چرا عزت نفس در زندگی زناشویی مهم است ؟

عزت نفس در زندگی زناشویی

  • داشتن عزت نفس در زندگی زناشویی می تواند معجزه کند . هیچ چیز بد تر از این نیست که یک فرد خود را لایق عشق نداند . اگر ما لیاقت عشق ورزیدن را در خودمان نبینیم زندگی زناشویی را بدون عشق سپری خواهیم کرد و مطمئنا مشکلات بیشتری را در این زندگی مشترک نسبت به دیگران تجربه خواهیم کرد .

     

    آیا عزت نفس در زندگی زناشویی مهم است ؟

    شکی در این نیست که زندگی زناشویی بدون داشتن عزت نفس طرفین هیچ طعم و مزه ای ندارد . مثالی برای شما می آورم که بتواند موضوع را بیشتر و بهتر توصیف کند . یک مرد فقیر و یک مرد ثروتمند را تصور کنید . کدام یک از این دو نفر می تواند در پروژه ای سنگین کمک کند و با ما شریک شود ؟ قطعا فردی که ثروتمند است ، چون او به احتمال زیاذ بیشتر از نیازش ثروت دارد که میتواند با همان ثروت با ما شریک شود . ولی فردی که ثروت چندانی ندارد و خودش محتاج کمک و پول دیگران است نمی تواند شریک خوبی برای ما باشد . (هرچقدر هم که دلش بخواهد)

    نقش عزت نفس در زندگی زناشویی نیز به همین شکل است . فردی که خودش را دوست دارد و بیشتر از نیاز خودش عشق در بساطش دارد می تواند به همسرش بیشتر محبت کند و عشق بورزد . ولی شخصی که خودش محتاج دیگران است که به او عشق بورزند و عاشق خودش نیست ،مطمئنا نمی توان از او انتظار این را داشت که به همسر، اطرافیان،فرزندان و عزیزانش عشق را هدیه دهد .

    مطالعه کنید   آموزش داشتن روابط بی نظیر با همسر و بهبود زندگی مشترک(+ویدئو)

    عزت نفس در زندگی زناشویی

     

    وضعیت فردی که عزت نفس پایینی دارد در زندگی زناشویی

    همانطور که در مثال بالا مشاهده کردید، فردی که عزت نفس پایینی دارد به خودش احترام نمی گذارد . اگر به خود و آن کسی که هستم احترام نگذارم، عشق زیادی برای هدیه دادن به دیگران نخواهم داشت مگر نیاز ها و خواسته های برآورده نشده ی خودم . در این اوضاع دیگران منبعی برای تایید و تکمیل نیاز های من می شوند و من از آنها انتظار دارم که تمام نیاز هایم را برآورده کنند، به من عشق بورزند، به من احترام بگذارند و … .

    این نوع افراد اطرافیانشان را مانند وسیله ای می بینند که وظیفه دارد در هر شرایطی حال آنها را خوب کند . همین موضوع باعث می شود دیگران را با توجه به کاری که می توانند برای آنها انجام دهند ارزیابی کنند .

     

    من لایق عشق دیگران نیستم 

    تا اینجای ماجرا را در بیشتر مقالات روانشناسی می توانیم پیدا کنیم. یعنی همه ی ما می دانیم که اگر عزت نفس نداشته باشیم نمی توانیم به دیگران عشق بورزیم . دقیقا مانند فرد نیازمندی که از او انتظار نمی رود در یک پروژه ی عظیم شراکت کند .

    مطالعه کنید   چرا داشتن عزت نفس مهم است؟

    آن سر دیگر ماجرا که به شخصه خیلی برای خودم جالب بود این بود که اگر ما عزت نفس پایینی داشته باشیم و خودمان را دوست نداشته باشیم، اجازه نمی دهیم که دیگران نیز به ما محبت کنند .برای افرادی که عزت نفس پایینی  دارند خیلی دشوار است که قبول کنند همسرشان آنها را دوست دارد . آنها با خود می گویند من که خودم خودم را دوست ندارم ، حالا چطور واقعا می توانم قبول کنم که همسرم من را دوست دارد؟ آخر مگر من چه چیزی دارم ؟ یا این که حتما من را خوب نشناخته ای ، اگر من را کامل بشناسی دیگر نخواهی گفت که عاشقمی . زمانی که به این افراد خوبی کنیم قطعا جواب خوبی ما را با تندی یا بی توجهی خواهند داد ، زیرا همش به این فکر می کنند که مبادا کاسه ای زیر نیم کاسه مان باشد .

     

    چرا نبود عزت نفس باعث شکست در رابطه می شود ؟

    یک جمله ی معروف است که می گوید : « چه فکر کنید می توانید و چه فکر کنید نمی توانید، در هر دو صورت حق با شماست .» افرادی که عزت نفس پایینی دارند زمانی که زندگی مشترکشان را شروع می کنند درپس افکارشان می دانند که قرار است از همسرشان جدا شوند ، چون لیاقت داشتن چنین همسر و چنین عشقی را در خود نمی بینند . این افراد از قبل به شکل یک بازنده وارد زندگی مشترک می شوند و همین باعث می شود شکست بخورند . در واقع عدم دوست داشتن خود در این افراد است که باعث می شود زندگی مشترکشان از بین برود .

    مطالعه کنید   چرا عزت نفس مهم است؟

     

    تاثیر عزت نفس بر روی زندگی زناشویی

    افرادی که عزت نفس بالایی دارند همیشه به دنبال آموزش هایی می گردند که بتوانند با آنها زندگیشان را در همه ی جهات گسترش و پیشرفت دهند . این افراد بعد از گذشت چند سال از به دست آوردن عزت نفس چیز هایی را آموخته اند که دیگران نمی دانند . دانستن این چیز ها باعث می شود نسبت به بقیه زندگی بهتری داشته باشند و هر روز زندگی زیبا تر و قشنگ تری را بسازند .

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *