غلبه بر ترس

غلبه بر ترس با ۷ تکنیک کاربردی

  • غلبه بر ترس و تفریحات ترسناک، همیشه جزء علاقه افراد است. در جامعه هستند افرادی که خیلی راحت با ترس‌هایشان روبرو می‌شوند ولی افرادی هستند که همیشه با ترس‌هایشان زندگی می‌کنند. این مدل از افراد هیچ وقت کارهای جدید را به خاطر ترس از آن‌ها شروع نمی‌کنند. با شاهکار ذهن همراه باشید تا راه‌کارهای عالی برای غلبه بر ترس را بیاموزید.

     

    یکی از عادت‌های افراد موفق غلبه بر ترس و ریسک‌پذیری آن‌ها است. منظور ما از ترس می‌تواند ترس از ارتفاع، ترس از تاریکی و یا ترس از انجام کارهایی با ریسک بالا باشد. افراد زیادی هستند که به خاطر ترس شدید از روبرو شدن با مسائل جدید، هیچ وقت در زندگی شان ریسک نمی‌کنند. خیلی از ما به خاطر ترس از مرگ هیچ وقت حاضر به تجربه کردن تفریحات هیجان انگیز مثل پرش از ارتفاع نیستیم. خانم مارجی کر Margee Kerr، روانشناس و استاد دانشگاه پیتزبورگ، در کتاب جدید خود با نام “جیغ: ماجراهای جالب در ارتباط با علم ترس (Scream: Chilling Adventures in the Science of Fear)و تجربیات خود از مطالعه بر روی ترس افراد و رفتار آنها در زمان ترسیدن را منتشر کرده است.مارجی کر برای انجام تحقیقات خود در کلبه‌های وحشت شهر بازی‌ها کار کرده و رفتار افراد را در زمان ترسیدن مطالعه کرده است. وی در مصاحبه‌ای که اخیرا با وبسایت Inc داشته است، راه‌هایی را برای غلبه بر ترس برای خوانندگان توضیح داده است.

    ۱. آمار و ارقام هیچ تاثیری در غلبه بر ترس ندارد.

    در شروع یک کسب و کار جدید هرچقدر هم که آمار و ارقام بیان‌گر موفقیت کسب و کارهای مشابه باشد، افراد در استارت کار باز هم به خاطر جدید بودن و ناآشنا بودن با شغل جدید ترس خواهند داشت. هر چقدر هم که اطلاعات و آمار دقیقی از مرگ و میر در اثر سوانح هوایی منتشر شود و بیان شود که هر ساله در جهان تعداد کمی از افراد در سفر با هواپیما جانشان را از دست می‌دهند، هنوز افرادی هستند که به خاطر سرعت زیاد و شرایط متفاوت سفر با هواپیما ترس دارند.

    مطالعه کنید   خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید |کتاب رهایی از تله های زندگی

     

    ۲. خبر داشتن از آینده از ترس جلوگیری می‌کند.

    هیچ‌گاه شما نمی‌توانید خودتان را عمدا بترسانید. چون در این حالت مغز شما از قصدتان اطلاع دارد و می‌داند که چه اتفاقی قرار است برای شما رخ بدهد. زمانی ترس در وجود شما ایجاد می‌شود که شما از وقایع آینده خبر نداشته باشید و یا پیش‌بینی شما درست از آب در نیاید. وقتی شما در شهربازی‌ها از وسایل بازی که قبلا سوار آن‌ها نشده‌اید استفاده می‌کنید کاملا طبیعی است که با هر تغییری در آن دستگاه مغز شما واکنش نشان دهد. چون مغزتان اصلا انتظار همچین تغییری نداشته است.

    غلبه بر ترس

     

    ۳. فریاد کشیدن یک تکنیک عالی برای غلبه بر ترس

    اغلب برای کنترل ترس انرژی زیادی مصرف می‌کنیم. اکثر افراد تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا در موقعیت‌های ترسناک جیغ نزنند. اگر مکانی را برای جیغ زدن برای خودتان پیدا کنید، انرژی ذخیره شده در بدنتان از این طریق تخلیه می‌شود و این یک روش کاربردی برای تخلیه و غلبه بر ترس است.

     

    ۴. بازی‌های فکری روش عالی برای فراموش کردن یک اتفاق ترسناک

    بازی‌های فکری که ذهن شما را به رنگ‌ها و تصاویر درگیر می‌کنند، کمک شایانی به شما در فراموش کردن اتفاقات ترسناک می‌کنند. پروفسور امیلی هولمز استاد دانشگاه آکسفورد، عنوان می‌کند که اگر تا ۶ ساعت پس از یک اتفاق ترسناک، یک بازی فکری تکراری و جذاب انجام دهید، به احتمال زیاد می‌توانید آن اتفاق را فراموش کنید.

    مطالعه کنید   عزت نفس در زندگی زناشویی

     

    غلبه بر ترس

    ۵. ترسیدن در کنار دوستان و خانواده، به استحکام روابط کمک می‌کند.

    بر اساس تحقیقات دانشمندان هر تجربه احساسی در میان جمع تشدید می‌شود. مثلا وقتی شما به همراه خانواده‌تان اتفاقات هیجان انگیزی را تجربه می‌کنید این هیجان افزایش می¬یابد. اگر میان جمع دوستان اتفاقات شادی آور را تجربه می‌کنید این شادی چند برابر خواهد شد. اگر شما به همراه خانواده یک موضوع کاملا ترسناک را تجربه می‌کنید این ترس شدیدتر خواهد شد. اما این تشدید احساسات می‌تواند در استحکام روابط به شما کمک زیادی کند.

    هرچقدر روابط شما مستحکم‌تر شود در تجربه احساساتی مثل ترس در دفعات بعدی کمتر ترس بر شما غلبه خواهد کرد. چون شما احساس امنیت بیشتری می‌کنید چرا که حس می‌کنید یک جمع قدرتمند از شما حمایت می‌کنند.

    ۶. اگر تصویر سازی کنید ترس ها فرار می‌کنند .

    مارجی کر برای این که تحقیقات خود را به پایان برساند راه رفتن بر لبه‌ی ساختمانی بلند را امتحان کرد تجربیات او به این شکل می‌باشد:
    ابتدای امر حس ترس شدیدی داشتم اما بعد تصویر سازی ذهنی را به کار گرفتم و به خود تلقین کردم که نمی افتم و پرواز می‌کنم او در ادامه می‌گوید :

    احساسی شبیه به سواری روی یک سورتمه را داشتم و قلبم خالی شده بود. اما با خودم تصور کردم که من هرگز نمی‌افتم و پرواز خواهم کرد. دستانم را با قدرت باز کردم و با تکرار این جمله که من پرواز می کنم، به راحتی این کار را انجام دادم. تصویرسازی و صحبت کردن، برای غلبه بر ترس به من کمک کرد.

     

    ۷. تمرین کنید تا خاطرات بد حذف شوند.

    فکر کنید تجربه‌ای آذار دهنده ذهن شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و باعث می‌شود شما رنج و عذابی فراوان متحمل شوید . متاسفانه این اتفاق برای اکثر مردم افتاده است و نویسنده‌ این کتاب هم از آن مستثنا نیست وی می‌گوید:

    با انجام کارهای ترسناک دیگر و موفق شدن در آنها، ترس اتفاق قبلی را به کلی فراموش کردم و موفقیت در تجربیات هیجان‌انگیز، جای آن را در ذهنم پر کرده است.

    از اظهارات این نویسنده می‌توان چنین برداشتی کرد که اگر کار هایی را که آدرنالین را بالا می‌برد (به اصطلاح به آن می‌گوییم هیجان آفرین) به صورت ایمن و 100 درصد مطمئن انجام دهیم در واقع اعتماد به نفس و ریسک پذیری مان را افزایش می‌دهیم و می‌توانیم به تجربیات جدیدی نایل شویم .

    مطالعه کنید   چطور آرامش درون داشته باشیم ؟

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *