چگونه عزت نفسمان را افزایش دهیم و به موفقیت برسیم؟

چگونه عزت نفسمان را افزایش دهیم و به موفقیت برسیم

  • چگونه عزت نفسمان را افزایش دهیم و به موفقیت برسیم؟

    همانطور که می دانید رابطه ی تنگاتنگی میان افزایش عزت نفس و رسیدن به موفقیت وجود دارد . افرادی که عزت نفس بالا و ارتقا یافته ای دارند قطعا انسان های موفقی هستند . ولی افرادی که عزت نفس پایینی دارند ، به ندرت به موفقیت های بزرگ دست پیدا می کنند . در این مقاله به شما آموزش می دهیم که عزت نفس را چگونه تقویت کنیم تا به موفقیت های بزرگ برسیم .

     

    چگونه عزت نفسمان را افزایش دهیم و به موفقیت برسیم؟

     

    عزت نفس چیست ؟

    عزت نفس (SELF ESTEEM) یعنی احترام به خود ، یعنی ما خودمان را دوست داشته باشیم و برای خودمان احترام قائل باشیم . عزت نفس یکی از مولفه های بسیار قدرتمند در موفقیت افراد به شمار می آید، به طوری که افراد با عزت نفس تقویت شده به شدت قدرتمند تر ، موفق تر و ثروتمند تر از دیگر مردم جامعه هستند و افرادی که عزت نفس افزایش یافته ای دارند نیمی از مسیر موفقیت را طی کرده اند .

    اگر ما بر روی عزت نفس خود کار کنیم و یاد بگیریم عزت نفس را چگونه تقویت کنیم، مطمئنا به موفقیت های فراوانی خواهیم رسید و زندگیمان از این رو به آن رو خواهد شد . اکثر افراد تاثیر عزت نفس را بر روی موفقیت نمی دانند و همواره از خود می پرسند چرا من موفق نمی شوم ؟ اگر این مقاله را تا آخر بخوانید و نکات آن را به کار بگیرید ، مطمئنا با دیدی باز تر و وسیع تر به موفقیت نگاه خواهید کرد .

     

    عزت نفس را چگونه تقویت کنیم ؟

    همانطور که کمی پیش تر گفتیم افزایش عزت نفس مساوی افزایش موفقیت شما است . در این قسمت یاد می گیریم که عزت نفس را چگونه تقویت کنیم و در واقع چطور به موفقیت های بیشتر برسیم .

     

    راه حل اول، تمرین آینه 

    برای تقویت عزت نفستان می توانید از تمرین آینه که بسیار قدرتمند هم هست استفاده کنید . برای انجام این تمرین کافیست به جلوی آیینه بروید و از خودتان تعریف کنید و به خودتان ابراز علاقه کنید . اقرادی که عزت نفس پایینی دارند احتمالا خیلی سخت تر می توانند این تمرین را انجام بدهند ، چون تابحال به خودشان از این زاویه نگاه نکرده اند و با خودشان تابحال این گونه صحبت نکرده اند .اگر برای شما این کار کمی سخت به نظر می آمد نگران نباشید ! بعد از کمی تمرین اوضاع بهتر خواهد شد .

    مطالعه کنید   خلاصه کتاب عادت های اتمی اثر جیمز کلیر | 6 درس برای تحول در زندگی

    این تمرین خیلی ساده است ولی خیلی از افراد نمی توانند همین تمرین را انجام دهند . این افراد انقدر خودشان را دوست ندارند که نمی توانند در آیینه به خودشان نگاه کنند . این تمرین ظاهر ساده ای دارد و به نظر بی اهمیت می آید ولی اگر آن را انجام دهید بعد از چند وقت نظرتان راجع به خودتان تغییر خواهد کرد .

    عزت نفس را چگونه تقویت کنیم ؟تمرین آینه 

     

    راه حل دوم، دستاورد های خود را بنویسید 

    یکی دیگر از راه ها برای افزایش عزت نفس این است که دستاورد هایمان را بنویسیم . نیازی به لذت بردن از آن نیست ، فقط کافیست لیستی از آن ها تهیه کنیم و در کل بدانیم که این کار از دستاورد های من است . بعضی افراد ابتدای کار نمی توانند به راحتی این کار را انجام دهند و به مشکل خواهند خورد . این افراد با خود می گویند آخر مگر من دستاوردی در زندگی ام داشته ام ؟ پیشنهاد می کنم این افراد کمی عمیق تر به موضوع فکر کنند و یا از دوستان و آشنایانشان این را بپرسند که آیا از نظر آنها دستاوردی دارند یا خیر ؟

    انجام این تمرین به شما کمک می کن که وضعیت خودتان را بسنجنید و بیشتر به دنبال دستاورد های جدید باشید .

    مطالعه کنید   چگونه ما رفتار خود را انتخاب می­کنیم ?

     

    مقاله ی عزت نفس را چگونه تقویت کنیم ؟
    مقاله ی عزت نفس را چگونه تقویت کنیم ؟ دستاورد های خود را بنویسید

     

    راه حل سوم، هدف های کوچک تعیین کنید 

    افرادی که به یک باره سعی دارند به  هدف های بزرگی برسند و یک شبه موفق شوند اکثرا دچار شکست های عمیقی می شوند . داشتن اهداف بزرگ ( معقول ) هیچ مشکلی ندارد ولی زمانی که هدف بزرگی را انتخاب می کنید باید قدم به قدم  مسیر موفقیت را طی کنید . اگر چنین نباشد به احتمال زیاد شکست خواهید خورد و عزت نفستان به شدت کاهش خواهد یافت .

    انجام این تمرین می تواند برای شما نقشه موفقیت را ترسیم کند و گام به گام شما را به موفقیت برساند . دقت داشته باشید که طولانی ترین مسیر ها با کوتاه ترین گام ها آغاز می شوند .

     

    راه حل چهارم، نه گفتن را بیاموزید 

    همانطور که خودتان می دانید نه گفتن و عزت نفس رابطه ی مستقیمی دارند . افرادی که عزت نفس بالایی دارند می توانند به راحتی نه بگویند و مسئولیت کارهایی که بر عهده ی آنها نیست را به گردن نگیرند . شما هم می توانید این مسئله را تمرین کنید و در برخی مواقع به برخی درخواست هایی که برای شما ضرر دارند نه بگویید .

    نه گفتن مهارتی است که یک فرد موفق ختما باید آن را داشته باشد . افرادی که نمی توانند نه بگویند عزت نفس پایینی دارند و قطعا نتایج و دستاورد های نا چیزی در زندگیشان دارند .

     

    راه حل پنجم، مسئولیت پذیر باشید

    مسئولیت کاری را که انجام می دهید بپذیرید . این یکی از بزرگترین راز های عزت نفس است ، افرادی که مسئولیت کار های خود را نمی پذیرند عزت نفس پایینی دارند . برای افزایش عزت نفستان شما باید مسئولیت کار هایی را که انجام داده اید قبول کنید و تبعات آن را نیز بپذیرید .

    این نکته لازم به ذکر است که شما باید مرز بین کار هایی که مسئولیتشان را قبول می کنید و کار هایی را که نباید مسئولیت آن ها را قبول کنید قائل باشید تا بیهوده مسئولیت کاری را که انجام نداده اید قبول نکنید . افزایش عزت نفس شما در گرو پذیرش مسئولیت های شما می باشد .

    مطالعه کنید   بهتر است چه هدفی انتخاب کنیم ؟ کوچک یا بزرگ ؟

     

    چگونه عزت نفسمان را افزایش دهیم و به موفقیت برسیم؟

    اولین قدم و مهم ترین قدم برای رسیدن به موفقیت دوست داشتن خود است . چه بسیار افرادی هستند که به موفقیت های زیاد رسیده اند ولی نتوانسته اند از زندگی خود لذت ببرند ! اگر می خواهید به یک فرد موفق واقعی تبدیل شوید ، حتما باید عزت نفس پولادینی داشته باشید، با خودتان درست صحبت کنید، خودتان را دوست داشته باشید، برای خودتان ارزش قائل باشید و… تا دیگران نیز به شما احترام بگذارند ، موفق، ثروتمند و نیرومند واقعی شوید .

     

    اگر این مراحل جواب نداد چه ؟

    اگر با تمام تمرین هایی که انجام دادید ، هنوز حس می کنید عزت نفس پایینی دارید شاید بهتر است نزد مشاور بروید تا تمرین مخصوص شما را تدوین کند و همواره پیشرفت شما را تحت نظر داشته باشد .

    این مقاله همیشه زنده است 

    مقاله ی عزت نفس را چگونه تقویت کنیم ؟ همیشه زنده است و آپدیت خواهد شد .

     

     

    دوره جامع عزت نفس

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *