    چرا نداشتن عزت نفس باعث پسرفت ما در محل کار می شود؟

    تصور کنید فردی با عزت نفس پایین در محل کار خود ترفیع درجه می گیرد . این فرد بعد از پیشرفت خود دچار وحشت شدیدی خواهد شد . حتما از خود می پرسید چرا ؟ بیایید از منظر دیگری به موضوع نگاه کنیم . این فرد در خود احساس لیاقت را نمی بیند، با خود می گوید من شیاد هستم، اینجا جای من نیست، حتما حق کسی را خورده ام، لابد اشتباهی شده و از این جور صحبت ها . اگر همین جملات را باور کند مطمئنا ترس و وحشت تمام وجودش را فرا خواهد گرفت .

    بعد از این که از کار خود ترسید ، کمتر به آنجا خواهد رفت، کمتر در آنجا خواهد ماند ،به شدت از کار ها فرار خواهد کرد،انگیزه اش را از دست خواهد داد، همیشه با همکارانش مشاجره خواهد کرد، با افراد زیر دستشنبا لحن بدی صحبت خواهد کرد ، برخی اوقات حالش خوب است و بعضی وقت ها به شدت عصبانی می شود و … . همین باعث می شود عملکرد پایینی داشته باشد و بعد از گذشت مدت کوتاهی از آن جایگاه کنار گذاشته  شود . اصطلاحا به این افراد می گویم بازی را 3-0 به نفع حریف شروع کرده اند . ( بازنده وارد زمین بازی شده اند )جالب اینجاست که بعد از کنار گذاشته شدن به خود می گویند من می دانستم که این جایگاه از سر من هم زیاد تر است !

    مطالعه کنید   چگونه با واقعیت های تلخ زندگی کنار بیاییم ؟

    متاسفانه ما خیلی دوست داریم بر زندگیمان کنترل داشته باشیم و این موضوع باعث می شود زمانی که حس می کنیم باخته ایم( ولی در اصل نباخته ایم )خودمان کنار می کشیم تا بر باخت خودمان نیز کنترل داشته باشیم . افرادی که عزت نفس پایینی دارند قبل از این که بدانند واقعا لایق آن جایگاه هستند یا نه ، کاری می کنند که آن جایگاه را از دست بدهند . ( فقط به خاطر این که فکر می کنند لایق آنجا نیستند )

    همانطور که دیدید عزت نفس در محل کار بسیار مهم است و تاثیرات بساری دارد. در ادامه بیشتر با این توضیحات آشنا می شویم.

     

    چرا نظرات کارمندان باعث رنجش برخی از مدیران می شود ؟

    مدیر نظر جالبی را که یکی از زیر دستانش برای حل یک مشکل نوشته است می خواند . این راه حل بسیار زیرکانه می باشد و می تواند به سادگی مشکل را حل کند . مدیر پیش خود می گوید چرا این فکر از اول به ذهن خودم نرسیده بود ؟ حس حقارت تمام وجودش را فرا می گیرد . تصور می کند همکاری که رتبه ی پایین تری از او دارد در تلاش است که جای او را بگیرد و خودش بر جای او بنشیند . پس تصمیم می گیزد پیشنهاد را به هر قیمتی رد کند .

    این نوع فکر کردن از نداشتن احساس شایستگی بوجود می آید . فردی که احساس شایستگی ندارد با خود می گوید اگر دیگران خودشان را نشان دهند ضعف ها و بی لیاقتی های من آشکار می شود و من شکست خواهم خورد . پس همانطور که گفتیم با تمام وجودش جلوی ایده را می گیرد وکمتر از دیگران نظرشان را می پرسد .

     

    اگر از برد دیگران خوشحال بشیم خودمان بیشتر برنده می شویم

    متاسفانه از کودکی به ما یاد داده اند زمانی که فردی موفق شد نباید خوشحال شویم . این یکی از تاثیرات مخرب محیط ( مدرسه- خانواده – دوستان و… ) بر روی ما است . افرادی که از موفقیت دیگران ناراحت می شوند هیچ وقت به اندازه ی همان فرد موفق نخواهند بود . این رفتار نا شایست باعث بوجود آمدن حسادت در ما می شود و همانطور که می دانیم حسود هرگز نیاسود ! افرادی که به موفقیت دیگران حسادت می کنند و آنها را مسخره می کنند برای همیشه شکست خورده باقی می مانند .

    مطالعه کنید   حالت آلفای ذهنی چیست ؟

    بگذارید مثالی از حسادت در محل کار برای شما بزنم ؛ رئیس اداره بازنشست می شود و خانمی جایگزینش می شود . اکثر زیر همکارانی که رتبه ی کمتری از او دارند به شدت ناراحت می شوند ، تا جایی که سعی می کنند برای آن خانم کار نکنند و سنگ جلوی پایش می اندازند . همین کارها باعث می شود یا از کار اخراج شود و یا هیچ وقت کارایی لازم را نداشته باشد .

    حقیر پنداشتن دیگران به سرعت از عزت نفس ما کم می کند و باعث می شود از جایگاه قبلیمان نیز پایین تر برویم .

     

    عزت نفس پایین چطور در کارمان به ما آسیب می رساند ؟

    شخصی می فهمد که فرد دیگری از یک شرکت خارجی قرار است وارد مجموعه ی آنها بشود و از قضای روزگار در رشته ی کاری او تخصص دارد . این فرد چون عزت نفس پایینی دارد از زمان شنیدن این موضوع خودش را می بازد و کمتر کار می کند، انگیزه اش را از دست می دهد ، پرخاشگر می شود و… . این فرد نیز همانند مثال های قبلی خودش قصاص قبل از جنایت می کند .

    مطالعه کنید   5 تمرین ساده برای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس

    زمانی که فکر می کنیم عزت نفس یعنی همیشه مورد تضویق دیگران قرار بگیریم سخت در اشتباهیم . قرار نیست زمانی که ما عزت نفس بالایی کسب کردیم دیگر همه چیز تمام شود و کسی با ما رقابت نکند ! قرار نیست در تنگی شیشه ای زندگی کنیم !عزت فس باعث می شود در رقابت، رقییب یکدیگر باشیم ، ( رقیب در اینجا به معنی دوست می باشد ) . خیلی جالب است معنای رقیب در گذشته دوست بوده است . این نشان می دهد که انگار ما دچار درگیری هایی شده ایم که بعد  ها ساخته شده اند . اکثر ما ، حتی خود من هم تا زمانی فکر می کردیم رقیب ما دشمن ماست .

     

    اگر عزت نفس نداشته باشیم در کارمان بسیار خواهیم ترسید

    فردی راتصور کنید که قرار است برای رئیسش نامه ای ببرد و خبری را بو او بدهد که ممکن او را ناراحت کند . این فرد بخاطر ترسی که از رئیسش دارد  امروز و فردا می کند و نامه را تحویل نمی دهد . به دلیل اهمیت آن نامه، رئیسش از او ناراحت و دلخور می شود . افرادی که عزت نفس پایینی دارند کمتر اقدام می کنند و بیشتر اسیر ترس هایشان هستند .

     

    این مقاله ادامه دارد و بروز رسانی خواهد شد !

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *