How to deal with life's problems?

چگونه با واقعیت های تلخ زندگی کنار بیاییم ؟

  • چگونه با واقعیت های تلخ زندگی کنار بیاییم ؟

    اگر شمایی که این مقاله را مطالعه می کنید مثل ما آدم فضایی نباشید قطعا در زندگیتان تجربه های تلخی داشته اید، تجربه هایی مختلف با شدت و زمان متفاوت که باعث رنجش شما شده است . همه انسان ها در زندگیشان با واقعیت های تلخی روبرو شده اند که درد آور است و اگر کسی منکر این اتفاق شود یا معنی درد را نمی داند یا این که تصمیم گرفته است درباره این موضوع با شما صحبت کند وگرنه تمام انسان های روی کره زمین درد هایی را تجربه کرده اند. در این مقاله سعی می شود راه حل های کاربردی برای کنار آمدن با واقعیت، درد ها و اتفاقات ناگوار زندگی به شما ارائه شود. پس با ما همراه باشید .

    چگونه با واقعیت های تلخ زندگی کنار بیاییم ؟

    تمامی انسان های روی کره زمین با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می کنند . مشکلات جزء جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها می باشد .پس ما باید بیاموزیم که چطور با این مشکلات روبرو شویم و پیروز از زمین مسابقه بیرون بیاییم .برای قدم اول باید بدانیم که از درد و رنج های زندگی نمی توانیم فرار کنیم ، نمی توانیم خود را در خانه حبس کنیم تا هیچ دردسری سراغ ما نیاید.

    بدترین مشکلات زندگی

    بدترین مشکلات زندگی

    مشکلات زندگی خود را به گونه های مختلفی به ما نشان می دهند ، ممکن است این مشکلات بصورت افسردگی، از دست دادن عزیزی، مشکلات مالی ، ورشکستگی ،ابتلا به بیماری ، خیانت، ترک یکی از عزیزان و… خود را نشان دهند . این مشکلات را می توان سخت ترین و بدترین مشکلات زندگی نامید که برای هرکس بسیار درد آور است و فرد را جوری زمین می زند که فرد تا ماه ها و یا سال ها جرئت بلند شدن از زمین را نخواهد داشت .

    برخی از مشکلات کمی نرم تر هستند و به اندازه مشکلات بالا ما را اذیت نمی کنند ولی در هر صورت درد آورند و شخص را آزار می دهند. مشکلات و درد هایی مثل: درد تنهایی، زمانی که می فهمیم کسی به ما اهمیت نمی دهد ، شوک عصبی، خشمگین شدن، زمانی که کاری انجام می دهیم و همه چیز طبق انتظارمان پیش نمی رود، یاد آوری شکست های گذشته، ناامیدی، ترد شدن و… . این درد ها اگرچه از نظر شدت  مانند بدترین درد های زندگی نیستند ولی می توانند آزار دهنده باشند و ما را اذیت کنند .در مواجه با این نوع مشکلات می توان از تکنیک های پیشنهاد شده توسط روانشناسان و مدرسان استفاده کرد ولی درباره بد ترین مشکلات زندگی، معمولا این  زمان است که می تواند به ما کمک کند .

    مثالی برای بدترین مشکلات زندگی

    این دو  مثال فرق دو نوع از مشکلات زندگی را برای شما واضحتر نشان می دهند :

    • فرض کنید تلفن همراهی دارید ؛ این تلفن همراه ممکن است ویروسی شود و کارایی خود را از دست بدهد ( مشکلات قابل حل زندگی) . شما ممی توانید با مراجعه به شخصی که کار بلد است مشکل تلفن همراهتان را حل کنید  و در ادامه با آن کار کنید ، این مشکل کوچک ممکن است تا 1 هفته در خاطر شما بماند و پس از آن دیگر موضوع را فراموش می کنید .
    • حال ممکن است تلفن همراهی که دارید را گم کنید و یا از شما بدزدند ، دیگر مسئله به این سادگی ها قابل حل نیست و شما ممکن است ماه ها و سال ها برای یافتن آن تلاش کنید . حتی شما تا چندین سال نمی توانید موضوع بوجود آمده را فراموش کنید !

     

    مشکلات زندگی از نظر زمان

    ما برخی از مشکلات را فراموش می کنیم و با گذشت زمان هم این اتفاق رخ می دهد ولی بعضی از درد و رنج ها را نمی توان فراموش کرد و تا آخر عمرمان در خاطرمان خواهند ماند .

    مطالعه کنید   چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

    مدیریت مشکلات زندگی

    مدیریت مشکلات زندگی

    زمانی که با مشکلات بزرگ در زندگیمان روبرو می شویم چند اتفاق برایمان رخ می دهد :

      1. ابتدا با سیلی ای که زندگی به ما زده است از خواب بیدار می شویم و احساس درد می کنیم
      2. سپس خودمان را با شکاف واقعیت می بینیم
      3. سعی می کنیم با راهکار هایی که بلد هستیم مشکلات را حل کنیم
      4. و برخی از مشکلات مانند از دست دادن عزیزی اساسا حل ناپذیرند

    شکاف واقعیت چیست ؟

    برای دانستن مفهوم شکاف واقعیت باید ابتدا با چند موضوع آشنا شویم .

    من آرمانی

    من آرمانی دختری کوچک در مزرعه

    همه ما تصمیم می گیریم روزی به جایی برسیم و در اصطلاح برای خودمان هدفی تعیین می کنیم. به آن شخصی که در ذهن ما است و ویژگی هایی که هدف ما را دارد من آرمانی می گویند . من آرمانی در واقع خواسته های ما را نشان می دهند .

    من واقعی

    من واقعی شمای الآنتان هستید که قصد دارید به من آرمانی تان برسید و برای رسیدن به این من آرمانی تلاش می کنید .

    فرض کنید در شهر A قرار دارید و می خواهید به شهر B برسید ؛ شهر A من واقعی شما می باشد که شما در حال حاضر در آن قرار دارید و شهر B من آرمانی شما است ، جایی که شما دوست دارید به هر دلیل در آن باشید و برای رسیدن به آن از هر راهی که بتوانید حرکت می کنید .

    تعریف شکاف واقعیت 

    شکاف واقعیت زمانی رخ می دهد که شما با دردهایتان روبرو می شوید و تازه خبردار می شوید که از من آرمانی تان بسیار فاصله دارید . مثلا من آرمانی شما دوست دارد زندگی گرم و صمیمی ای را تجربه کنید ولی دیگر واقعیت به شما این اجازه را نمی دهد و نمی توانید به خواسته تان برسید به همین دلیل واقعیت های تلخ زندگی روبرو می شوید و احساس می کنید که دیگر نمی توانید زندگی خوبی داشته باشید و زندگی شما را به زمین زده است .

    تعریف شکاف واقعیت 

    این را هم بهتر است به شما بگویم که دیدن شکاف واقعیت باعث بروز احساسات ما می شوند: احساساتی مانند : خشم، تنفر، اضطراب، نگرانی، شک وتردید و… . این احساسات با فاصله ی بین خواسته و داشته رابطه مستقیمی دارند و هرچقدر این فاصله بیشتر باشد ما احساسات آزار دهنده و عذاب آور بیشتری خواهیم داشت .

     

    چگونه در شرایط سخت قوی باشیم ؟

    وقتی ما با شکاف واقعیت روبرو می شویم چند اتفاق برایمان می افتد:

    1. با فاصله بین خواسته ها و داشته ها مواجه می شویم .
    2. احساسات ما بروز می کنند .
    3. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد احساسات ما هم بیشتر می شود .
    4. اول سعی می کنیم این شکاف را پر کنیم .
    5. ولی اگر نتوانستیم شکاف را پر کنیم چه ؟ ( اینجا موضوع اصلی این مقاله می باشد )

     

    چگونه در شرایط سخت قوی باشیم ؟

     

    اگر بخواهیم در شرایط سخت قوی باشیم باید یاد بگیریم که اگر نتوانستیم به خواسته هایمان برسیم باید چه کار کنیم و دست به چه اقدامی بزنیم ؟ خیلی از افراد جامعه ما این مهارت ها را بلد نیستند و همین مسئله که بلد نیستند باعث رنج و عذاب کشیدن های بسیاری شده است .

    چگونه با مشکلات زندگی مقابله کنیم ؟

    یکی از اشتباه ترین سوالاتی که مردم می پرسند این است که چگونه می توانیم با مشکلات زندگی مقابله کنیم ؟ ما انسان ها دوست داریم روی تمام زندگی مان کنترل داشته باشیم، حتی بر روی مشکلاتمان . ما در واقع نمی توانیم با مشکلاتمان مقابله کنیم . این را هم بدانید که همین فکر که می توانیم با مشکلاتمان مقابله کنیم درد و رنج ما را بسیار بیشتر می کند ، زیرا بر سر قبری گریه می کنیم که در آن مرده ای نیست و در حقیقت فقط وضعیت خودمان را وخیم تر می کنیم . پس این فکر را که می توانیم با مشکلاتمان مقابله کنیم را به کلی کنار بگذارید و سعی کنید با مشکلاتتان کنار بیایید تا این که آن ها را کنترل کنید .در ادامه به شما راهکار هایی را یاد خواهیم داد تا بتوانید در برابر درد های بزرگ زندگیتان عملکرد بهتری را داشته باشید .

    مطالعه کنید   لایو ناخودآگاه

    مراحل پذیرش غم چیست؟

    تا اینجای کار تمام مطالبی را که نیاز بود یاد گرفتید و حالا زمان آن رسیده است که به شما راهکار های عملی ای پیشنهاد کنیم تا با آنها بتوانید در بدترین شرایط زندگی دوام بیاورید و به خوشحالی درونی دست یابید( چه موقت و چه دائمی) .

    همانطور که کمی پیش تر گفته شد ما با فاصله ی بین داشته ها و خواسته هایمان مواجه می شویم و در این مرحله از خواب غفلت بیدار می شویم، چون زندگی به ما سیلی می زند . زمانی که شکاف کم باشد ما دست به کار می شویم و آن را به هر صورتی که هست پر می کنیم ولی موضوع زمانی بسیار سخت می شود که ما نتوانیم این شکاف را پر کنیم ( مانند از دست دادن عزیزی). در ادامه به شما می آموزیم که  وقتی فاصله بین داشته و خواسته تان زیاد بود چگونه عمل کنید که آسیب کمتری ببینید .نوجوانی که غمگین است و با بدترین مشکلات زندگی مواجه شده است ؟

    راه هایی که برای پذیرش غم و درد زندگی بیان می کنیم چهار مرحله دارد :

    1. باید با خودتان مهربان باشید
    2. لنگر ها را بیاندازید
    3. موضع بگیرید
    4. گنج را بیابید

    در ادامه به توصیف هر قسمت بصورت خلاصه می پردازیم .

    چگونه با خودمان مهربان باشیم ؟

    اکثر افراد بعد از روبرو شدن با شکست های بزرگ خود را به بار انتقاد می گیرند ، سرزنش میکنند، قاضی گونه رفتار می کنند، به خود فحش می دهند، با خود پرخاشگری می کنند و … . با این که جهان از نظر علمی بسیار پیشرفت کرده است و راه های بسیاری برای بد رفتاری با خود ارائه شده است ولی هیچ یک از این دیدگاه و رویکرد ها ما را در طولانی مدت کمک نمی کنند ! بهترین راه برای اتقاد نکردن از خود این است که با خودمان مهربان باشیم و عزت نفسمان را بالا ببریم . زمانی که عزت نفس ما بالا باشد ( خودمان را دوست داشته باشیم و با خود مهربان باشیم ) می توانیم جلوی انتقاد کردن از خود را بگیریم و راه حل درستی را برای موضوع پیدا کنیم .

    چگونه با خودمان مهربان باشیم ؟

    برای این که اطلاعات بیشتری درباره عزت نفس کسب کنید می توانید مقاله جامع  صفر تا صد عزت نفس و اعتماد به نفس را مطالعه کنید و نظرتان درباره این مقاله برای ما بنویسید . و یا اگر تمایل به انجام تست عزت نفس دارید به صفحه آزمون عزت نفس مراجعه کنید تا دید کاملی راجع به این عزت نفس خود پیدا کنید .

    چگونه در زمان شروع درد لنگر های عاطفی را بیاندازیم ؟

    زمانی که ما با مشکلی دردناک مواجه می شویم و نمی دانیم چگونه با واقعیت های تلخ زندگی کنار بیاییم ؟ در واقع طوفانی راه افتاده است که باعث احساس درد و رنج  بسیاری در ما می شود . در این زمان افراد سعی می کنند خود را به این در و آن در بزنند تا راه فراری از این طوفان ترسناک پیدا کنند ولی در واقع بد ترین کار ممکن را انجام می دهند ! در زمان طوفان نباید کاری انجام بدهیم چون باعث غرق شدن کشتی زندگیمان خواهد شد . بهترین راه حل این است که لنگر های عاطفی را بیاندازیم و صبر کنیم تاطوفان تمام شود . زمانی که با بدترین مشکلات زندگی روبرو شدید دست و پای خود را گم نکنید، لنگرعاطفی خود را بیاندازید و صبور باشید تا طوفان تمام شود . اگر کار دیگری انجام بدهید سیل مشکلات شما را در خود غرق خواهد کرد و باعث خواهد شد که  شانس کمتری برای رهایی از آن درد و شکست داشته باشید .

    مطالعه کنید   شفای کودک آزرده درون

    چگونه در زمان مواجهه با واقعیت های تلخ زندگی موضع بگیریم ؟

    چگونه در زمان مواجهه با واقعیت های تلخ زندگی موضع بگیریم ؟

    زمانی که درد و رنج و اتفاقی ناگوار برای ما رخ می دهد، سعی می کنیم به جایی ( دیدگاهی ) فرار کنیم که مسئله را توصیف و درد ما را کمتر کند . در این مواقع ما معناهایی از زندگی را از دست می دهیم و یا معنا های جدیدی برای ادامه زندگی پیدا می کنیم که برای ما مناسب تر خواهد بود . روانشناسان در این مواقع پیشنهاد می کنند که موضع و دیدگاهی را بپذیریم و از زاویه دید آن دیدگاه به مسئله نگاه کنیم تا دچار مشکلات بیشتری نشویم و آرامش لازم را حفظ کنیم .

    چگونه گنجی که در بدترین مشکلات زندگی است را بیابیم ؟

    چگونه گنجی که در بدترین مشکلات زندگی است را بیابیم ؟

    در پس هر مشکلی گنجی پنهان شده است ، برخی از افراد به کشفیات بسیار شگفت انگیزی بعد از مشکلات زندگیشان می رسند ، بعضی ها راه دیگری را برای ادامه زندگی انتخاب می کنند و در آن موفق می شوند، برخی کسب و کاری را راه اندازی می کنند که زندگی افراد را از این رو به آن رو می کند و… . تنها چیزی که در همه این افراد یکسان است یافتن گنجی است که در درد های زندگی نهفته است . من نمی دانم گنج زندگی شما چیست ولی این را می دانم که اگر مراحل قبلی را به خوبی رد کنید به گنج نهفته خواهید رسید و زندگیتان را تغییر خواهید داد . ولی اگر به دنبال این گنج نباشید و هنوز در مرحله اول خودتان را سرزنش کنید ، باز هم با همچین شکست هایی روبرو خواهید شد .

    چگونه با واقعیت های تلخ زندگی کنار بیاییم ؟

    خلاصه کلام این است که برای رویارویی با سختی ها و دشواری های زندگی ( آنهایی که به شدت قدرتمند هستند) می توانید از مراحل زیر استفاده کنید تا احساس خشنودی درونی به شما دست بدهد . تمامی این مراحل در قسمت های بالا بررسی شده است ، می توانید برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید .

    1. باید با خودتان مهربان باشید
    2. لنگر ها را بیاندازید
    3. موضع بگیرید
    4. گنج را بیابید

    این مراحل باعث می شوند از شکست هایمان درس بگیریم و حتی از شکست ها هم برای بهتر شدن زندگیمان استفاده کنیم .

     

    دوره جامع عزت نفس

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *