اعتماد به نفس و تقویت آن

اعتماد به نفس و تقویت آن

  • به آغاز برنامه ایجاد و تقویت اعتماد به نفس در خود خوش آمدید. از اینکه در این سفر شگفت انگیز کنارتان هستیم بسیار خوشحالیم.

    اعتماد به نفس چیست؟

    اعتماد به نفس، یعنی اطمینان شما به خود و توانایی های خودتان .به عبارت دیگر یعنی داشتن توانایی انجام یک اقدام مناسب در هر وضعیتی که با آن روبه رو می شوید.

     

    داشتن اعتماد به نفس چه حسی در افراد ایجاد می کند؟

    افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند بر این باورند که مبارزه کردن و رسیدن به چیزهایی که دیگران آن را مشکل می دانند ممکن است .این افراد در همه حال الهام بخش دیگران و مانع اضطراب آن ها هستند . همچنین افرادی با اعتماد به نفس بالا ، هنگام انجام فعالیتهای چالش برانگیز احساس راحتی می کنند و همواره در همه حال آرامش دارند.

    اشخاص با اعتماد به نفس با این مسئله که جواب همه چیز را نمی دانند مشکلی ندارند چون اطمینان دارند که همه چیز درست خواهد شد و این به معنای این نیست که این افراد هرگز نمی ترسند . می ترسند ، اما می توانند با ترسشان کنار بیایند.

     

    چند راه شناسایی اعتماد به نفس در خودتان

    در ادامه چند مورد از معیار های شناسایی اعتماد به نفس در خود را  مشاهده می کنید ، که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود از آن استفاده کنید :

    احساس ثبات و تعادل می کنید؛

    مطالعه کنید   چطور خودمان را آن گونه که هستیم دوست بداریم؟ | +ویدیو، تست

    با احساس اراده به سمت اهدافتان قدم بر می دارید؛

    به جای اینکه تدافی عمل کنید ، پیش قدم می شوید؛

    می دانید که می توانید از پس اتفاقات زندگی برآیید؛

    می دانید که در آخر، هر اندازه هم طول بکشد ، همه چیز رو به راه خواهد شد.

     

    ارزیابی میزان اعتماد به نفس در خود

    میزان اعتماد به نفس به تفکر شخص وابسته است. شاید دیگران بر حسب ظاهر و رفتار شما برداشت های متفاوتی از میزان اعتماد به نفس شما داشته باشند اما تنها خود شما هستید که می توانید با اطمینان کامل بگویید ، در درون خود چه احساسی دارید .

    سطح اعتماد به نفس افراد در وضعیت های مختلف متفاوت است و بر حسب اتفاقاتی که در طول روز برایشان می افتد در نوسان است ؛ بطور مثال زمان هایی که دست به عمل زدید و خسارتی به شما وارد شده است ، اعتماد به نفستان را از دست داده اید. اگر فشار کار بالایی دارید، به احتمال زیاد سطح اعتماد به نفستان افت کرده است ؛ اما اگر حالتان خوب است و احساس می کنید در کارهایتان موفق هستید قطعا اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت.

     

     

    چگونه اعتماد به نفس را تقویت کنیم ؟

    برای پیشرفت به زمان و مکان احتیاج دارید .اکثر اوقات برداشتن گام های کوچک برای انسان خیلی واقع بینانه تر و بهتر است . نباید از همان ابتدا از خود انتظار اتفاقات ، تحولات و نتایج خیلی بزرگ را داشته باشید. پیشرفت های هر چند کوچک باعث افزایش اعتماد به نفس در شما خواهد شد و در نتیجه در راستای اهداف بزرگ حرکت خواهید کرد.

    مطالعه کنید   فواید تصویرسازی ذهنی چیست؟

     

    شاخص های داشتن اعتماد به نفس

    • هدف و ارزش : می دانید که چه می خواهید و چه چیزی برایتان اهمیت دارد.
    • انگیزه :  از انجام دادن کارهایتان ،خوشحال هستید و به قدری مجذوب کارتان هستید که هیچ چیز نمی تواند حواستان را پرت کند.
    • طرز فکری مثبت : در مواجه با مشکلات توانایی خوش بین بودن را دارید.
    • انعطاف پذیری : رفتارتان را با توجه به وضعیتی که در آن هستید تغییر می دهید و با دیگران مشورت می کنید.
    • ثبات عاطفی : در هنگام برخورد با مشکلات نگرشی همراه با آرامش دارید و متوجه هیجات خود هستید.
    • اشتیاق برای پیشرفت :از هر فرصتی برای یک تجربه تازه استفاده می کنید .
    • سلامتی و انرژی : به خود احترام می گذارید و با بدن خود مهربان هستید و در موقعیت های پر استرس براحتی شرایط را اداره می کنید.

     

    از بین بردن افکار منفی

    از بین بردن افکار منفی

    زمان آن رسیده که ذهن خود را خانه تکانی کنید ؛ وقت پاک کردن ذهن خود از ذهنیتهای منفی است . باید خود را آماده مواجهه با بعضی از تفکراتی کنید که عزت نفس شما را از بین می برند. افراد با اعتماد به نفس متولد می شوند اما در مسیر زندگی به بعضی از افراد و شرایط اجازه می دهند آنها را متوقف کنند.

    مطالعه کنید   ضمیر ناخودآگاه چیست ؟

    لذت ساختن زندگی خود به مراتب از هدر دادن تمام انرژی تان برای رفع مشکلات و حل مسائل زندگی بیشتر خواهد بود.

     

    تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

    به دلیل شباهتی که دو کلمه   عزت نفس و اعتماد به نفس به یکدیگر دارند، خیلی از افراد آنها را با یکدیگر یکسان می دانند ، تفاوتی برایشان قائل نیستند و از طرفی گاهی اوقات آنها را با هم اشتباه می گیرند . در ادامه با تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس آشنا می شویم و تعریف هر یک را دقیق تر یاد می گیریم.

    اعتماد به نفس مانند سیبی است که درخت آن عزت نفس است . یعنی عزت نفس چیزی بزرگ تر از اعتماد به نفس است و  اعتماد به نفس  از عزت نفس نشئت می گیرد . در واقع اعتماد به نفس بخش کوچکی از درخت تنومند عزت نفس است

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *