کاهش استرس

کاهش استرس و 10 روش طلایی

  • ذهن و بدن شما در طول روز مدام در حال تبادل اطلاعاتی می‌باشد و در هنگام استرس تاثیر آن بر روی سلامت جسم چشم‌گیر است. هر چند که خودمان متوجه نمی‌شویم، چرا که موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن شده و ما ناخواسته بیمار می‌شویم. کاهش استرس یا نداشتن آن در این دنیای پر از تنش، کاری بسیار سخت است، اما با یادگیری نکات کاربردی در این زمینه می‌توانیم استرس را در خودمان کنترل کنیم و زندگی آرامی داشته باشیم.

    اگر احساس می‌کنید که میزان استرس در شما زیاد است، بهترین راه‌کار برای شما مراجعه به یک روانشناس و متخصص می‌باشد. ما در این دنیا آنقدر زندگی طولانی نداریم که بخواهیم خودمان را با موضوعاتی که در وجودمان استرس و تنش ایجاد می‌کنند سرگرم کنیم. همه انسان‌ها لایق یک زندگی شاد و آرام هستند. پس با این ۱۰ راه‌کاری که در این مقاله توضیح می‌دهیم یاد می‌گیرید که چگونه تنش را از زندگی خودتان دور کنید و راه‌های کاهش استرس را فرا بگیرید.

     

     

    1. نفس عمیق قدرت خارق العاده در کاهش استرس دارد.

    همه انسان‌ها به صورت کاملا طبیعی و ذاتی نفس می‌کشند، اما غیر ارادی و بدیهی بودن تنفس ما را از تمرکز بر این مسئله حیاتی دور کرده است، زیرا تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه‌های آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح می‌باشد. لذا با این روش بسیار ساده اما خارق‌العاده می‌توان یاد بگیریم برروی تنفس خودمان تمرکز داشته باشیم، می‌توانیم استرس را از خودمان دور کنیم و ذهن آرامی داشته باشیم.

    زمانی که استرس شدیدی دارید حتما این تکنیک را امتحان کنید: فقط کافیست سه نفس عمیق بکشید و خودتان را با یک ابزار بازی مثل مکعب روبیک سرگرم کنید. در این لحظات بازی‌های کامپیوتری را فراموش کنید.

     

    ۲. خواب شب و ارتباط آن با کاهش استرس

    استرس شدید موجب می‌شود که شما خواب آرامی نداشته باشید. خواب خوب و باکیفیت نقش اساسی در سلامتی فکری و روحی شما را داراست. پس خواب خوب نداشتن مساوی با نداشتن آرامش روحی است. اگر ذهن و روح ناآرامی داشته باشید موجب به وجود آمدن استرس در شما خواهد شد.

    مطالعه کنید   عزت نفس در برابر غرور و خودشیفتگی

    لذا برای تامین کیفیت خواب سالم باید به محیط خواب توجه کرد.
    الف) باید محیطی بدون لوازم الکترونیک مثل تلویزیون و تلفن همراه باشد.
    ب) برای تامین آرامش بیشتر می‌توانید کمی روغن اسطوخودوس برروی بالش خودتان اسپری کنید.
    ج) از خوردن کافئین، الکل یا غذای سنگین در شب خودداری کنید.
    د) از کامیپوتر یا برنامه‌های شبانه‌ی تلوزیون دوری کنید و به جای آن به یک موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید.
    چ) مقداری چای سبز بنوشید و ذهن خود را از افکار استرس‌زا خالی کنید.

     

     

    ۳. با غذاهای سالم از آرامش لذت ببرید.

    اغلب افراد در هنگام استرس تمایل به مصرف غذاهای پرچرب، فست فود و کافئین پیدا می‌کنند، که اسید چرب موجود در این غذاها نه تنها کمکی به کاهش استرس نمی‌کنند بلکه خودشان باعث تشدید استرس هستند. در هنگام استرس از نوشیدنی‌هایی مثل قهوه و نوشیدنی‌های الکلی نیز خودداری کنید.

    با جایگزین شدن یکی از نعمات الهی همچون سیب که سرشار از املاح معدنی و ویتامین‌ها است، فشار عصبی و استرس از شما دور می شود.

    تاثیر قابل توجهی که مواد غذایی روزمره در سلامت جسم و روان ما دارد را نباید از نظر دور داشت.

     

    ۴. بوی خوش عطر و اهمیت استشمام آن

    بخش پردازش بو در مغز به بخش احساسات و عواطف در آن بسیار نزدیک است. پس استشمام بوی یک عطر خوش یا بوی یک گل به صورت ناخودآگاه ما را به یاد یک خاطره خواهد انداخت و به صورت کاملا غریزی نفس عمیقی می‌کشید که خود باعث کاهش استرس می‌شود.

    با استشمام عطری خوش تاثیر مثبتی در دور کردن احساسات و عواطف منفی از شما را دارد. با توجه به خاصیت برخی از گیاهان خوش‌بو و کاهش دهنده استرس (در لحظه و به صورت آنی) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    مطالعه کنید   عزت نفس در زندگی زناشویی

    بوی این گیاهان برای تسکین استرس بسیار مفید هستند:
    اسطوخودوس: کاهش استرس روانی
    یاسمن: نشاط‌آور و آرامش‌بخش
    رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان
    نعناع: کاهش خستگی

     

    کاهش استرس

    ۵. مراقبه، یوگا و عبادت

    با انجام روزانه ۲۰ دقیقه مراقبه، عبادت و یا انجام یوگا کمک شایانی به کاهش استرس در خودتان می‌کنید. انجام کارهای معنوی مثل همیاری به نیازمندان سطح هوشیاری و توانمندی شما را بالا برده و آرامش را به شما هدیه می‌کند. شاید اعجاب‌آور باشد اما در هنگام استرس، بهترین و مهم‌ترین کار مراقبه و سکوت می‌باشد.

     

    ۶. مدیریت انرژی خودتان در طول روز

    در طول روز اتفاقاتی برای شما پیش می‌آیند که می توانند هم از شما انرژی بگیریند و هم به شما انرزی بدهند.

    روابط منفی، محیط‌های منفی، بدگویی و تفکر منفی انرژی شما را تخلیه می‌کنند. از سوی دیگر روابط سالم، محیط‌های سازنده، تفکر مثبت و شرکت در فعالیت‌های نشاط‌آور انرژی شما را افزایش می‌دهند.

    نَه گفتن را بیاموزید تا از این طریق مرزهای روشنی برای خود ترسیم کنید و انتخاب‌های مثبتی در همه زمینه‌های زندگی داشته باشید تا استرس خود را تسکین دهید. سالم و فعال نگه داشتن بدن روشی نتیجه‌بخش برای تخلیه روح خسته و پرملال و کاهش استرس است.

     

    ۷. جادوی سخن، مثبت حرف بزنید.

    طی تحقیقات دانشمندان مشخص شده که کلمات نیز انرژی دارند. پس در هنگام استرس تکرار کلمات تاکیدی مثبت را فراموش نکنید. چند جمله تاکیدی مثبت را برای تمرین در زیر نوشته‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

    من آرامش را انتخاب می‌کنم.

    من ذهنم را از افکار استرس‌زا پاک می‌کنم.

    من استرس را از هر سلول بدنم خالی می‌کنم.

    جملات تاکیدی مثبت سبب افزایش انرژی در بدن شده و شادی و شعف وجود شما را فرا می‌گیرد.

     

    ۸. با ورزش زندگی کنید.

    هنگام ورزش در بدن‌ ماده اندروفین ترشح می‌شود که این ماده در بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند. در نهایت کمک می‌کند که راحت‌تر بخوابید. در نتیجه آرامش به روح و روان شما تزریق می‌شود که موجب زندگی شاد و سالم است.

    مطالعه کنید   چرا عزت نفس نداریم ؟

     

    ۹. خنده بر هر درد بی‌درمان واست.

    خندیدن یکی از راه‌های ترشح بیشتر اندروفیم می‌باشد. لذا توصیه می‌شود که با دوستان‌ دورهمی های شاد برگزار کنید. یک فیلم طنز که حس خوبی دارد تماشا کنید. وقتی دچار استرس می‌شوید، خنده قادر است به سرعت مقداری از انرژی منفی را از شما دور کند. پس یا خنده می‌توانید کاهش استرس را به سرعت تجربه کنید.

     

    ۱۰. زمانی را به تفریح‌های سالم و ساده اختصاص دهید.

    زمانی که استرس داریم، انجام دادن کارهای ساده مثل پیاده‌روی کردن یا حتی بازی‌های ساده می‌توانند به سرعت استرس را از ما دور کنند. زمانی‌ که استرس شدیدی دارید پیشنهاد می‌کنم که زمانی را برای خوش‌گذارنی و تفریحات ساده بگذارید. کارهایی مثل دیدن طلوع یا غروب آفتاب، گوش دادن به موزیک مورد علاقه‌تان هنگام پیاده‌روی و یا حتی آب دادن به گلدان مورد علاقه‌تان. این‌ کار‌های ساده ولی عمیق موثرترین روش‌های کنترل استرس محسوب می‌شوند.

    اثر نامطلوب استرس بر کیفیت زندگی و سلامت جامعه بسیار چشم‌گیر است. وقتی شما به تندرستی بدن، ذهن و روح خود اهمیت بدهید، برای خانواده و کسانی که دوست‌شان دارید به عنوان مظهر عزت نفس شناخته می‌شوید. بدانید که توانایی شما در مدیریت استرس تعیین‌کننده‌ی کیفیت زندگی‌ خواهد بود. پس بیایید برای داشتن زندگی خوب و باکیفیت، خودمان و خانواده‌مان تمرینات کاهش استرس این مقاله را انجام بدهیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *