چراعزت نفس مهم است ؟

چرا عزت نفس مهم است؟

  • چرا عزت نفس مهم است ؟ اگر این سوال را از اطرافیانمان بپرسیم متوجه خواهیم شد که عزت نفس در میان ما چقدر محبوبیت دارد . متاسفانه ما به عزت نفس آنچنان که باید ، اهمیت نمی دهیم ؛برای شناخت عزت نفس ابتدا باید اهمیت و ضرورت عزت نفس را بدانیم و بتوانیم وضعیت فردی را که عزت نفس پایینی دارد را تصور کنیم . اینگونه جایگاه واقعی عزت نفس را خواهیم یافت و به آن بیشتر اهمیت خواهیم داد  . در این مقاله نیز به همین موارد می پردازیم .

     

    چرا عزت نفس مهم است ؟

     

    چرا عزت نفس مهم است؟

    مقدار عزت نفس ما بر روی خیلی از مولفه ها تاثیر می گذارد . مولفه هایی مثل :طرز کارمان، رفتارمان در محل کار، برخوردمان با مردم، برخوردمان با مراجعین، میزان پیشرفت و ترقی، میزان موفقیت و… . اینها تازه بخش اجتماعی تاثیرات عزت نفس بر ما می باشند .

    در قلمرو شخصی ، این که به چه کسی دل می بندیم، چطور با همسرمان ارتباط برقرار می کنیم، چگونه با دوستان و فرزندانمان برخوزد می کنیم ، به چه سطحی از خوشبختی و سعادت می رسیم ، چقدر در زندگی آرامش داریم، چقدر برای رسیدن به اهدافمان تلاش می کنیم ، چه زمانی از تلاش هایمان دست بر می داریم و… .

     

    تاثیر عزت نفس بر روی تحصیلات 

    عزت نفس جزو آن دسته از ویژگی هایی است که کمتر قابل مشاهده می باشند . به همین دلیل است که اکثر مردم از آن بی خبرند . فردی ممکن است نتواند در تحصیلاتش موفق شود . این فرد همیشه از خود می پرسد که چرا من نمی توانم نمرات بالایی کسب کنم ؟ چرا نمی توانم مانند دیگران همیشه نمره ی بالایی بگیرم، من از فلانی باهوش تر هستم ولی او همیشه نمراتش بالا تر از من می شود ! فرد دیگری ممکن است در زندگی مشترک خود و همسرش بسیار ضعیف عمل کند و همیشه همسر خود را برنجاند . این فرد همیشه با از خود می پرسد آخر چرا نمی توانم همسر خودم را خوشحال و سرزنده ببینم ؟ چرا نمی توانم با همسرم درست صحبت کنم و…

     

    تاثیر عزت نفس بر روی تحصیلات 

     

    تاثیر عزت نفس بر روی زندگی مشترک

    نمونه هایی که کمی بالاتر گفته شد تازه بخش کوچکی از پاسخ سوال “چرا عزت نفس مهم است ؟”می باشد . زیرا عزت نفس از آنچه که ما می دانیم بسیار به ما نزدیک تر است و ما را تحت کنترل خود دارد .اگر ما بتوانیم عزت نفسمان را افزایش دهیم دیگر شاهد مشکلاتی این چنینی در زندگیمان نخواهیم بود .

    مطالعه کنید   چطور جوری زندگی کنیم که دوست داریم ؟

     

    تاثیر عزت نفس بر روی موفقیت

    عزت نفس در رسیدن ما به موفقیت بسیار مهم است . اگر بخواهم دقیق تر بگویم م می توانیم عزت نفس را در یک سوی ترازو بگذاریم و بقیه ی مولفه های رسیدن به موفقیت را در سوی دیگر این ترازو قرار دهیم . بعد از انجام این کار متوجه خواهیم شد که عزت نفس هنوز در برابر آن همه مولفه ی دیگر سنگینی می کند . راحت تر بگویم : اگر عزت نفس داشته باشید نیمی از مسیر موفقیت را طی کرده اید .

     

    اهمیت و ضرورت عزت نفس

    در این بخش می خواهیم بعد مثبت عزت نفس ( تاثیرات عزت نفس بالا ) را مطرح کنیم. عزت نفس مثبت تاثیر بسیار زیادی بر زندگی ما دارد . عزت نفس سالم باعث می شود ما در زندگیمان رفتار عقلانی، واقع گرایی، خلاقیت، استقلال،انعطاف پذیری، توانایی قبول تغییر ، اعتراف به اشتباهات انجام شده و اصلاح آنها، همکاری، خیر خواهی و تعاون و… داشته باشیم . متاسفانه خیلی از مردم اهمیت و ضرورت عزت نفس را نمی دانند و در زندگیشان شکست های بسیاری می خورند .

     

    تاثیرعزت نفس بالا در کسب و کار 

    شخصی که  عزت نفس بالایی دارد می تواند درست فکر کند و تصمیم درست را در شرایط دشوار بگیرد . این فرد چون خودش را دوست دارد و می داند که می تواند تصمیم درستی بگیرد تسلیم نمی شود و تا آخرین لحظه تلاش می کند . ولی افرادی که عزت نفس پایینی دارند به خود اطمینان ندارند، پس دست به کار نمی شوند و زمانی که در کسب و کارشان با مشکلی مواجه شدند آن را کنار می گذارند و شکست را قبول می کنند .

     

    تاثیر عزت نفس بالا در زندگی مشترک

    عزت نفس بالا در زندگی مشترک نیز سهم زیادی دارد . افرادی که عزت نفس بالایی دارند می توانند درست به مشکلی که در زندگی مشترکشان پیش آمده است فکر کنند و راه حل آن را بیابند . در ضمن این افراد نیاز به محبت دیگران ندارند ،چون خودشان به خودشان محبت می کنند و احترام می گذارند . این کار باعث می شود که به راحتی بتوانند ابراز عشق علاقه کنند .

    مطالعه کنید   بهتر است چه هدفی انتخاب کنیم ؟ کوچک یا بزرگ ؟

    این ماجرا را با یک مثال توضیح می دهم . یک فرد فقیر و یک فرد ثروتمند را فرض کنید .کدام یک می تواند در یک پروژه پول بیاورد و با یک فرد در یک پروژه شریک شود ؟ قطعا فرد ثوتمند . چون او پول اضافه تری دارد و البته خودش به این پول نیاز ندارد ولی فرد فقیر چون خودش در مرحله ی اول نیاز به پول دارد نمی تواند در یک پروژه شریک شود .در زندگی زناشویی نیز همین داستان صدق می کند .فردی که نیاز به محبت ندارد بهتر می تواند به همسرش ابراز علاقه و عشق کند .

     

    تاثیر عزت نفس بالا در ارتباطات

    عزت نفس بالا در ارتباطات نیز بسیار مهم می باشد . فردی که با خودش درست صحبت می کند و به خودش احترام می گذارد به اطرافیان و دوستانش نشان می دهد که هیچ کس اجازه ی توهین به من را ندارد . به همین دلیل بسیار زیاد مورد احترام قرار می گیرد .

    تمام موضوعاتی که گفته شدو از آنها مثالی به میان آمد تنها بخش کوچکی از تاثیرات عزت نفس می باشند . عزت نفس بسیار قدرتمند است و می تواند زندگی تمامی انسان های روی کره ی زمین را متحول کند !

     

    وضعیت فردی که عزت نفس پایینی دارد 

    افرادی که عزت نفس پایینی دارند وضعیت بدی را تجربه خواهند کرد .این وضعیت به قدری می تواند بد باشد که فرد را تا نزدیکی افسردگی ببرد .عزت نفس کم و پایین می تواند موجب انجام رفتار غیر عقلانی، بی توجهی به واقعیت های موجود، نداشتن انعطاف، ترس از چیز های جدید و نا آشنا، سازگاری بی تناسب و یا سرکشی غیر منطقی،رفتار تدافعی، وابستگی بیش از اندازه،رفتار به شدت کنترل کننده و ترس از دشمنی با دیگران شود .

     

    وضعیت فردی که عزت نفس پایینی دارد 

     

    تاثیر عزت نفس پایین بر زندگی مشترک

    عزت نفس پایین فرد مجبور می کند رفتار اشتباهی انجام دهد و وقتی که این رفتار اشتباه انجام شد فرد ضربه ی سنگینی را تجربه خواهد کرد . مثلا فرد به صورت افراطی به همسر و فرزندانش وابسته است . این مورد باعث خواهد شد که فرد با تمام مشکلات زندگی ( مشکلات شدید) باز هم مجبور به ماندن در آن خانه شود و همه ی اتفاقات را به جان خود بخرد . این فرد اگر عزت نفس بالایی داشت مطمئنا تصمیم بهتری می گفت و سریعا برای اوضاع پیش آمده راه حلی پیدا می کرد .

    مطالعه کنید   1 راز بزرگ برای تقویت عزت نفس

     

    تاثیر عزت نفس پایین بر کسب و کار 

    مدیر شرکت و بیزینسی که عزت نفس پایینی دارد باعث شکست شرکتش خواهد شد . عزت نفس پایین باعث می شود این مدیر نتواند تصمیمات درستی بگیرد و سر تصمیمات خودش بایستد . به همین دلیل شرکت این فرد به شدت نا آرام  آسیب پذیرخواهد شد و به زودی شکست خواهد خورد .

     

    تاثیر عزت نفس پایین بر در آمد 

    فردی که خودش را دوست ندارد مطمئنا شغل مناسب خود را نیز پیدا نخواهد کرد . این فرد بسیار تلاش می کند ولی چون خودش را دوست ندارد همیشه در آمد کمتری نسبت به دیگران خواهد داشت . مطمئنا یکی از مولفه های مهم دستیابی به ثروت داشتن عزت نفس بالا می باشد .

     

    تاثیر عزت نفس پایین بر در آمد

     

    عزت نفس و سنجش آن 

    اگر علاقه مند هستید که مقدار عزت نفستان را بدانید می توانید آزمون عزت نفس را انجام دهید . اگر هم دوست دارید اطلاعات بیشتری از عزت نفس داشته باشید می توانید مقاله ی صفر تا صد عزت نفس را مطالعه کنید .

    خب دوستان عزیز به پایان این مقاله رسیدیم ، امیدوارم خوانش این مطالعه توانسته باشد شما را راهنمایی کند تا راه درست را انخاب کنید .

    دوره جامع عزت نفس

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *