چطور آرامش درون داشته باشیم

چطور آرامش درون داشته باشیم ؟

  • شاید گاهی اوقات در زندگی به این نتیجه رسیده باشید که هیچ چیز در جای خودش نیست و این سؤال برای شما پیش بیاید که چطور آرامش درون داشته باشیم ؟ بله دقیقا مشکل اصلی نداشتن آرامش درونی شماست.

    امروز در این مقاله روش‌ها و فن‌های بسیار کاربری برای به دست آوردن آرامش درونی به شما معرفی خواهیم کرد.

     

     

    [su_box title=”هفت راز ارامش که در این مقاله بررسی می‌کنیم.” style=”glass” box_color=”#FCB913″ title_color=”#000000″]۱) خشم علیه خود ۲) مثبت اندیشی ۳) تمرکز ۴) دوستان پرانرژی و مثبت ۵) ناراحتی،رنجش و خشم ۶) خواب خوب ۷) به نظر شما هفتمین راز آرامش ذهن چیست؟ [/su_box]

     

    اولین پاسخ چطور آرامش درون داشته باشیم ؟

    خشم علیه خود

    زمانی که شخص از خودش خوشش نمی‌آید نسبت به خود خشمگین می‌شود، این خشم برای نابود ساختن خودش است اما به‌صورت غیرمستقیم. چرا میگویم غیرمستقیم؟ چون شخص می‌داند نباید خود را بکشد و این کار یک کنه بزرگ است. پس تلاش می‌کند که به‌گونه‌ای خود را نابود کند که خودکشی به نظر نرسد و آن راهی نیست به‌جز خشم علیه خود.

     

    چگونه خشم نسبت به خود را شناسایی کنیم؟

    چند مشخصه دارد

    1-پرخاشگری: شخصی که از خود متنفر است و قصد دارد خود را نابود کند پرخاشگری می‌کند تا دعوایی رخ دهد.
    هدف از ایجاد دعوا این است که در نزاعی شخص کشِ شود.

    2-رانندگی با سرعت‌بالا: شخص با سرعت‌بالا رانندگی می‌کند که شاید تصادف کند و از شر خودش خلاص شود.

    3-مصرف سیگار و قلیان: هدف این است که ذره‌ذره شخص فرسوده شده و بمیرد. شخص قصد دارد بدون اینکه قتل عمد انجام داده باشد از خود انتقام بگیرد.

    4- مصرف الکل

    5- مصرف مواد مخدر

    6-مصرف غذاهای پرچرب و غذای فوری

    و….

    موارد این‌چنینی مشخصه افرادی است که از خودشان متنفرند و قصد دارند به خودشان آسیب بزنند.

     

    نقطه مقابل

    نقطه مقابل این‌گونه افراد کسانی هستند که عاشق خودشان هستند.

    این افراد با احترام با خودشان برخورد می‌کنند.

    مشخصات این افراد

    1-آرام و صمیمی برخورد می‌کنند: چون کسانی که خودشان را دوست دارند سعی می‌کنند به دیگران احترام بگذارند و در عوض از انحا احترام بگیرند. به همین علت صمیمی و گرم هستند.

    2-رانندگی را با سرعت استاندارد انجام می‌دهند: کسی که خودش را دوست دارد دیگران را نیز دوست دارد و به آن‌ها آسیب نمی‌رساند و همچنین سعی نمی‌کند صدمه ببیند.

    3-به ورزش و سلامتی خود بها می‌دهند.

    4-از سیگار ،قلیان،مشروب ،مواد مخدر و… دوری می‌کنند.

    5-بیشتر زمان خود را به شاد بودن و آرامش ذهن و آرامش درون خود معطوف می‌کنند.

     

    [su_box title=” راز بسیار مهم در پاسخ به سؤال چطور آرامش درون داشته باشیم ؟” style=”glass” box_color=”#FCB913″ title_color=”#000000″]هراندازه عاشق خود شوید به همان میزان به آرامش می‌رسید. هراندازه به خود توجه کنید به همان مقدار آسایش‌خواهید داشت هراندازه به احساسات خود توجه کنید به همان اندازه قوی می‌شوید هراندازه با خودمان آشتی‌تر باشیم به همان اندازه شادابی را در زندگی بیشتر تجربه می‌کنیم. [/su_box]

     

     

     

    اما چگونه می‌شود شخصی خودش را دوست داشته باشد؟

    راز آرامش ذهن در این است که خودتان را همان‌گونه که هستید بپذیرید و تلاش کنید بهتر شوید. پذیرش خود بسیار اهمیت دارد. چون ما یاد نگرفته‌ایم خودمان را بپذیریم و خودمان را تائید کنیم. همیشه تائید خودمان را منوط بر انجام کاری یا تائید دیگران میدانیم. این بزرگ‌ترین ظلم در حق خودمان است.از امروز به بعد یادمان باشد که باید خودمان را تائید مکنیم. یادمان باشد که باید به خودمان احترام بگذاریم حتی اگر کسی نی آرا تائید نکند.

    مطالعه کنید   خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید |کتاب رهایی از تله های زندگی

     

    تو کایکو نیستی

    یادم است در کودکی برنامه کارتونی می‌دیدم به نام میتی کمان و کایکو شخصیتی بود که اگر دستمال قدرت را می‌بست چنان قدرتی به دست می‌آورد که درختی را می‌کند. اگر دستمال به او داده نمی‌شد هیچ قدرتی نداشت. این دقیقا داستان زندگی ما آدم‌هاست که اگر دستمال قدرت تائید دیگران را بگیریم می‌توانید درختی را بکنیم. دوست خوبم نه من کایکو هستم و نه تو، لطفاً این دستمال قدرت کذایی را دور بینداز و از خودت تائید و تشویق را بگیر. کسی که تائید و تشویق درونی دارد به آرامش ذهنی و پآرامش درونی می‌رسد.

     

    کمال‌گرای یعنی توهم گری
    کمال‌گرایی قاتل آرامش ذهن انسان است.
    کمال‌گرایی به زبان ساده یعنی تو خوب نیستی و باید بهتر از این باشی.
    کمال‌گرایی یعنی مقایسه خودت با ایدئال خودت.
    هیچ‌کس به ایده آلی که در سر می‌پروراند نمی‌رسد چون آن ایدئال تخیلی قدرتمند ،زیبا،فهمیده و… است.

     

    خودت باش

    زمانی که میگوییم خودتان را بپذیرید یعنی معایب خود را بپذیر و قبول کن که این نقاط ضعف رادارید. زمانی که بپذیریم ضعیف هستیم و آن‌ها بپذیریم آنگاه آرامش ذهن به دست می‌آوریم. راز آرامش ذهن در این است که علاوه بر اینکه خود را همان‌گونه که هستیم دوست بداریم تلاش کنیم پیشرفت کنیم.

     

    چطور آرامش درون داشته باشیم

    من بال می‌خواهم

    تحقیقی روی 50 کودک و 50 بزرگ‌سال انجام دادند، تحقیق بسیار ساده بود از هر دو گروه یک سؤال ساده پرسیده شد.
    شما دوی دارید کدام عضو بدنتان را تغییر دهید؟

    کودکان جواب دادند: هیچ قسمتی ایراد ندارد فقط دوست داریم بال داشته باشیم تا بتوانیم پرواز کنیم. دوست داریم باله داشته باشیم تا شنا کنیم. دوست دارم زیرآب حرف بزنم. دوست دارم مثل ملخ بپرم.

    جواب بزرگ‌سالان: بینی‌ام ایراد دارد آن‌ها نمی‌خواهم. شکمم خیلی بزرگ است. خیلی لاغر یا چاق هستم این شکم را نمی‌خواهم. گونه یا چانه‌ام ایراد دارد.

    نتیجه این تحقیق

    کودکان خودشان را همان‌گونه که هستند دوست دارند و بزرگ‌سالان از خودشان بدشان می‌آید. به نظر شما کدام‌یک از این دو گروه احساس شادابی و نشاط دارند کودکان یا بزرگ‌سالان؟

    من چرا باید این هیکل رو دوست داشته باشم؟ از همه‌چیزش لذت ببر چون این تنها بدنی هست که روح تو روی تاوَن حمل میشِ. این تنها بدنی هست که قرارِ تو رو به مقصدی که دوست داری به بره، ما احمدیم تا کار مهمی رو انجام بدیم .قرار نیست چند صباحی باشیم وبریم بمیرم و همه‌چیزتمام. پس از مرکبت درست استفاده کن.

     

     

     

     

    سیخ‌داغ نزار رو لپت

    اگر مشکلی داشته باشیم با قرار دادن سیخ‌داغی رو لپمان مشکلمان حل میشِ؟ پس لطف کنید با خودتان بدنشید. کسی که با خودش بد میشِ کسی که نیم‌تنه مشکلش رو حل کنه رو لپش سیخ‌داغ میزاره.

    مطالعه کنید   بهترین راه افزایش عزت نفس در بزرگسالان

    تفکر معقول داشته باشیم

     

    دومین راز آرامش درونی

    در بسیاری از آموزه‌ها تأکید بر مثبت اندیشی است. برای داشتن آرامش نیازی نیست مثبت اندیش باشید. البته منظورم این نیست که منفی‌باف باشیم؛ برای داشتن آرامش بهتر است از تفکر معقول استفاده کنیم. یعنی واقعیت را ببینیم.

     

    نیمه‌پر یا خالی لیوان

    عده‌ای میگویند نیمه‌پر لیوان را ببینید مثبت باشید. عده‌ای میگویند نیمه‌خالی لیوان را ببینید و معقول باشید. اما به اعتقاد من ما باید به لیوانی که داخل آن مقداری آب است بنگریم نه اینکه چه مقداری است، به این نوع اندیشه واقع‌نگر یا واقعیت‌نگر میگویند.

     

    رانندگی با ذهنیت

    تصور کنید راننده خوبی هستید آیا امکان دارد تصادف کنید؟ شاید. ممکن است راننده روبه‌رویی مست باشد و به شما بزند اگر رانندگی بلد نباشید امکان دارد تصادف کنید؟ صد در صد تصادف می‌کنید. تفکر مثبت یا منفی هم دقیقا این‌گونه عمل می‌کند. اگر مثبت باشید احتمال دارد برایتان اتفاق بد هم رخ دهد. اما اگر منفی فکر کنید صد در صد اتفاق بد برایتان رخ می‌دهد. پس منظورم این نیست که به مسائل منفی نگاه کنیم یا مثبت مطلق باشیم.

     

    واقع‌نگری یعنی

    واقع‌نگری یعنی سوار ماشین شدی انتظار تصادف کردن را نداری اما کمربندت را می‌بندی. متمرکز باشید.

     

    سومین راز آرامش ذهن

    تمرکز قدرت می‌آفریند. یک لامپ 100 وات می‌تواند یک اتاق را روشن کند، اگر همین لامپ  100 وات را روی یک نقطه متمرکز کنیم انرژی حاصل از تمرکز آن می‌تواند یک صفحه فلزی را برش بزند. ذهن ما هم دقیقا این‌گونه عمل می‌کند. اگر به مسائل متعددی هم‌زمان فکر کنیم آرامش ذهنمان به هم می‌خورد.

     

    چطور آرامش درون داشته باشیم

    از قدرت آلفا استفاده کنید.

    آلفا فرکانسی از ذهن است که اگر در این حالت قرار بگیرید ذهن کاملاً آرام می‌شود و تمام جسمتان از تنش رها می‌گردد. مدیتیشن بخشی از فرایند آلفای ذهنی است که می‌تواند کمک کند شخص تمرکز ذهنی بالایی به دست آورد.

     

    تعداد افکارتان را بشمارید.

    چشم خود را ببندید و تعداد افکار خود را بشمارید. اگر تعداد افکارتان از 10 فکر بیشتر است تنش و ناآرامی ذهنی و جسمی را تجربه می‌کنید. اگر بین 4 تا 10 فکر در ذهنتان وجود دارد فکرتان شدیداً مشغول است،  اگر تنها یک فکر در ذهنتان وجود دارد به این معنی است که تمرکز بالایی دارید و ذهنتان آرام است.

    دوست همه‌چیز است.

    چهارمین پاسخ من به سؤال چطور آرامش درون داشته باشیم ؟

    دوست آیینه توست و مراقب باش چه نوع شخصی را به دوستی انتخاب می‌کنی. میانگین آرامش ذهنی هر شخص برابری می‌کند. با آرامش ذهنی 5 شخص نزدیک او.

    چرا این مسئله اهمیت فراوانی دارد؟

    دقت کرده‌اید که چرا ما از کسانی که به ما نزدیک هستند بیشتر می‌رنجیم؟ چون نسبت به آن‌ها حفاظ کمتری داریم یا شاید کاملاً بی‌دفاع هستیم. دلیلش این است که دریچه ذهنمان نسبت به این افراد باز است و نسبت به آن‌ها تأثیرپذیرتر هستیم. به همین دلیل باید بسیار به شخصی که آن‌ها به‌عنوان دوست خود معرفی کرده‌اید دقت کنید چون دقیقا مانند او می‌شوید.

    مطالعه کنید   غلبه بر ترس با ۷ تکنیک کاربردی

    دوستان پرانرژی و مثبت و آرام را به‌عنوان دوست انتخاب کنید.

     

    پاک‌کنی به نام بخشش

    پنجمین راز آرامش ذهن

    ناراحتی،رنجش و خشم اگر در وجود ما رخنه کند تبدیل به کینه می‌شود .

    کینه دزد آرامش است.

    کینه یعنی اینکه ما خود را ضعیف و ناتوان نسبت به دیگران میدانیم و خود را مستا سل پذیرفته‌ایم. شخصی که احساس ضعف می‌کند نمی‌تواند آرامش داشته باشد، مستمر به فکر این است که چرا آدم‌ها و دنیا با او بدی می‌کنند و چرا نمی‌تواند حقش را بگیرد.

    از پاک‌کن استفاده کنید.

    تا زمانی که رنجش داریم به دهیم موفقیتی نم رسیم. تا زمانی که خشمگین هستیم ذهنمان رنگ آرامش را نمی‌بیند. بخشش یعنی اینکه میدانم او کار اشتباهی انجام داده اما من قدرتمندم و برای اینکه ذهنم آرام باشد او را می‌بخشم.

     

    اجازه تکرار را ندهید.

    بخشش به معنی این نیست که کار او را فراموش کنیم، بلکه به این معنی است که کارش را فراموش نمی‌کنم و او را می‌بخشم. اجازه نمی‌دهم دفعه بعدی نه او نه هیچ شخص دیگری آن رفتار را انجام دهد.

     

    برای رسیدن به آرامش از جادوی خواب استفاده کنید

    ششمین راز آرامش درون

    خواب خوب یک نعمت ارزشمند است، که هرکسی از آن بهره‌مند نیست. مشکل عمده جامعه امروزی خواب است.شکل کار و تفریحات عامل اساسی مشکل خواب جامعه امروزی است.

     

    چطور آرامش درون داشته باشیم

    زمان استاندارد خواب

    زمان استاندارد خواب‌بین ساعت 21 تا 22 است. در این زمان هورمون رشد در بدن ترشح می‌شود. در هر ساعت از شبانه‌روز هورمون‌های خاصی ترشح می‌شود . و بدن در هر ساعت از شب سموم خاصی را دفع می‌کند. با این تعاریف هر ساعتی که از 22 می‌گذرد و نمی‌خوابیم به بدن خودمان ظلم کرده و صبح سخت‌تر بیدار می‌شویم.

    این دو بر هم تأثیر دارند

    آرامش بر خواب و خواب بر آرامش ما تأثیر مستقیم دارد. اگر 8 ساعت مفید و در زمان درست بخوابیم صبح سرحال و پرانرژی بیدار می‌شویم. در کل طول روز هم آرامش خواهیم داشت. برعکس، اگر در طول روز آرامش ذهنی داشته باشیم شب راحت‌تر به خواب می‌رویم.

     

    هفتمین راز آرامش ذهن

    به نظر شما هفتمین راز آرامش ذهن چیست؟

    زیر همین مقاله نظر خودتان را بنویسید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    2 دیدگاه برای “چطور آرامش درون داشته باشیم ؟

      • محمد مهدی نوری گفته:

        ممنون از این که دیدگاهتون رو با ما به اشتراک گذاشتید و انرژی مثبتتون رو برای ما ارسال کردید 🙂

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *